عکاسی از منظره مه آلود

عکاسی از مه بی شک یکی از جذاب‌ترین‌ها و زیباترین ژانرهای عکاسی است. مه بافتی نرم و ابریشمی دارد و همین لطافت، حس بسیار خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. عکاسی منظره در فضای مه و غبار‌آلود سبب خلق تصاویری کاملا زیبا و منحصر بفرد می‌شود به عبارت دیگر عکاسی در مه و غبار زیبایی یک دنیای دیگر را به تصاویر شما اضافه می‌کند. با این حال، گرفتن تصاویر زیبا در مه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. قراره در این مقاله نحوه عکاسی از مه را برایتان بگویم. این ترفندها و تکنیک ها به شما کمک خواهند کرد تا عکس‌های بهتری بگیرید.

عکاسی از منظره مه آلود

جمع شدن ذرات بخار آب در نزدیکی سطح زمین در اثر سرما که به صورت ذرات معلق در فضای سطحی مشاهده می گردند ، مه نامیده می شود . در صورتی ابر روی زمین تشکیل می شود که یک توده هوای مرطوب در مجاورت هوای سرد قرار بگیرد. در واقع این بستر سرد می تواند برف، یخ زدگی زمین و یا حتی سطح یک اقیانوس با آب سرد باشد. البته ممکن است هیچ کدام از این ها نباشد و تنها سطح زمین بسیار سرد باشد. در واقع توده هوای سرد در مجاورت توده هوای مرطوب قرار می گیرد و می تواند دمای آن را کم کم پایین بیاورد و مه تشکل دهد.

عکاسی از منظره مه آلود

ساده ترین راه برای پیش بینی مه، بررسی آب و هوا است. مه تقریباً در صبح اتفاق می افتد، بنابراین هر شب قبل از رفتن به رختخواب، نگاهی سریع به برنامه هواشناسی مورد علاقه خود بیندازید.

عکاسی از منظره مه آلود

در حالی که مه ممکن است در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد، در صبح بسیار بیشتر است، زیرا دراین زمان هوا خنک‌تر است و به وجود آمدن مه بیشتر است پس هنگام طلوع آفتاب بیرون بروید تا از آن عکس بگیرید. البته این زمانی است که نور می تواند در زیباترین حالت خود باشد.

عکاسی از منظره مه آلود

مه بیشتر در نزدیکی آب به وجود میاید و دره ها به دلیل هوای خنک که دارند به شکل گیری مه به ویژه درهنگام طلوع خورشید کمک میکنند اگر می‌خواهید مه صبحگاهی داشته باشید، رودخانه‌ها و دره‌های عمیق می‌توانند مکان‌های ایده‌آلی برای عکاسی باشند.

عکاسی از منظره مه آلود

لنزهای تله فوتو عکس های شما را فشرده می کنند، بنابراین بهتر است هنگام عکاسی در مه غلیظ از فاصله کانونی بیشتر خودداری کنید. برعکس، لنزهای واید اثر گشادکننده‌ای روی صحنه‌های شما دارند، بنابراین مه را نازک‌تر نشان می‌دهند. بنابراین، لنزهای زاویه باز برای مه غلیظ‌تر در مواقعی که باید روی سوژه خود فوکوس کنید، خوب هستند و لنزهای تله‌فوتو برای مه‌های سبک‌تر و مه آلود ایده‌آل هستند.

اگر سوژه ی مورد نظر شما از نور خوبی برخوردار نبود بهتر است که از سرعت شاتر پایین و نوردهی بیشتر استفاده کنید که این کار باعث نرم تر شدن بافت و ساختار مه نیز می شود. در برخی از موارد استفاده از نورسنج برای این کار مناسب نیست و مه می تواند مانند برف نورسنج دوربین را به اشتباه بیندازد. برای جلوگیری از این عامل می توانید به صورت دستی تنظیمات نوردهی را انجام دهید تا اشتباه را به حداقل برسانید.

عکاسی از منظره مه آلود

با بالا بردن مقادیر ایزو هم می توانید حساسیت به نور را افزایش دهید٬ البته در نظر داشته باشید که با افزایش مقدار ایزو مقدار نویز در تصویر نیز افزایش پیدا می کند و در این صورت کیفیت تصویر افت می کند. در نظر داشته باشید که می توانید با بالا بردن سرعت شاتر طولانی تر می تواند بافت مه را مانند پنبه بکند و این امر نیز در مواردی به جذابیت عکس کمک می کند.

همچنین در زمان هایی که نور بسیار زیادی در تصویر یا سوژه ی مورد نظر وجود دارد بهتر است از فیلتر های ND استفاده کنید تا نور محیط را کمتر بکند و از این طریق تصاویر با کیفیت بالاتری را برای شما به وجود بیاورد. اگر در طول روز عکاسی خود را انجام می دهید بهتر است از این فیلتر استفاده کنید تا بافت مه نرم تر باشد.

عکاسی از مه می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مه با ترکیبی غیرمعمول از نور ملایم و کم همراه است که کنتراست را در صحنه کاهش می‌دهد و بدون سایه یا هایلایت عمیق می‌ماند. علاوه بر این، میزان اشباع نیز بسیار کم خواهد بود و انتخاب سوژه برای فوکوس دوربین شما دشوار خواهد بود. بنابراین، برای صرفه جویی در زمان در مه، همیشه باید فوکوس دستی را انتخاب کنید.

یکی دیگر از بهترین نکات برای عکس برداری از غبار که با آن روبرو می شوید مشخص شدن بیشتر فرم و حالت اشکال است، در هوای مه آلود فرم کلی اشیاء واضح تر از بافت آن است.مه به طور همزمان دو کار را انجام می دهد: کنتراست اشیاء مختلف را کاهش می دهد، در عین حال نمای کلی آن را برجسته می کند.

عکاسی از منظره مه آلود

دو روش مختلف برای برجسته کردن اشکال هنگام عکس برداری از مه وجود دارد. اولین مورد، نورپردازی بر اساس مه است به طوری که هرگونه اشیاء موجود در مه به صورت شبح ظاهر شود. این تکنیک در شب یا حداقل زمانی که جسم شما دارای نور پس زمینه است بهتر عمل می کند.روش دیگر فوکوس روی خود اشکال است، به گونه ای که مه زیبایی سماوی آن ها را بیشتر نمایان می کند. مه منجر می شود اشکال بیش از آن چه که تا قبل بوده اند، جلوه گری کنند.

تصاویری که در آنها عمق میدان رعایت شده بسیار بیشتر از تصاویر معمولی چشم کاربر را به خود جذب می کند و همین امر نیز سبب می شود تا بیشتر عکاسان در هنگام عکاسی از مه به فکر جای دادن عمق میدان در تصویر خود باشند.تاکید بر عمق میدان در بسیاری از تصاویر جذابیت دارد اما در تصاویر گرفته شده از مه می توان بیشتر از دیگر موارد باشد و این عامل هم به علت از دست دادن شدت رنگ٬ کم شدن کنتراست و ایجاد حس دور شدن از تصویر می باشد.

هنگام تمرین عکاسی از مه، عکاسی با سه پایه را توصیه می کنیم. این برای پایداری دوربین برای جلوگیری از لرزش دوربین مهم است. اگر از نوردهی طولانی برای ایجاد عکس خود استفاده می کنید، این امر به ویژه مهم است.

امیدوارم این نکات برایتان مفید بوده و الهام بخش بوده باشند و بتوانید با بهره‌گیری از آنها عکس‌های بهتر و جذاب‌تری را از مه ثبت کنید. توانایی شما در زیبایی شناسی به عنوان یک عکاس، بسیار کمکتان خواهد کرد تا عکس‌های بهتری را ثبت کنید. در نهایت، عکاسی از مه یک هنر است که نیاز به تمرین و تجربه دارد. با رعایت تکنیک‌های مطرح شده و تمرین بیشتر، می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای در این حوزه به دست آورید.

نویسنده :James Paterson

آموزش دوره عکاسی پایه

دوره آموزش تخصصی ادیت عکس

گردآوری، ترجمه و تنظیم : محمدرضا طائب

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا