مجموعه عکس ” زندگی در مدرسه “

عکاس : Felipe Dana

در مدرسه ایی در منطقه ایی دور از پایتخت افغانستان، کودکان با صدای زیبایشان مقدس‌ترین کتاب اسلام را تلاوت می کنند.پرتوهای نورخورشید از پنجره مدرسه خاتم انبیا، جایی که چندین پسر‌ با معلم‌خود عصمت الله مدقق نشسته اند، عبور کرده است.

کودکان افغانستان _ مجموعه عکس " زندگی در مدرسه "

دانش اموزان ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار می شوند و‌روز‌خود را با دعا شروع می کنند. زمان کلاس خود را با حفظ قران میگذرانند، آیاتی را تا وقتی که آن را حفظ شوند، می خوانند. بعضی وقت ها، معلم مدقق از ان ها درباره ایاتی که حفظ کرده اند میپرسد.

توجه به آینده اموزش و پرورش در افغانستان تحت قوانین طالبان، با دعوت از افغان های تحصیل کرده شهری و جامعه بین المللی برای داشتن حق برابری در تحصیل دختران و زنان انجام گرفت. مدارس مذهبی اسلامی تنها برای پسران در اموزش ابتدایی و عالی بود.ولی آن ها مطمئن نیستند که آیندشان با طالبان چه خواهد شد.

بیشتر دانش اموزان از خانواده های فقیر هستند. برای آن ها، مدارس یکی از مهمترین موسسه ها است؛ تنها راهی است که می توانند کودکانشان در ان تحصیل کنند، و هم چنین کودکان را در آن جا پناه میدهند غذا و لباس میدهند. هرشب بر روی تشک نازکی به جای اینکه روی زمین باشد بر روی تخت اهنی به خواب می روند. این موسسات و مدارس در افغانستان مشکلات اقتصادی دارند ، که این مشکل از زمان ورود طالبان در تاریخ ۱۵ اگوست بیشتر نیزشده است.

طالبان-که به معنی دانش اموز – است برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ از میان دانش اموزان تندرو کشور همسایه پاکستان ظهور کردند. حدود دو دهه اخیر، مدارس در افغانستان از ایدئولوژی های ستیزه جویانه زیر نظر دولت امریکا با حمایت دولت در مقابل طالبان رهبری و هدایت می شد، ولی الان این دولت پیشین رفته است.
کارکنان خاتم‌الانبیا در پاسخ به این سؤال که آیا به حمایت بیشتر از سوی حاکمان جدید طالبان امیدوارند؟ امیدی ندارند.

علیرغم همه این ها، با طالبان یا بدون ان ها، مدارس خیلی مهم هستند.مدارس همیشه باید باشند صرف نظر از اینکه چه حکومتی در اینجا هست. هزینه های ان مهم نیست، فقط باید زنده نگه داشته شود.

فیلیپ دانا در سال ۱۵ اوت ۱۹۸۵ در برزیل متولد شده است و عکاس خبری آسوشیتدپرس است وی به دلیل فعالیت هایش (عکاسی خبری) در زمینه نابرابری اجتماعی و خشونت شهری در آمریکای لاتین و درگیری ها در خاورمیانه مشهور است. دانا در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ جوایز World Press Photo را دریافت کرد

و همچنین جوایز متعددی بین‌المللی از جمله تصاویر سال (POYi)، انجمن ملی عکاسان مطبوعاتی (NPPA)، باشگاه مطبوعات خارج از کشور آمریکا (OPC) دریافت کرده است.

مجموعه عکس “زندگی در مدرسه” اثر عکاس برزیلی ” فیلیپ دانا _ Felipe Dana “مشاهده میکنیم.

بیشتر بخوانید

مجموعه عکس “کولی ها “

مجموعه عکس “بیوه های جنگ افغانستان”

گردآورنده و تنظیم : زهرا سیدی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا