نحوه عکاسی از ابرها

آسمان، پهنه‌ای است گسترده و باشکوه که همچون سقفی با عظمت، دنیای ما را در برگرفته است. پهنه‌ای که جولانگاه ابرها است. ابرها المان‌های جذاب طبیعی هستند که تغییر فرم ناگهانی آن‌ها می‌تواند سوژه و پرونده‌ای هیجان‌انگیز برای عکاسی‌ باشد ، عکاسی از طلوع و غروب خورشید و اشعه های خورشید که از میان ابرها بیرون میزند مناظر خیره کننده ای ایجاد می کنند.

بدون ابر ، طلوع و غروب خورشید غالباً کسل کننده به نظر می رسند ابرها می توانند آنقدر زیبا باشند که بتوانند به عنصر اصلی ترکیب بندی در عکسهای شما تبدیل شوند. ابرها در انواع و اقسام اشکال ظاهر می شوند ، که میتوان به دسته های مختلف دسته بندی کرد.

نحوه عکاسی از ابرها

۱) شرایط آب و هوایی

یکی از اولین اشتباهاتی که بسیاری از عکاسان مبتدی انجام می‌دهند، فرار از آب و هوای بد و عکاسی در روزهای آفتابی است. عکاسی در روزهای آفتابی مزیت هایی دارد که نمی شود از آن چشم پوشی کرد.

اما در روزهایی که هوا ابری است شاید بتوان عکس هایی به مراتب منحصر به فردتر گرفت. و ابرهای بالای کوهها از شکل خاصی برخوردار هستند که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

۲) فیلتر پولاریزه

در میان تمام فیلتر هایی که امروزه در بازار وجود دارد، فیلتر پولاریزه را باید هر عکاسی داشته باشد. هدف اصلی استفاده از این فیلتر ، کاهش انعکاس خیره کننده از سطوحی نظیر شیشه ، فلز و آب است.

استفاده از فیلتر پولاریزه می تواند به جدا شدن ابرها از آسمان و آبی تر نشان دادن آسمان کمک کند. فیلتر پولاریزه را جلوی لنز خود وصل کنید و سپس آن را بچرخانید تا جایی که اثر را در منظره یاب مشاهده کنید.

آسمان _ نحوه عکاسی از ابرها
NIKON D600 + 24-70mm f/2.8 @ 58mm, ISO 100, 1/10, f/11.0

امواج نور عمودی زننده ترین روشنایی را دارند و زنندگی نور وقتی خورشید با شما زاویه ۹۰ درجه دارد شدید ترین حالت است. فیلتر پولاریزه برای حذف زنندگی و جلوگیری از نور عمودی طراحی شده ، و تنها به رنگ های خوشایندتر و اشباع تر ایجاد شده با نور افقی اجازه ثبت شدن میدهد.

۳) فیلتر چگالی خنثی (ND)

هنگام عکاسی از ابرها هنگام غروب و طلوع خورشید ، ممکن است دامنه نوردهی صحنه بسیار زیاد باشد تا دوربین شما بتواند آن را ثبت کند. اگر در هنگام عکاسی از ابرها درمعرض نور شدید قرار داشتید و برای اینکه ابر هارا برجسته کنید میتوانید از تکنیک (HDR) یا از فیلتر چگالی خنثی (ND) استفاده کنید بیشتر صحنه های طبیعت شامل کوهها ، درختان و عناصر دیگر هستند ، از فیلتر ND با لبه نرم استفاده شود.

نحوه عکاسی از ابرها
NIKON D700 @ 16mm, ISO 200, 1/13, f/10.0

فیلتر ND میزان نور وارد شده به لنز را بصورت یکنواخت کاهش می دهد. فیلتر ND در مواقعی که کنتراست بین نقاط روشن و سایه بسیار زیاد است برای بدست آوردن یک نورسنجی خوب بسیار مفید است. این تکنیک کاربردهایی مانند ایجاد ظاهری نرم در آب روان، ایجاد حس حرکت در ابرها و تار کردن اجسام و افراد در حال حرکت دارد.

۴) طول نوردهی در عکاسی از ابر

اگر شما آب را در پیش‌زمینه خود حرکت می‌دهید، ممکن است با استفاده از نوردهی های بسیار طولانی برای ایجاد یک ظاهر نرم و لطیف استفاده کنید.

با این حال، ابرها اغلب خیلی سریع حرکت می‌کنند، به خصوص وقتی که خیلی پایین هستند، بنابراین نوردهی های طولانی می‌تواند تصاویر شما را کاملا خراب کند و همه شکل‌ها و اشکال ابرها را از بین ببرد. اگر این نیت شما است و شما سعی دارید یک آسمان غیر واقعی را ثبت کنید، پس تمام این کارها را انجام دهید.

نحوه عکاسی از ابرها
NIKON D600 + 14-24mm f/2.8 @ 24mm, ISO 400, 1/30, f/8.0

با این حال، اگر می‌خواهید ابرها را به عنوان عناصر جداگانه بیاورید، بهتر است از زمان‌های نوردهی کوتاه‌تر استفاده کنید. هیچ فرمول جادویی برای سرعت شاتر وجود ندارد، چون همه اینها به چیزی که شما سعی دارید انجام دهید و این که صحنه چقدر تاریک است بستگی دارد.

بنابراین یک عکس بگیرید و زوم کنید تا ببینید آیا ابرها را مات می‌کنید یا نه.واضح است که اگر شما با شرایط نور کم و زمان‌های نوردهی طولانی سر و کار دارید، باید از یک سه‌پایه استفاده کنید.

۵) ترکیب بندی

هر چند وقت یکبار ابرها به گونه های مختلف شکل می گیرند که ممکن است به تنهایی جالب و جذاب به نظر برسند. با این وجود ، در هنگام عکاسی از ابرها عناصر پیش زمینه را نیز در صحنه قرار دهید. اگرچه ابرها مطمئناً می توانند عنصر اصلی صحنه باشند ، اما در عوض ، آنها بیشتر به عنوان پس زمینه عمل می کنند. وباید به ابر ها به عنوان پر کننده اسمان نگاه کنیم

قبل از اینکه تنها از ابرها عکاسی کنید به اطراف نگاه کنید و سعی کنید عناصر جالبی را اضافه کنید.باعث تفاوت وجذابیت بیشتر عکس میشود ، وقتی ابرها حالت تکه تکه و از هم جدا هستند ، مهم است که شات خود را به درستی بگیرید ، اگر تکه بزرگی از ابر وجود دارد ، سعی کنید آن را بدون اینکه برش دهید در قاب خود جای دهید ، سعی کنید به عکسهایتان فضا (جای نفس کشیدن بدهید ، کادرتان خیلی پر نکنید ) ابرها را خیلی نزدیک لبه قاب قرار ندهید.

آسمان _ نحوه عکاسی از ابرها
Canon EOS 5D Mark III + EF24mm f/1.4L II USM @ 24mm, ISO 100, 1/50, f/5.6

در هنگام عکاسی از مناظر از ابرها به عنوان بخشی از ترکیب بندی استفاده کنید ، قوانین اساسی ترکیب بندی را فراموش نکنید. قانون یک سوم ، تقارن و غیره همه می توانند نقش بسزایی در تأثیرگذاری بر احساس کلی تصویر داشته باشند.

اگر ابرها زیبا و رنگارنگ به نظر می رسند ، می توانید آنها را به عنصر اصلی عکستان تبدیل کرده و از ۲/۳ فضای قاب بندی یا بیشتر استفاده کنید. اگر آنها فقط ابرهای تکه ای هستند که به تصویر اضافه می شوند ، حضور آنها را به بیش از ۱/۳ کادر کاهش ندهید و در عوض از آنها به عنوان “پرکننده در تصویر” استفاده کنید.

اگر می خواهید ابعاد و رنگ های جالبی به تصاویر خود اضافه کنید بهتر است تا در هنگام ساعت طلایی به عکاسی از ابرها بپردازید. این زمان بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن می باشد که یک رنگ طلایی مایل به نارنجی را به وجود می آورد. این رنگ برای ابرها سایه هایی را ایجاد می کند که باعث می شود شکل ابر ها برجسته به نظر برسد.

۶) ویرایش عکس بعد از عکاسی

یکی از روش‌های بهبود عکس های آسمان و تبدیل آن‌ها به یک عکس شگفت‌انگیز استفاده از لایتروم است

در صورتی که دوربین شما توانایی عکاسی با فرمت Raw دارد شما باید از آن برای بهبود کیفیت عکس‌های خودتان استفاده کنید. Selected Adjustments تغییراتی هستند که فقط روی قسمت خاصی از یک عکس اعمال می‌شوند.

آسمان _ نحوه عکاسی از ابرها
NIKON D4 + 24-85mm f/3.5-4.5 @ 24mm, ISO 640, 1/100, f/8.0

Graduated Filter را می‌توانید در پنل موجود در بالای Basic Panel در ماژول Develop لایتروم پیدا کنید. از این فیلتر معمولا برای تیره کردن آسمان استفاده می‌شود اما شما می‌توانید کارهای دیگری هم با آن انجام دهید. زمانی که شما این فیلتر را انتخاب می‌کنید یک پنل باز می‌شود.

Selected Colour Adjustmentاز این ابزار برای ایزوله کردن برخی رنگ‌های خاص استفاده می‌شود. Selected Colour Adjustment به شما این امکان را می‌دهد که یکی از رنگ‌های خاص صحنه را انتخاب کنید و آن را تغییر دهید.

آسمان _ نحوه عکاسی از ابرها

General Adjustments تغییراتی است که روی تمام عکس اعمال می‌شود. این تغییرات تمام اجزای عکس را به یک شکل تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است در مواقعی که آسمان بخش خیلی زیادی از تصویر را در برگرفته است عملکرد بهتری داشته باشد. این تغییرات در پنل Basic اعمال می‌شوند.

شما با استفاده از لایتروم گزینه‌های خیلی زیادی برای ادیت عکس آسمان و زیباتر کردن آسمان در عکس‌های خودتان خواهید داشت.

شما می‌توانید از هرکدام از روش‌های ادیت انتخابی و یا General برای ادیت عکس‌های خودتان استفاده کنید. روش‌های انتخابی یا Selective دقت بیشتری دارند اما متدهای General روی تمام رنگ‌ها و تون‌های عکس شما تاثیر خواهند گذاشت. البته در صورت نیاز شما می‌توانید از ترکیب هر دو ابزار برای ادیت عکس های آسمان خودتان استفاده کنید.

آسمان _ نحوه عکاسی از ابرها
NIKON D4 + 24-85mm f/3.5-4.5 @ 24mm, ISO 640, 1/100, f/8.0

بیشتر بخوانید

نقش هیستوگرام در عکاسی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا