مجموعه عکس ” جنگ گمشده “

عکاس : Lenka Klicperova

در پایان سپتامبر ۲۰۲۰، آذربایجان به منطقه قره باغ کوهستانی که تا آن زمان توسط کشور ارمنستان اداره می شد، حمله کرد. منطقه ای که بعد از درگیری در سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ درنهایت به آتش‌بس ختم شد دوباره این جنگ شعله ور شد.

در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی،جنگی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ آغاز شد و این جنگ بیش از یک ماه طول کشید که هزاران کشته برجای گذاشت این درگیری‌ها در اختلافات مرزی طولانی مدت دو همسایه بود. منطقه قره‌باغ تحت کنترل ارمنستان بود اما جمهوری آذربایجان ادعای مالکیت بر آن را داشت.

مجموعه عکس " جنگ گمشده "

در این درگیری دخالت بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بطور ویژه آذربایجان از حمایت شدید ترکیه برخوردار بود و ارمنستان نیز حمایت‌های قابل توجهی از روسیه دریافت ‌کرد.

در جریان این نبرد یک‌ماهه، ارمنی‌ها بیشتر بر نیروی توپخانه متکی بودند و آذری‌ها بر استفاده گسترده از پهپادهای جنگی. این امکان به آذربایجان اجازه داد تا خسارات سنگینی به تجهیزات نظامی ارمنستان از جمله تانک‌ها، سامانه‌های پدافند، توپخانه و نفرات نظامی وارد کنند و بلاخره این جنگ با میانجیگری روسیه در شب ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ با آتش بس پایان یافت.

مجموعه عکس " جنگ گمشده "

ارمنی ها تنها با کسری از سرزمینی که در جنگ قبلی فتح کرده بودند، مجبور شدند خانه های خود را ترک کنند. اکثر آنها سی سال پس از پیروزی ارمنستان در جنگ قبلی در آنجا ساکن شده بودند. و چند روز به آنها فرصت داد شد تا وسایلهای خود را جمع کنند و بروند. برخی خانه هایشان را آتش زدند تا به دست آذری ها نیفتند در این جنگ هزاران سرباز جان خود را از دست دادند و دشمنی ارمنستان با آذربایجان تا امروز ادامه دارد.

لنکا کلیچپروا (Lenka Klicperova) خبرنگار و عکاس. او مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه هرادک کرالوو کشورچک گرفت، پس از آن به عنوان روزنامه‌نگار شروع به کار کرد، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ سردبیر مجله درباره سفر Lidé a Země بود.

مجموعه عکس " جنگ گمشده "

او از سال ۲۰۱۸ به عنوان خبرنگار و عکاس آزاد در مناطق جنگی کار می کند. او در تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله مناطق درگیری جمهوری دموکراتیک کنگو عکاسی کرده است . او چندین بار از افغانستان و همچنین سومالی که درگیر چندین دهه جنگ بود، بازدید کرد. او از سال ۲۰۱۴ بر موضوع جنگ با داعش در عراق و سوریه عکاسی کرده است. او برنده جوایزهای متعدد بین المللی عکاسی شده است و نویسنده ۹ کتاب در مورد آفریقا، جنگ در خاورمیانه و قره باغ کوهستانی است.
مجموعه عکس ” جنگ گمشده ” اثر عکاس و خبرنگار جنگ « لنکا کلیچپروا (Lenka Klicperova)» مشاهده میکنید.

بیشتر بخوانید

مجموعه عکس “زندگی در جنگ “

مجموعه عکس “بهار پراگ “

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا