مجموعه عکس “کولی ها “

عکاس : جوزف کودلکا

جوزف کودلکا اولین بار در سال ۱۹۶۲ در یک فستیوال موسیقی با یک گروه موسیقی کولی روبرو می‌شود و به فرهنگ و سبک زندگی آن‌ها علاقه‌مند می‌شود. کودلکا از‌‌ همان سال ۶۲ تا حوالی سال ۷۰ به عکاسی از کولی‌ها مشغول می‌شود که حاصل کار مجموعه‌ای است به اصطلاح ناب و یکه، چون برای اولین بار بود که یک عکاس به داخل فرهنگ و زندگی کولی‌ها رخنه میکند و بصورت مستمر در این ۸ سال به نوعی با آن‌ها زندگی می‌کند. عکس‌ها به نوعی عجیب و در عین حال کمی غمگین بنظر می‌رسند که انزوا و طرد شده گی کولی‌ها را به خوبی نمایان می‌کند.

جوزف کودلکا پروژه کولی ها را با عکاسی از کولی های زادگاهش آغاز می کند و در ادامه، کولی های روسیه، اسپانیا، رومانی، انگلستان و فرانسه را به محدودۀ آن اضافه می کند. این قوم را با نگاه و دیدگاهی انسان دوستانه توأم با نوعی دلتنگی و غم، حسرت نگاه می کند.

بیگانگی، تنهایــی ،آوارگی، اندوه و عدم ارتباط خوشایند و دلپذیر، فضای حاکم بر اکـثر آثار کودلکاست؛ فضایــی که همچون سایه های تیره و موهوم،شخصیت های انسانی و حیوانی کارهایش را رها نمی کند؛ گویــی همۀ عناصر به نوعی به حال خود رها شده اند و در زیر چنتۀ نیروهای متناقض، تحمل کردن را تجربه می کنند. این خصیصه حتی در مناظر وچشم اندازهای اخیر وی که عاری از حضور سوژه های انسانی است نیز خودنمایــی می کند.

مجموعه عکسهای جوزف کودلکا در مورد کولی ها در سال ۱۹۷۵ در قالب کتابی باهمین عنوان منتشر شده است ، این تصاویر مردمی را به تصویر میکشد که در یک دوره از هرج مرج و اشفتگی در طول تاریخ زندگی میکنند این تصاویر هم اقتدار فرهنگ و هم حقیقت عریان زندگی این افراد را برای مخاطب فاش میکند.

مجموعه عکس "کولی ها "

مجموعه عکس “کولی ها ” اثر عکاس شناخته شده «جوزف کودلکا Josef Koudelka » را مشاهده میکنیم.

بیشتر بخوانید

مجموعه عکس “بهار پراگ “

مجموعه عکس « مترو »

گردآورنده ، تنظیم و ترجمه : لیلا سلیمانی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا