آنسل آدامز ” عکاس طبیعت “

آنسل ادامز «Ansel Adams» در کار آفرینش هنری خود با پرداختن به عکاسی طبیعت یکی از مهمترین عکاسان طبیعت قرن بیستم و شناخته شده ترین و محبوب ترین عکاس تاریخ ایالات متحده است.

آنسل ادامز عکاس فعال محیط زیست آمریکایی که در ۲۰ فوریه ۱۹۰۲در سانفرانسیسکو به دنیا آمد طی دوران کودکی و نوجوانی به آموختن پیانو پرداخت در سال ۱۹۱۶ وقتی ۱۴ سال داشت در سفری به پارک ملی موسیقی به عکاسی علاقمند شد و نخستین عکسهایش را در استودیو بستز در دره یوسیمیتی در کالیفرنیا گرفت .
آنسل آدامز " عکاس طبیعت "

در ۲۶ سالگی با ویرجینیا بستز دختر مالک استودیو بستز ازدواج کرد و با مرگ پدر ویرجینیا در سال ۱۹۳۵ ادامز و همسرش تا سال ۱۹۷۱ در این استودیو فعالیت کردن استودیوی که امروز متعلق به خانواده آدامز است و با نام گالری انسل ادامز اداره میشود.

بعد از برگزاری اولین گالری آثارادامز به عنوان عکسهای چاپی پارملین از ارتفاعات سیرا پیشرفت چشمگیری در آثارش رخ داد این نمایشگاه انعقاد چند قرار داد تبلیغاتی را برای آدامزدر پی داشت که باعث برجسته شدن وجه تبلیغاتی و هنری کار های او شد .

آنسل آدامز " عکاس طبیعت "

جایگاه حرفه ایش در بین سال های ۱۹۲۹ و ۱۹۴۲ به اوج رسید

او تمرکز بر عکسهای کلوز آپ و عکاسی از سازه های عظیم ، کارنامه هنریش را غنی تر کرد.

وی مدتی را در نیومکزیکو سپری کرد و با هنرمندانی چون آلفرد اشتیگلیتس، جورجیا اکیف و پاول استرند نشست و برخاست داشت.

او انتشار مقالات و کتاب های آموزشی در زمینه عکاسی را آغاز کرد.

در همان دوران بود که به جمع دوروتی لانگ و واکر اوانز پیوست ، و در تعهدشان به تأثیرگذاری بر تغییرات اجتماعی از راه هنر سهیم شد.

بعد از به اسارت درآمدن ژاپنی ها در طول جنگ جهانی دوم، آدامز از اردوگاه های اسیران عکاسی کرد و عکس ها را در مقاله ای تصویری درباره بی عدالتی در دوران جنگ استفاده کرد.

دهه ۱۹۶۰ از راه رسید و وجه هنری عکاسی ادامز برجسته تر شد عکس های آدامز در گالری های بزرگ و موزه ها به نمایش در می‌آمدند. در سال ۱۹۷۴، موزه هنر متروپلیتن نیویورک نمایشگاهی برای بازنگری بر فعالیت های هنری آدامز برگزار کرد. آدامز بیشتر سال های دهه ۱۹۷۰ را به چاپ نگاتیو مشغول بود تا بتواند تقاضای بالایی را که برای آثار شاخصش وجود داشتند، برآورده کند.
آنسل آدامز " عکاس طبیعت "
آنسل آدامز " عکاس طبیعت "

شناخته شده ترین عکس آدامز تحت عنوان «مونولیت: چهره ی هف دم» نام دارد که درسال ۱۹۲۶ ثبت شد ، او در راه رسیدن به صخره چندین عکس با نوردهی های مختلف گرفته بود و هنگامی که به «هف دم» رسید تنها دو شیشه ی عکاسی برایش باقیمانده بود.

آدامز در عکس اول یک فیلتر زرد روی لنز دوربینش گذاشت اما به محض فشار دادن دکمه شاتر متوجه ایراد در عکس شد عکس دوم را با استفاده از یک فیلترقرمز پررنگ روی لنز دوربینش گرفت این فیلتر باعث می شد رنگ آسمان تقریباً به سیاه تبدیل شود و برف های سفید روی «هف دم» برجسته تر به نظر برسند.

در سال ۱۹۴۱، آدامز از صحنه ی بالا آمدن ماه بر سر دهکده ای عکس گرفت.

او نزدیک به چهار دهه بعد عکس را که « طلوع ماه، هرناندز، نیومکزیکو» (Moonrise, Hernandez, New Mexico) نام داشت، از نو تفسیر کرد و بیش از هزار نسخه منحصر بفرد از آن را به چاپ رسانید.

درآمد حاصل از فروش این عکس ها کمک کردند تا آدامز به ثبات اقتصادی دست پیدا کند.

آنسل آدامز " عکاس طبیعت "

اما شهرت و موفقیت آنسل ادامز در عرصه عکاسی نتوانست او را از نظر مالی تامین کند و در یکی از نامه های که برای دوستش وستون در تاریخ ۶آگوست ۱۹۳۵ نوشته بود ، اینطور مینویسد :

«این روزها سخت مشغول کارم اما همچنان ورشکسته ماندم انگار نمی شود از روی این حصار مالی گذشت »

همین مسئله باعث شد که او از عکاسی طبیعت فاصله بگیرد و به عکاسی تبلیغات روی بیاورد ، در یکی دیگر از نامه های شخصی به تاریخ ۲ جولای ۱۹۳۸ مینویسد:

«باید در آینده نزدیک کاری کنم که به مسیری درست در عکاسی برگردم این روزها سخت درگیر عکاسی تبلیغاتی شده ام که به دلایلی لازم است اما شدیدا خلاقیت را در کارم محدود کرده»

او از روز اول به عکاسی طبیعت علاقه داشت و نخستین عکاسی حرفه ایش را در دل طبیعت ثبت کرده است حالا واضح بود که عکاسی تبلیغاتی که سبکی بسیارمحدودتر از عکاسی طبیعت است او را خسته میکند ، با این همه ادامز تبدیل به یک عکاسی تبلیغاتی فوق العاده شد و تا آخر عمرش کارهای این چنینی برای کسب در آمد انجام می داد .

شاید بشود ادعا کرد که هیچ کسی به اندازه انسل ادامز در پیشرفت تکنیک ها و فنون مختلف در دنیای عکاسی تاثیر گذار نبوده است حتی بعد از آن هم کسی نتوانست جایش را پر کند او همیشه طرف مشورت عکاسان بزرگی مثل وستون و پل استرند بوده و در عین حال به بسیاری از تولید کنندگان لوازم عکاسی مثل هاسلبلاد مشاوره می داد

سیستم ناحیه ای در عکاسی یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین ابدعات انسل ادامز بود که هنوز هم مورد استفاده بسیاری از عکاسان حرفه ای قرار می گیرد.

(سیستم ناحیه‌ای عکاسی ( Zone System ) تکنیکی است که توسط آنسل آدامز و فرد آرچر در دهه ۱۹۳۰ میلادی ابداع شد.
این یک روش استاندارد برای نورگیری است که تعادل و هماهنگی را حتی در بدترین شرایط نوری نیز تضمین می‌کند. حتی در شرایطی که پس‌زمینه نور بسیار زیادی داشته و نور کم پیش‌زمینه و سایه‌های شدید باعث جدا شدن پس‌زمینه و پیش‌زمینه شده است. )

نمایشگاههای بسیارزیادی از عکسهای وی در ایالات متحده امریکا و نیز بسیاری از کشور های دیگر برگزار شد سخنرانیها ، کارگاهها و آثار فنی ادامز از تاثیر گسترده ای برخوردار بودند .

آنسل آدامز " عکاس طبیعت "

وی پدید آورنده کتاب تصویرهای ۱۹۲۳_۱۹۷۴ ، آنسل ادامز، عکسهای جنوب غربی ، گزیده عکس های آنسل ادامز ، عکاسی سرزمین پولاروید ، یوسمیتی ، گسترده نور و کتابهای دیگری بیش از ۳۵ جلد کتاب که در کشورهای گوناگون و از جمله ایران منتشر شده اند

در سال ۱۹۸۰ آدامز مدال آزادی ریاست جمهوری را توسط جیمی کارتر رئیس جمهور رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد. این جایزه به پاس قدردانی از انسل آدامز در عکاسی و حفظ منظره عالی آمریکا بود.

انسل آدامز در روز ۲۲ ماه آوریل سال ۱۹۸۴ دچار حمله قلبی شد و در سن ۸۲ سالگی در بیمارستان دولتی مانتری پنینسولا در مانتری کالیفرنیا درگذشت.

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا