مجموعه عکس “بهار پراگ “

عکاس : جوزف کودلکا

بهار پراگ، دوره‌ای از گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی در چکسلواکی بود در اوت ۱۹۶۸، اتحاد جماهیر شوروی در مخالفت با بهار پراگ به همراه هم‌پیمانانش در پیمان ورشو -بلغارستان، جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی)، مجارستان و لهستان- به چکسلواکی حمله کرد. این حمله در مخالفت با بهار پراگ، الکساندر دوبچک و اصلاحاتِ سیاسیِ او بود.

آن ها خیلی سریع کنترل پراگ را به دست گرفتند، اما به شکل غیرمنتظره ای با واکنش توده های مردمی مواجه شدند که پرچم به دست سنگرها را از بین می بردند،مخالفت گستردهٔ مردم به صورت مقاومت بدون خشونت نمود پیدا کرد. در پراگ و شهرهای دیگر مردم با شماتت و سرزنش با سربازانِ پیمان ورشو برخورد می‌کردند.

آن‌ها هر گونه کمک اعم از آب و غذا را از مهاجمان دریغ می‌کردند. دیوارنگاری‌ها و پلاکاردها مهاجمان، رهبران شوروی و هم‌دستان‌شان را محکوم می‌کرد. شهروندان جهت‌ها را اشتباهی به سربازان نشان می‌دادند و حتی علائم راهنمایی و رانندگی را (به جز آن‌هایی که در جهت مسکو بود) از بین برده بودند.

مجموعه عکس "بهار پراگ "

جوزف کودلکا به عکاسی از این ماجرا پرداخت و سعی کرد آشفتگی درونی مردم را به تصویر بکشد. عکس های خلاقانه او به بهترین شکل ممکن ماجرای ورود سربازان به شهر را به نمایش می گذاشت، حمله ای که می توانست مسیر پیش روی کشورش را برای همیشه تغییر دهد.

دوربین او شاهد حمله شوروی به پراگ بود. . در آن زمان نگاتیوهای او بصورت قاچاقی از پراگ خارج می شد و در اختیار آژانس عکس مگنوم قرار می گرفت و از ترس آسیب رسانیدن ماموران شوروی به خود و خانواده اش عکس های این واقعه را با نام ساختگی P. P (Prague Photographer) در ساندی تایمز منتشر می کرد که عکس هایش سمبل دراماتیک ترین لحظات این جنگ گردید.

در سال۱۹۶۹ برای همان عکس ها، به عنوان عکاس ناشناس، مدال طلای رابرت کاپا به او اهدا گردید و در سال ۱۹۷۰، کودلکا به عنوان پناهجوی سیاسی مجبور به ترک کشور چکسلواکی شد و در سال ۱۹۸۷ به تبعیت فرانسه درآمد و به این ترتیب قادر به بازگشت به کشور چکسلواکی گردید، پس از آن در فرانسه و پراگ اقامت گزید و به مستند نگاری در اروپا ادامه داد.

مجموعه عکس «بهار پراگ» اثر عکاس سرشناس «جوزف کودلکا ، Josef Koudelka » را مشاهده میکنیم.

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا