راهنمای انتخاب بهترین دوربین عکاسی

اگر قصد تهیه دوربین عکـاسی را داشته باشید، قطعا با برند‌های مختلف و ویژگی‌های گوناگون روبرو خواهید شد که شما را گیج و سردرگم می‌نمایند. دوربین عکاسی یکی از لوازمی است که داشتن یک مورد از آنها در هر خانواده برای ثبت لحظه‌ها ضروری است.ما در این مطلب با کاملترین راهنمای خرید دوربین عکاسی میخواهیم به شما کمک کنیم که نسبت به بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر ما در حال حاضر صاحب یک دوربین معمولی و معقول به لطف داشتن گوشی هوشمند خود هستیم و می دانیم زمانی که کل کارایی تلفن همراه ما با دوربین بکار رفته در آن مشخص میشود تصمیم گیری چقدر سخت میشود.

زیرا قیمت از ۲ میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان و یا بیشتر متغیر میباشد، همچنین تعداد زیاد برند ها و مدل هایی که در یک صف طولانی ردیف شده اند در پیش روی ما قرار دارد و انتخاب را پیچیده میکند.

دوربین ها از لحاظ کلی به ۴ دسته کامپکت، بریج/ شبه اس‌ال‌ار، DSLR و بدون آینه تقسیم میشوند که شما با توجه به نیاز خود بطور مثال بیشتر عکاسی اهمیت دارد یا فیلمبرداری، وزن و اندازه، کیفیت تصویر و دیگر مقادیر که در ادامه شما در بخش راهنمای انتخاب دوربین میخوانید، هر کدام از آنها را در دسته بندی مختلف میتوانید انتخاب و خریداری کنید

دوربین کامپکت

خرید _ دوربین ها _ نحوه انتخاب دوربین عکاسی

کامپکت ها انواع زیادی دارند و اکثراً جمع و جور، مقرون به صرفه و دارای کاربری آسان هستند. مدل پیشرفته تر دارای قدرت زوم خوب، سنسور بزرگ و قابلیت کنترل دستی کامل میباشند. از دیگر ویژگی کامپکت میتوان به لنز سرخود اشاره کرد که بعضی از آنها بسیار قوی هستند. احتمالا می دانید که محبوبیت کامپکت مبتدی با روی کار آمدن تلفن همراه مجهز به دوربین پیشرفته با مگاپیکسل بالا به سرعت کاهش یافت و دیگر جذابیتی برای اکثر افراد ندارند و همین امر تولید کنندگان را بر آن داشته که به فکر تولید مدل جدیدتر باشند.

ویژگی یکسان کامپکت ها:

اندازه کوچک

وزن سبک
استفاده آسان
تنظیمات تمام خودکار
سریع و کم صدا
لنز ثابت و فلاش داخلی
قیمت پایین

کامپکت ضد آب زیرگروهی از کامپکت ها هستند که برای وقت گذرانی در کنار ساحل و یا اینکه از افتادن در آب استخر جان سالم بدر ببرند، ساخته شده اند. مردم ترجیح میدهند که عکس هایی با سطح کیفیت پایینتر داشته باشند اما خیالشان از آسیب دیدن دوربین و یا موبایل گران قیمتشان راحت باشد

دوربین بدون آینه

خرید _ دوربین ها _ نحوه انتخاب دوربین عکاسی

بدون آینه ها تصاویر با کیفیت بالایی ثبت میکنند، گزینه های خلاقانه بیشتر و عملکرد سریع تری نسبت به کامپکت دارند و از لحاظ اندازه نسبت به DSLR کوچکتر هستند.

انتخاب چنین نامی برای آنها بخاطر یک واقعیت است که در بدون آینه ها، آینه موجود در DSLR ، وجود ندارد و همچنین خبری از منظره یاب نوری هم نیست. بجای آن بدونه آینه ها همیشه روی حالت تصویر زنده میباشند مانند اینکه شما به یک صفحه LCD یا یک منظره یاب الکترونیکی نگاه کنید.

شاید بنظر برسد که قیمت بدون آینه باید گران تر از قیمت یک کامپکت باشد اما جالبه که بدانید مدل ابتدایی بدون آینه از مدل های اولیه کامپکت به مراتب ارزان تر میباشد.

مشخصات یکسان بدون آینه ها:

اندازه کوچک

وزن سبک
بدون مکانیسم آینه ( سرعت بیشتر – صدای کمتر – تمیزکردن آسان )
نمایش زنده (عدم وجود منظره یاب)
منظره یاب الکترونیکی ( جانبی )

قیمت بدون آینه ها از حدود ۵ میلیون تومان شروع می شود و گاهاً تا حدود ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ در مدل حرفه ای آن بالا می‌رود. همانند آنچه که درباره کامپکت گفتیم سنسور بزرگ موجب افزایش کیفیت عکس خواهد شد اما در حال حاضر دوربین دارای حسگر APS-C بسیار بزرگ تر از حسگر هایی که شما بر روی گوشی خود دارید میباشد.

بیشتر مدل های بدون آینه دارای وضوح ۲۰ مگاپیکسل میباشند که مناسب بیشتر عکاسان هستند ولی اگر شما کیفیتی در حد عکس مجلات را میخواهید باید یک دوربین با حسگر بزرگتری را انتخاب کنید.

دوربین حرفه ای DSLR

خرید _ دوربین ها _ نحوه انتخاب دوربین عکاسی

DSLR نیز بازه قیمتی مانند بدون آینه را دارند و در طیف مدل معمولی تا حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدل های مبتدی DSLR در مقایسه با کامپکت کیفیت بالاتری را ارائه میکنند که بخاطر سنسور بزرگشان میباشد اما سرعت و گزینه های اضافی موجود در مدل حرفه ای را ندارند.

DSLR لزوما کیفیت بالاتری از بدون آینه ندارد اما DSLR ها به نسبت بدون آینه مزیت های دیگری دارند. با آنکه منظره یاب الکترونیکی بسیار پیشرفته هست و مزایای بسیاری دارد اما هنوز هم بعضی از عکاسان منظره یاب نوری بکار رفته در DSLR را ترجیح می‌دهند. همچنین منظره یاب نوری انرژی کمی مصرف میکنند که همین موضوع باعث طول عمر فوق‌العاده باتری می‌شود. یک DSLR متوسط با استفاده از یک تک باتری می‌تواند تا هزاران بار شات بزند و تصویر ثبت کند.

از بزرگ ترین نکات منفی در رابطه با DSLR میتوان به بزرگی آن ها اشاره کرد. های دی‌اس‌ال‌ار ها نسبت به بدون آینه حجیم تر و سنگین تر هستند همچنین برای فیلمبرداری خیلی مناسب نیستند نه آنکه امکانات لازم فیلم گرفتن را ندارند بلکه تنها دلیل بلا استفاده بودن منظره یاب در حالت فیلمبرداری میباشد.( DSLR به صورت زنده از طریق صفحه نمایش فیلم ضبط میکنند)

ویژگی یکسان DSLR ها:

وزن نسبتاً زیاد.

کیفیت تصویر بالا.

منظره یاب اپتیکال.

لنز قابل تعویض و متعدد.
عملکرد مناسب در نور کم.
کنترل کامل و سفارشی سازی. تنظیمات.
تنظیم کامل.
سرعت شاتر و حالت فوکوس.
کنترل کامل دیافراگم.
عمر باتری زیاد.
بدنه مهرومو شده و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف.

ما برای کسانی که اولین بار قصد خرید را دارند، بدون آینه ها را نسبت به دوربین DSLR بیشتر پیشنهاد می‌کنیم.

دوربین قطع متوسط

قطع متوسط یا همان Medium Format نزد عکاسان حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و اگر بخواهیم به زبان عامیانه بگوییم عکاسان حرفه ای روی دوربین خود تعصب دارند. سنسور بزرگ قطع متوسط ها امکان قرارگیری پیکسل بزرگتر را جهت اینکه نور بیشتری دریافت شود قراهم میکند.

همچنین مدیوم فرمت ها دامنه پویای بالایی دارند که تونال رنگی کاملی با دقت تفکیک بالا را برای کاربر فراهم میکند. نتایج نهایی عکسهای خیره کننده ای از “دنیای واقعی” هستند. صحنه ها شبیه به چیزی که در چشم دیده و در مغز شما پردازش میشود. اگر هدف شما چاپ عکس های ثبت شده خود در ابعاد بزرگ میباشد قطع متوسط ها بهترین گزینه پیش روی شما هستند. به قیمت قطع متوسط ها یا همان Medium format توجه داشت که ارزان نخواهد بود.

ویژگی دیجیتال های قطع متوسط :

اندازه پیکسل و سنسور

محدوده داینامیکی بالا
عمق رنگ بالا
کیفیت تصویر بی نظیر

چه فاکتورهایی را هنگام خرید باید در نظر بگیریم؟

خرید _ دوربین ها _ نحوه انتخاب دوربین عکاسی

در این بخش به چگونگی انتخاب یک کامپکت، حرفه ای DSLR یا بدون آینه می پردازیم. راهنمای خرید برای افرادی مناسب میباشد که اولین بار قصد خرید را دارند، تا آنها را در مسیر درست راهنمایی کند.

یک دوربین خوب باید طبق نیاز کاربر انتخاب شود، در حالت ایده‌آل نیازی نیست هزینه زیادی پرداخت کنید و حتما بهترین را بخرید! اما همانطور که گفته اند شما در نهایت چیزی را بدست می‌آورید که هزینه اش را پرداخت کرده باشید

بسیار مهمه که شما در نظر بگیرید چه چیزی نیاز دارید زیرا بسیاری از مدل هایی که قیمت بالایی دارند، دارای امکاناتی هستند که شما هرگز از آنها استفاده نخواهید کرد. و اگر مشخص کنید که قراره عکاسی برای شما یک سرگرمی باشد یا یک حرفه، دید بازتری خواهید داشت.

قیمت دوربین

از سمت دیگر پرداخت هزینه بسیار کم برای خرید ممکن منجر به یک انتخاب ناامید کننده شود. امروزه با گوشی هوشمند عکس های خوبی گرفته می‌شود و سخت است که به کسی پیشنهاد خرید یک کامپکت را بدهیم.

به یاد داشته باشید که به دنبال چه هدفی از خرید هستید. پس برای داشتن سطح کیفیت قابل قبولی در عکس ها حداقل بالای ۶ میلیون تومان را در نظر بگیرید. اما اگر فقط به دنبال تنوع نسبت آن چیزی که تلفن همراهتان دارد هستید با صرف هزینه ای کمتر از آنچه که گفته شد نیز می‌توانید خریدتان را انجام دهید. یک دوربین گران قیمت از شما عکاس بهتری نخواهد ساخت.

کانن یا نیکون

چه شرکتی بهترین DSLR را می سازد؛ کانن یا نیکون؟ جواب دادن به چنین سوالی غیر ممکن است. اگر اینطور نبود تا الان حتماً یکی از شرکت های بزرگ از بین رفته بود.

مگاپیکسل

دقت حسگر هر دوربین عکاسی با واحدی به نام مگاپیکسل سنجیده می‌شود و جز مهمترین فاکتور‌ها برای خرید محسوب می‌شود. به کمک مگاپیکسل شما می‌توانید رزولوشن دوربین را اندازه‌گیری کنید.

البته این مورد ارتباطی با کیفیت تصویر و حذف نویزها ندارد. با استفاده هرچه میزان مگاپیکسل یک عکس زیاد باشد، به معنای تعداد بیشتر پیکسل‌ها خواهد بود لذا برای تصاویر بزرگ دوربین‌هایی با قدر حسگر بیشتر گزینه بهتری هستند. اما اگر جز افرادی هستید که هدف شما از تهیه دوربین عکاسی، تنها ثبت تصاویر خانگی است، مگاپیکسل‎های کوچکتر نیز می‌توانند پاسخگو باشند.

سایز فیزیکی حسگرها در میزان کیفیت عکس ها مهمتر از تعداد پیکسل ها در آن است. به همین دلیل است که هرگز یک کامپکت دارای حسگر ۱/۲.۳ اینچی با یک DSLR دارای حسگر APS-C و یا یک دوربین دارای حسگر full-frame قابل مقایسه نیست حتی اگر کامپکت دارای تعداد پیکسل بیشتری باشد.

در حالی که فاکتور های درونی کیفیت مانند عمق میدان دید نیز در سنسورهایی با اندازه بزرگ تر وجود دارد اما دلیل عینی بر با کیفیت تر بودن دوربین ها با سنسور بزرگ تر بدلیل دریافت نور بیشتر توسط سنسور میباشد که موجب عکاسی بهتر در شرایط نوری ضعیف و محیط کم نور می‌شود و در کل از عمق رنگ بهتری برخوردارند.ما پیشنهاد میکنیم به دنبال دوربینی باشید که دارای حداقل سرعت ۵ فریم در ثانیه باشد.

ارگونومی دوربین

راحتی و سادگی استفاده از دوربین یک المان قابل لمس است. اگر امکان دارد حتما قبل از خرید، آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به خوبی در دستان شما قرار میگیرد و بیش از اندازه برایتان سنگین نباشد تا بتوانید براحتی آن را همیشه همراه خود داشته باشید.

دوربینی که خریداری میکنید باید دسترسی سریع به عملگرهای متداول را امکان پذیر کند و منوی آن باید دارای ساختاری ساده و منطقی باشد و یادگرفتن آن سخت نباشد.

لنز

راهنمای انتخاب بهترین دوربین عکاسی

مورد بعدی که در زمان خرید دوربین عکاسی باید به آن دقت داشته باشید، لنز دوربین است. لنزها به صورت کلی در دو دسته قابل تعویض و غیر قابل تعویض تقسیم‌بندی می‌شوند.

دوربینی که اجازه تعویض لنز ها را می دهد فرصت های خلاقانه و مختلفی در اختیارتان قرار میدهد. در حالی که بعضی از پیشرفته ترین کامپکت ها دید بسیار خوبی به شما میدهند اما به هیچ وجه با تطابق پذیری DSLR حرفه ای ، قابل مقایسه نیستند.

بیشتر DSLR و بدون آینه ها بصورت کیت ارائه میشوند و یک لنز پایه همراه خود دارند اما لنز ها نمی توانند پتانسیل واقعی را نشان دهد. با صرف هزینه می توانید مجموعه از لنزها با دید گسترده تا تله را خریداری کنید. تغییر لنز به تنهایی میتواند کل چشم انداز شما را تغییر دهد اما انتخاب یکی از میان تعداد زیاد آنها کار دشواری است.

انواع لنز دوربین

نرمال

واید

وایدسوپر واید
تله
زوم
اصلاح پرسپکتیو
ماکرو
چشم ماهی

فوکوس

این گزینه نیز یک عامل مهم در زمان خرید دوربین عکاسی می‌باشد. اگر مایل هستید تا در زمان عکاسی، بیننده را به نقطه‌ای خاص جلب نموده و حواس وی را بر روی سوژه ای خاص متمرکز نمایید لذا لازم است تا دوربین شما قدرت فوکوس بالایی داشته باشد.

عموما در دوربین های نیمه حرفه‌ای قدرت فوکوس اتوماتیک می‌بایست وجود داشت باشد تا بهترین شات‌ها تهیه شود. برای تست این مورد در زمان خرید، می‌بایست دکمه شات را تا نیمه فشار داده و بر روی یک گزینه خاص در کادر مورد نظر خود تمرکز نمایید.

حالت عکاسی

راهنمای انتخاب بهترین دوربین عکاسی

در مدل های اولیه کامپکت حالت های تصویربرداری زیادی برای شما ارائه می شود اما همه فقط در حالت پایه خودکار عمل می کنند. اگر با دیافراگم، سرعت شاتر و ISO مشکلی نداشته باشید همه چیز خودکار عمل میکند.

دوربین پیشرفته کامپکت و دوربین هایی با قابلیت تعویض لنز نیز امکانات بیشتری مانند نوردهی دستی و دیگر امکانات پیشرفته را در حالت دستی به شما میدهد. هر چند که میتوان در این مدل ها از حالت خودکار نیز استفاده کرد، اما بعضی از کاربران نیاز به کنترل بیشتر روی تصاویر خود دارند و مقادیری مانند سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و دیگر موارد را میخواهند به صورت دستی تنظیم کنند.

فرمت عکس RAW و JPEG

همه جا JPEG یک فرمت استاندارد برای عکس محسوب میشود. اگر تا به حال پیش آمده باشد که یک عکس را در فضای اینترنت جستجو کرده باشید به احتمال زیاد با فرمت JPEG برخورد کرده اید. بیشتر دوربین ها به صورت پیش فرض عکس ها را با فرمت JPEG ذخیره میکنند که مناسب اکثر افراد میباشد.

آخرین مدل دوربین ها به ویژه آنهایی که قابلیت تعویض لنز را دارند، امکان ثبت تصاویر با فرمت RAW را به شما میدهد. زمانی که تصاویر خود را با فرمت RAW ثبت می کنید تمامی اطلاعات از سنسور ضبط می شوند و آن گونه که در فرمت JPEG بعضی از اطلاعات محیط حذف می شود، هیچ گونه اطلاعاتی حذف نخواهد شد.

فرمت خام کیفیت بهتری نسبت به فرمت قبلی ندارد ولی باعث میشود دستتان هنگام ویرایش عکس ها بسیار باز باشد. سایه ها می توانند کاملا روشن شوند، سایه روشن ها می توانند از بین بروند و به طور کلی ترکیب رنگ ها را می توانید تغییر دهید. تصویربرداری با فرمت RAW دنیای جدید ویرایش عکس را به روی شما باز میکند.

هنگام داشتن اطلاعات اضافه در عکاس ها در فرمت RAW باید یک مسئله ای را مد نظر داشته باشید و آن اینکه هر عکس با فرمت RAW چهار برابر عکس با فرمت JPEG حجم دارد. اگر قصد ذخیره تصاویر با فرمت RAW را دارید یک کارت حافظه و یک هارد درایو با ظرفیت بالا در نظر بگیرید.

سخن آخر

اگر بودجه ای که در اختیار دارید محدود میباشد در مورد اینکه آیا واقعا به یک دوربین نیاز دارید یا نه خوب فکر کنید و مطمئن شوید که به دنبال ویژگیهایی از قبیل (زوم بالای لنز، ضد آب بودن و…) هستید که تلفن همراه ندارد زیرا با توجه به هزینه ای که در نظر گرفته ایده تغییر خاصی در کیفیت عکس هایتان ایجاد نخواهد شد. اگر بودجه بیشتری دارید ولی همچنان به دنبال مدل ساده هستید میتوانید کامپت پیشرفته دارای حسگر یک اینچی را انتخاب کنید.

باید بین راحتی و کاربری آسان، عملکرد سریع و کیفیت بالا یکی را انتخاب کنید و یا مشخص کنید که عکاسی برای شما یک حرفه است یا یک سرگرمی.

بیشتر بخوانید

کاربردهای فاصله کانونی در عکاسی

نقش هیستوگرام در عکاسی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا