سفرهای طاقت‌ فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

عکاس : ابراهیم نوروزی

دشت بیابانی برهوت در میان کوه‌های شرق افغانستان مملو از صدها هزار مردم آوارهاست که برخی سرمای زمستان را در چادر می‌گذرانند و برخی به‌ناچار در فضای باز؛ و آنچه به همراه دارند اندک وسایلی است که توانسته‌اند هنگام اخراج از پاکستان با خود بردارند.آوارگانی که از گذرگاه مرزی «تورخم» به افغانستان باز می‌گردند، یکی دیگر از جنبه‌های تلخ زندگی مردم افغانستان است که در جستجوی مکانی امن و باثبات برای حیات، آواره بیابان‌ها شده‌اند.

بیش از ۴۰ سال جنگ و فقر و خشونت، مردم افغانستان را به یکی از «ریشه‌کن شده ترین» جمعیت‌های جهان تبدیل کرده است.در حال حاضر حدود ۶ میلیون افغان در خارج از این کشور پناهنده هستند و ۳.۵ میلیون نفر دیگر نیز به به دلایلی همچون جنگ و زلزله و خشکسالی در داخل این کشور ۴۰ میلیون نفری آواره شدند.

سفرهای طاقت‌ فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

افغانستان همواره یکی از فقیرترین کشورهای جهان بوده است؛ با این وجود پس از فروپاشی اقتصادی که در پی تسلط طالبان بر این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی روی داد، بیش از ۲۸ میلیون نفر (دو سوم جمعیت آن) برای بقا به کمک‌های بین‌المللی وابسته شدند.

آوارگان نیز از فقیرترین فقرای این کشور محسوب می‌شوند. بسیاری از آنهایی که ساکن اردوگاهها هستند حتی از تهیه غذا یا هیزم کافی برای گرما در زمستان نیز ناتوانند. زنان و کودکان اغلب گدایی می‌کنند و برخی نیز دختران خردسال خود را در قبال دریافت پول به ازدواج اجباری مردان در می‌آورند.

سفرهای طاقت‌ فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

تصمیم پاکستان در اوایل سال جاری برای اخراج افغان‌هایی که بطور غیرقانونی وارد این کشور شده‌ بودند، ضربه سنگینی برای این خانواده‌ها بود.

بسیاری از این افغان‌ها دهه‌ها بود که در پاکستان زندگی می‌کردند و عمدتا نیز به دلیل جنگ‌های پی در پی به خاک پاکستان پناه آورده بودند. اما پس از صدور این دستور، مجبور به ترک هر آنچه شدند که در این سال‌ها فراهم کرده بودند و اغلب نیز می‌گویند که مقامات پاکستانی مانع از آن شدند که آنها توشه زندگیشان را با خود بردارند.

اولین توقف این آوارگان اردوگاه «تورخم» بود؛ جایی که آوارگان مجبورند گاه روزها یا هفته‌ها را قبل از فرستادنشان به اردوگاهی دیگر، در بیابان‌ها بگذرانند. آنهم با غذایی کم و پوشیدنی‌هایی ناچیز که نمی‌تواند از آنها در مقابل سرمای کوهستان محافظت کند.اخراج‌ افغان‌ها از پاکستان باعث شده که شمار آوارگانی که به امید یافتن کار به ایران مهاجرت می‌کنند، بطور قابل توجهی افزایش یابد.

روزهای خاکستری در افغانستان

ترجمه و تنظیم : محمد مهدی فرهنگی

ما را در پیج اینستاگرام همراهی کنید .

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا