اولین نماز جمعه درآیاصوفیه استانبول پس از ۸۶ سال

پس از۸۶، نخستین نماز جمعه در آیاصوفیه ( Ayasofya ) استانبول برگزار شد. آئین نماز جمعه با حضور شخصیت‌های مذهبی و سیاسی ترکیه و هزاران نمازگزار در مسجد بزرگ ایاصوفیه در قاب رسانه‌های بین المللی قرار گرفت.

نخستین نماز جمعه دراین مسجد آیاصوفیه با حضور اردوغان و شهروندان در داخل این مسجد و خیابان‌های اطراف آن برگزار شد.

نخستین مناجات جمعه در مسجد “آیاصوفیه” استانبول روز جمعه با حضور ۵۰۰ نفر در داخل این مسجد و هزاران نفر در خیابان های اطراف آن برگزار شد.

پس از ۸۶ سال دولت اسلامگرای ترکیه موزه ایاصوفیه را به مسجد تغییر کاربری داد. این اقدام با واکنش منفی جهان مسیحیت مواجه شد؛ اما دولت ترکیه این موضوع را یک مساله حاکمیتی دانست.

جمعیت نمازگزار مشتاق از شب قبل برای اقامه مناجات جمعه در خیابان های اطراف حاضر بودند. بسیاری از آنها از کشورهای خارجی آمده بودند و برخی از آنها حتی برای برگزاری نخستین نماز جمعه در این مکان تاریخی پس از نزدیک به ۹ دهه، نذر قربانی آورده بودند.

صبح جمعه هزاران نفر از مردم استانبول و حتی برخی شهروندان ترکیه مقیم خارج برای حضور در نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه به سمت این محل به حرکت درآمدند و بر ازدحام جمعیت لحظه به لحظه افزوده می شد. در نهایت فرماندار استانبول با اشاره به پر شدن ظرفیت خیابان های اطراف این مسجد برای جلوگیری از ازدحام جمعیت از بیم شیوع ویروس کرونا، اعلام کرد تمام مسیرهای منتهی به مسجد بسته شده است.

رجب طیب اردوغان نیز در نخستین مناجات جمعه مسجد ایاصوفیه حضور یافت و پیش از حطبه ها لحظاتی قرآن را با صوت و قرائت خواند و سپس نخستین نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه برگزار کرد.

بیشتر بخوانید

جشنواره «یادنیا کاسادا» در اندونزی

درخشان ترین اَبَرماه سال ۲۰۲۰

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا