هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!

عکاسی از کویر طرفداران بسیاری دارد و عکاسان زیادی که به این نوع از طبیعت علاقه‌مند هستند، عکاسی در کویر را به عنوان یک تفریح می بینند.کویر در واقع طبیعت و ظاهری یک نواخت دارد و برای اینکه بتوانید عکس های متفاوتی بگیرید، باید با نگاهی جدید و هنرمندانه به اجزاء و ظاهر آن نگاه کنید و از تکنیک هایی برای جذاب‌تر کردن تصاویر استفاده کنید.

عکاسی در بیابان به علم و دانش کافی و همچنین تجربه در این زمینه نیاز دارد ، می توانید از المان های مختلف و زوایای جدید، عکس های خاصی بگیرید.

در این مقاله تمامی نکاتی که لازم است هنگام عکاسی در کویر بدانید و رعایت کنید را با شما در میان می گذاریم.

همچنین برای آموزش های بیشتر و دریافت اطلاعات جامع از سبک ها و مطالب مهم عکاسی، می توانید به سایت باشگاه عکاسان جوان سر بزنید.

 تکنیک عکس _ عکاسی کویر _ هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!


تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی در کویر

از نکات بسیار مهمی که در عکاسی مدرن و امروزی تأثیرگذار است، استفاده از ابزار مختلف است که به شما کمک می کند شرایط مختلف را کنترل کنید.

به طور مثال می توانید از زوایای مختلف و در نورپردازی دلخواهتان عکاسی کنید و در شرایط جوی و موقعیت های مختلف، عکس های با کیفیتی بگیرید.

برای عکاسی در کویر نیز قطعاً به برخی تجهیزات نیاز خواهید داشت که در این بخش مهم‌ترین آن ها را معرفی می کنیم :

  • سه‌پایه :

شب های زیبای کویر معروف است و بسیاری از افراد برای دیدن و به ثبت رساندن چنین لحظه هایی راهی کویر و بیابان می شوند ، سه‌پایه مهم‌ترین ابزار برای عکاسی از شب های کویر است.

حتی اگر چنین قصدی ندارید بهتر است سه‌پایه را به همراه خود ببرید و اگر خواستید از آسمان زیبای آن عکس بگیرید ، حتی در شرایطی که نور کم باشد نیز به سه‌پایه نیاز خواهید داشت و بهتر است این ابزار را به همراه داشته باشید.

  • لنز عکاسی :

تجهیزات بعدی مورد نیاز لنز های مختلف هستند ، به همراه داشتن لنز های مختلف می تواند به شما در باز بودن دستتان برای عکاسی در موقعیت های مختلف کمک کند.

برای عکاسی کویر به دو لنز واید برای عکاسی از مناظر عریض و لنز تله برای عکس های انتزاعی از فرم کویر نیاز دارید.

  • استفاده از فیلتر ها:

داشتن فیلتر برای مراقبت از لنزهایتان لازم است.

فیلتر UV لنز شما را در برابر خاک و گردهای کویری که امکان زیادی دارد که در هوا معلق باشند، محافظت می کند.

همچنین فیلتر های ND زمانی که نور آفتاب مستقیم و بسیار زیاد است، نور را کاهش می دهند و عکاسی را برایتان راحت‌تر می کنند ، همچنین برای کنترل بهتر نور، می توانید از فیلتر های پولاریزه استفاده کنید.

لباس مناسب عکاسی در کویر

برای اینکه در طول مسیر کویرگردی راحت باشید و بتوانید به راهتان ادامه دهید، باید لباس‌هایتان را به درستی انتخاب کنید و با تجهیزات پوششی مناسبی به کویر بروید.

در غیر این صورت گرما و گرد و خاک راحتتان نمی گذارد و نمی توانید با تمرکز کامل به عکاسی بپردازید.

کلاه مهم‌ترین و اولین لباسی است که باید بردارید.

به همراه داشتن کلاه صورت شما را در گرما محافظت می کنند و باعث می شود آفتاب مستقیماً به سرتان نتابد و همین نکته از سرگیجه و آفتاب گرفتگی جلوگیری خواهد کرد.

بهتر است کلاه دو لایه باشند تا به عنوان سایه‌بان بهتری عمل کنند ، همچنین به همراه داشتن یک دستمال گردن به شما کمک می کند تا در شرایط سخت آن را دور دهانتان بپیچید تا گرد و خاک وارد آن نشود و از آفتاب سوختگی نیز جلوگیری می کند.

 تکنیک عکس _ عکاسی کویر _ هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!

لباس بالاتنه نیز نباید درز داشته باشد، وگرنه گرد و خاک وارد بدنتان خواهد شد.

همچنین بهتر است لباستان آستین دار باشد و اصلاً لباس های ضخیم را نبرید ، لباس باید سبک و خنک باشد و از طرفی از بدن شما در برابر نور محافظت نماید.

بهتر است از لباس های نخی و پنبه ای و البته با رنگ روشن استفاده کنید.

لباس های روشن جذب نور کمتری دارند و کمک می کنند راحت‌تر مسیر را طی کنید، همچنین سایزشان گشاد باشد تا راحت باشید.

برای شلوار نیز باید لباسی را انتخاب کنید که پاهایتان را زخم نکند و با آن راحت راه بروید.

شلوار های نخی ارتشی از بهترین گزینه ها هستند ، پارچه های پنبه ای نیز از عرق سوز شدن پا جلوگیری می کنند ، همچنین شلوار موردنظر باید نخی یا کشی باشد و اندازه آن کاملاً طوری باشد که روی کفش فیکس شود تا ماسه و خاک را وارد بدنتان نکند.

ممکن است فکر کنید صندل بهترین انتخاب برای رفتن به کویر است؛ اما ممکن است ماسه وارد بدنتان شود و آفتاب سوختگی و حشرات شما را تهدید کنند.

بهترین انتخاب برای کویر گردی پوتین است ، جوراب نیز باید طوری باشد که پاهایتان عرق نکند و اگر بلندتر باشد ، می تواند خطر حشرات سمی را کمتر کند.

البته اگر بخواهید می توانید پیراهن و لباس های رنگی را برای عکاسی بپوشید ، مهم‌ترین نکات گشاد و راحت بودن لباس، داشتن شال و دستمال های رنگی، عینک آفتابی و غیره می باشند می توانید از طرح های رنگی و صندل و پابند برای جذابیت بیشتر عکاسی در کویر استفاده کنید.


انواع ژست عکاسی در کویر

 تکنیک عکس _ عکاسی کویر _ هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!

ژست از مهم‌ترین نکات است که می تواند عکس را به طور کلی عوض کند، ژست خودش می تواند به تنهایی عکس را به یک سبک جدید تبدیل کند.

یکی از هنر ها و توانایی های عکاس حرفه‌ای نیز، دادن ژست های درست و متفاوت به مدل و سوژه عکاسی است.

برای گرفتن ژست عکاسی در کویر باید خلاق باشید و طوری عکاسی کنید که سوژه و منظره زیبا به نظر برسند.

می توانید سوژه را پشت به دوربین و یا رو به آن در نظر بگیرید ، همچنین می توانید کادر را بزرگ‌تر بگیرید و بیشتر تصویر را طبیعت بپوشاند و یا دوربین را نزدیک ببرید و سوژه اصلی شما مدل انسانی باشد.

همچنین می توانید از المان های مختلف مانند شتر، ماشین های کویر نوردی، درختچه های بیابانی و غیره در عکس استفاده کنید.

مدل عکاسی می تواند با خاک و شن های کویر بازی کند و یا به بالا بپرد و در حال حرکت از او عکاسی کنید ، حتی می توانید با تغییر حالت دست ها و بازی با نور عکس های بسیار جذابی بگیرید.


تکنیک های عکاسی در بیابان

تکنیک در عکاسی بسیار مهم است ، عکاسی در بیابان نیز تکنیک های خاصی دارد که با استفاده از آن ها می توانید تصاویری بسیار زیباتر و حرفه‌ ای‌تر را به ثبت برسانید ، در این بخش به برخی از تکنیک هایی که عکاسی در کویر را جذاب‌تر می کند می پردازیم:

  • تکنیک HDR

المان های طبیعی زیادی مانند نور زیاد و مستقیم آفتاب، سایه های جذاب و آسمان ابری در کویر هستند که عکاسی با این تکنیک را بسیار جذاب‌تر می کنند.

برای گرفتن عکس های HDR باید تنظیمات دوربین را فعال کرده و چند عکس با نور های مختلف بگیرید.

همچنین می توانید سرعت شاتر را به تدریج تغییر دهید تا به تنظیمات موردنظرتان برسید ، در این سبک اصلاً دیافراگم و ISO را دست‌کاری نکنید.

  • عکس شب های کویر

عکاسی در کویر به عکاسی از شب آن خلاصه نمی شود، اما عکاسی از چنین طبیعتی واقعاً جالب و هیجان‌انگیز است و افراد زیادی را جذب خود می کند.

برای یادگیری تنظیمات و تکنیک های مختلف و ایده پردازی های بیشتر در این مورد ، می توانید مطالب مفیدی را در سایت باشگاه عکاسان جوان پیدا کنید.

هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!
  • عکس پانوراما

این تکنیک به شما کمک می کند تا بتوانید حجم بیشتری از فضا را در عکس جای دهید و این نکته در عکاسی از فضاهای باز و گسترده بسیار کاربرد دارد.

از این طریق به راحتی می توانید عکس هایی متفاوت و زیبا بگیرید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در کویر

برای عکاسی در کویر می توانید دوربین را با تنظیمات مختلف و یا لنز های متفاوتی استفاده کنید.

همچنین مثلث نوری که شامل دیافراگم، سرعت شاتر، ایزو و فاصله کانونی می شوند، می توانند در شرایط مختلف تنظیمات متفاوتی داشته باشند.

برای این کار باید نور سنجی کنید و در این کار خلاقیت داشته باشید. به طور کلی بهتر است با ایزوی پایین و با خاموش کردن لرزش گیر عکاسی کنید.

ایزو برای این باید پایین باشد که نور زیاد است و چون برای عکاسی در کویر از سه‌پایه استفاده می کنید، نیازی به لرزش گیر نخواهد بود. از طرفی بهتر است دیافراگم را حدوداً بسته نگه دارید تا تمامی بخش ها شارپ و زیبا به ثبت برسند.

هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!

نکات مهم برای عکاسی در کویر

با دانستن و عمل به برخی نکات درباره عکاسی در بیابان ، می توانید عکاسی بهتری داشته باشید ، هرچند بخش مهمی از عکاسی به تجربه بر می گردد، اما بالا بردن دانش و آگاهی نیز به شما کمک می کند تا مراحل آزمون و خطا را بهتر و زودتر پشت سر بگذارید.

بهتر است اگر در شرایط آفتابی در کویر عکس می گیرید، ایزوی شما بالاتر از ۵۰ و یا ۱۰۰ نباشد.

ساعات طلایی که شامل غروب و طلوع خورشید می شوند، بسیار زیبا هستند اما برای عکاسی در کویر در این ساعات، باید از سه‌پایه استفاده کنید.

همچنین باید لرزش گیر را خاموش کنید ، دیافراگم را بین ۱۱ تا ۱۶ قرار دهید تا تمامی نقاط عکس به وضوح دیده شوند

زیرا معمولاً در چنین شرایطی مناطق وسیع‌تری در عکس هستند ، می توانید از تکنیک های هایپر فوکال نیز در عکاسی در کویر استفاده کنید تا عمق میدان بیشتری داشته باشید.

برای جلوگیری از شدت نور در شرایط خاص، از هود لنز استفاده کنید ، معمولاً وقتی می خواهید فرم ها و شکل ظاهری خود کویر را در عکس نشان دهید و روی آن تأکید کنید، استفاده از لنز های تله پیشنهاد خوبی است.

هر آنچه در مورد عکاسی از کویر لازم است بدانید!

جمع بندی

عکاسی در کویر به تسلط و آشنایی به تکنیک های مختلف نیاز دارد ، اگرچه ممکن است در ابتدا این نوع از عکاسی ساده به نظر برسد اما به خاطر شرایط و البته منظره شبیه به هم مناطق مختلف، آنچه در دست عکاس است و کیفیت کار وی را تضمین می کند، تکنیک و تجربه است.

با یادگیری اصول اولیه و کنترل شرایط، می توانید از خلاقیتتان استفاده کنید و عکس های بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای از کویر بگیرید.

عکاسی در بیابان هم در روز و هم در شب انجام می شود و هرکدام زیبایی ها و اصول خود را دارند.

با بازدید از سایت باشگاه عکاسان جوان، می توانید نکات و اصول هر سبک عکاسی را یاد بگیرید و با کسب تجربه و استفاده از این آموزه ها، به عکاسی حرفه‌ای تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید:

معرفی بهترین کتاب های آموزشی عکاسی

چگونه در فضای باز پرتره های عالی بگیریم

راهنمای انتخاب بهترین دوربین عکاسی

گردآورنده و تنظیم : فاطمه سیدی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا