چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

لنز _ هیچ چیز مانند یک عکس ماکرو زیبا وبی نظیر چشم را به خود جلب (تمرکز) نمی کند. به نظر می رسد عکاسی ماکرو می تواند بیننده را به دنیای دیگری منتقل کند. اما بر خلاف عکاسی انتزاعی ، ماکروها منظره ای دیدنی و جذاب از دنیایی را که همیشه در اطراف ما است نشان می دهد.

عکاسی ماکرو چیست ؟

عکاسی ماکرو به عکاسی از اجسام کوچک در نمای نزدیک گفته می شود، به گونه ای که بزرگ تر از آنچه که هستند به نظر برسند. هر چیزی از حشرات، گل ها و گیاهان گرفته تا چشم انسان می تواند سوژه یک عکس ماکرو باشد. گاهی اوقات عکاسی ماکرو، عکاسی میکرو نیز نامیده می شود. عکاسی ماکرو یکی از شاخه های چالش برانگیز عکاسی می باشد

امروزه هر دوربین عکاسی استانداردی دارای حالت ماکرو می باشد که به عکاسان کمک می کند تا از فاصله ای قابل مشاهده، عکس هایی نزدیک به یک شی را ثبت کنند.

دوربین های استاندارد به طور خودکار عناصر لنز را تنظیم کرده و آنها را به سنسور نزدیک می کند تا به بهترین شکل از فوکوس نزدیک استفاده کند و بدون نیاز به لنزهای اضافی این اتفاق را رقم بزنند.

 فوکوس لنز

برای دستیابی به عکاسی ماکرو واقعی، طیف گسترده ای از لنزهای ماکرو برای دوربین های دیجیتال وجود دارد که برای دستیابی به اندازه بزرگنمایی ۱۰ برابر برای تصاویر حرفه ای، بهینه شده اند.

اما حتی با داشتن دوربین و لنز مناسب نیز عکاسی حرفه ای ماکرو بدون اینکه بدانید چگونه به طور صحیح تنظیمات دوربین خود را متناسب با نیازهای عکسبرداری خود انجام دهید، کار دشواری خواهد بود. آشنایی با اصول اولیه شروع عکاسی برای موفقیت در هر سبکی الزامی است.

عمق میدان نقش مهمی در عکاسی ماکرو ایفا می کند. البته بسته به موضوع شما دارد ، شاید لازم باشد در مورد سایر موضوعات تخصصی نیز بیاموزید. به عنوان مثال ، اگراز عکاسان علاقمند به عکاسی ماکرو از حشرات هستید ، ممکن است بخواهید درباره انواع حشرات و رفتارهای آنها بیشتر بدانید و اطلاعات کسب کنید.

تنظیمات دوربین

دیافراگم

دیافراگم جزو یکی از سه تنظیمات دوربین است که به شما امکان کنترل نوردهی را می دهد. دو مورد دیگر سرعت شاتر و ایزو (ISO) هستند.

به کمک دیافراگم می توانید میزان عمق میدان خود را کنترل کنید که در عکاسی ماکرو بسیار مهم است.

در هنگام گرفتن عکس های ماکرو یا کلوزآپ، عمق میدان ایده آل تقریباً همیشه کم است. بنابراین عدد دیافراگم معمول برای عکاسی ماکرو بین f / 5.6 و f / 11 است.
این مقادیر کوچک دیافراگم لازم است تا تمام جزئیات سوژه شما به طور واضحی در عکس نشان داده شود.

 فوکوس لنز

سرعت شاتر

مقدار سرعت شاتر همیشه به میزان نور موجود در محیط، دیافراگم و عدد ISO تنظیم شده بستگی دارد. هرچه نور بیشتری در محیط وجود داشته باشد، سرعت شاتر سریع تر خواهد بود.

برای خلاص شدن از شر تاری تصویر همیشه سعی کنید سرعت شاتر را به صورت سریع تنظیم کنید. هرچه سرعت شاتر سریع تر (بالاتر) باشد ، تصویر شما وضوح بیشتری خواهد داشت.

اگر می خواهید عکس های ماکرو شارپ و با وضوح بالایی ثبت کنید، سرعت شاتر حداقل باید ۱۰۰/۱ ثانیه یا سریع تر باشد.

ایزو (ISO)

در عکاسی ماکرو، ایزو نیز می تواند به اندازه دیافراگم و سرعت شاتر در میزان کیفیت تصویر تاثیرگذار باشد. به عنوان یک قاعده، همیشه سعی کنید مقدار ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید تا از نویز تصویر یعنی ایجاد لکه هایی در تصویر و یا کاهش وضوح آن جلوگیری کنید.در بعضی مواقع، شما مجبور می شوید که از مقدار ایزوی بالاتری استفاده کنید، به ویژه هنگامی که نور فضا بسیار کم باشد.

تنظیم ISO بالاتر نیز به شما این امکان را می دهد که از سرعت شاتر سریع تری استفاده کنید. در نتیجه قادر خواهید بود حرکات را بهتر فریز یا ثابت کرده و تصاویر شارپ تری ثبت کنید.

تنظیم ایزو در هر دوربینی با دیگری متفاوت است. کارشناسان ما توصیه می کنند قبل از اینکه عکس های شما بیش از حد نویزدار شوند، بالاترین مقدار ایزوی دوربین خود را پیدا کنید. اکثر دوربین های DSLR جدید به ما امکان استفاده از مقادیر ISO تا ۱۶۰۰ را می دهند، آن هم بدون اینکه کیفیت تصویر ما از دست رود.

فوکوس

Focus به معنی تمرکز و مرکزیت دادن می باشد . رسیدن به حداکثر وضوح است یا به عبارت دیگر تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین برای داشتن یک تصویر واضح . وقتی درون منظره یاب دوربین نگاه می کنید تا کادربندی صورت دهید با یک سری نقاط مواجه می شوید که به آن ها نقاط نورسنجی و نقاط فوکوس گفته می شود. از آنجا که این نقاط هر دو نوع کاربری را دارند به هر دو نام معروفند. یعنی از این نقاط هم برای نورسنجی و هم برای فوکوس استفاده می شود.

 فوکوس لنز


از آنجا که شما در عکاسی ماکرو در بزرگنمایی های بسیار بالا کار می کنید، فوکوس خودکار بر روی لنز بدون شک سخت خواهد بود. و اغلب اوقات نقطه فوکوس شما به طور کامل از دست می رود.

فوکوس در عکاسی ماکرو کار ساده‌ای نیست اما برای داشتن عکس‌های با کیفیت ضروری است. از آنجا که شما در بزرگنمایی های بسیار بالا کار می کنید، فوکوس خودکار بر روی لنز بدون شک سخت خواهد بود. و اغلب اوقات نقطه فوکوس شما به طور کامل از دست می رود.

فوکوس دستی به شما اجازه می دهد تا نقطه فوکوس را با استفاده از حلقه روی لنز تغییر دهید. حلقه لنز را بچرخانید تا فوکوس جابجا شود، و به شما اجازه دهد تا بدون استفاده از فوکوس خودکار از فاصله خیلی نزدیک فوکوس کنید.

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

این روش برای عکاسی ماکرو بسیار مفید است. حتی در بزرگنمایی های بالا، می توانید به فوکوس دست یابید. البته تا زمانی که از فوکوس دستی استفاده کنید.
حلقه فوکوس دستی را به آرامی بچرخانید. نباید با حالت تهاجمی با آن کار کنید. بلکه به نرمی آن را حرکت دهید.

اگر می خواهید فوکوس را بر روی سوژه خود قفل کنید، استفاده از فوکوس خودکار را امتحان کنید تا شما را به ناحیه عمومی برساند. سپس فوکوس را به صورت دستی به طور دقیق تنظیم کنید.

تسلط بر فوکوس دستی ممکن است به کمی تمرین نیاز داشته باشد. اما در نهایت ارزشش را دارد.

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

دوربین مناسب

برای عکاسی ماکرو به تجهیزات عکاسی نیاز است مخصوصا لنزهای که انتخاب کنید که مخصوص این کار است ، اما برای استفاده از بهترین لنزهای ماکرو ، به یک دوربین نیاز دارید که بتواند از لنزها استفاده کنید. دوربین های DSLR و بدون آینه که قابل تعوض لنز است

صبور باشید


عکاسی ماکرو علیرغم اینکه برای بسیاری از مبتدیان تا حدودی پیچیده است، می تواند یک سبک عکاسی بسیار با ارزش و ساده باشد. در حالی که برای دستیابی به یک عکس ماکرو خوب و حرفه ای باید چیزهای زیادی را یادگرفته و به خاطر بسپارید، اما تمرین باعث می شود که این اصول برای شما یک عادت شود. پس از اینکه به آن عادت کردید، این یک مهارت محسوب می شود و می توانید با هر شات، در مسیر بهبود عکس های خود قدم بردارید.

لنز مناسب

لنزهای انتخاب کنید که دارای قابلیت فوکوس و فاصله کانونی بالایی داشته باشد. اگر می خواهید یک تصویر نزدیک را بگیرید ، می توانید دوربین را به سوژه خود نزدیک کنید یا می توانید از لنز تله فوتو استفاده کنید و دورتر باشید.

به طور کلی لنزهای تله شما را از این موضوع دور می کند. فاصله کانونی لنزهای مورد نظر شما بستگی به این دارد که ازچه نوع تصاویری میخواهید عکاسی کنید. بهترین فاصله کانونی برای این نوع موقعیت ها باید چیزی بالاتر از ۹۰ میلی متر باشد. معمولاً لنزهای ماکرو بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر قرار می گیرند.

فاصله های کانونی در ماکروی دوربین ( معروف به نقطه ی شیرین ) دامنه ۱۰۰ تا ۱۳۵ میلی متر است که تعادل بین نزدیک شدن کافی و داشتن یک منظره خوب را فراهم می کند. از لنز های ماکرو مانند Leica ، Canon و Nikon میتوانید نتیجه خوبی به دست بیاورید.

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟


بسیاری از دوربین های کامپکت ( کوچک) و تلفن های هوشمند دارای یک حالت ماکرو داخلی و داری تنظیمات هستند. میتواند تصاویر خوبی ارئه دهد ولی اگر در این زمینه فعالیت میکنید

دوربین های کامپکت و دوربینهای تلفن هوشمند کافی نخواهد بود برای به دست آوردن بهترین تصویرشما به یک دوربین قابل تعویض لنز با لنز ماکرو نیاز دارید تا بتوانید به هدفی که میخواهید برسید.

لنز های مناسب عکاسی ماکرو

لنزهای ماکرو به لنزهایی گفته می‌شود که از حداقل فاصله فوکوس بالایی برخوردار هستند. رسالت اصلی لنزهای ماکرو این است که اجسام یا هر نوع سوژه کوچکی را در مقیاسی بزرگ‌تر از آنچه که هستند به تصویر بکشند. به عبارت دیگر اگر قصد داشته باشید تصویر سوژه‌ای را با ابعادی بزرگ‌تر از سایز واقعی‌اش به ثبت برسانید باید از لنزهای ماکرو کمک بگیرید.

لنز تامرون SP 90mm F/2.8 Di VC USD Macro

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

در این لنز از دو عنصر XLD و یک عنصر LD به علاوه Nano-Structure دوگانه و یک پوشش معمولی استفاده شده است. کیفیت ساخت این لنز خیلی خوب است و از پوشش فلورین تمیز کننده و همچنین ساختار ضد آب در آن استفاده شده است که تاثیرات انتقال X-Y و لرزش را از بین می‌برد و عملکرد لنز را در تصاویر کلوزآپ بهبود می‌بخشد. با این وجود برای کاهش لرزش حتما باید از یک سه پایه استفاده کنید.

نمونه تصاویر لنز تامرون

  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

لنز سیگما Macro 105mm f/2.8 EX DG OS HSM

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

این لنز سیگما از یک سیستم اتوفوکوس حلقه‌ای دقیق، بی صدا و سریع، سوئیچ محدودکننده ۳ نقطه‌ای و لرزشگیر اپتیکال با حالت‌های Dual Static و Panning پشتیبانی می‌کند.

شیشه‌های این لنز شامل دو عنصر اپتیکال SLD است و به همراه آن یک کیف نرم، یک هود لنز و حتی یک مبدل عرضه می‌شود تا بتوانید به جز دوربین‌های فول فریم، از آن روی دوربین‌های APS-C هم استفاده کنید.

وضوح این لنز نسبت به دیگر لنزهای ماکرو خیلی زیاد است و لرزشگیر آن نیز می‌توانید تا ۴ گام لرزش را جبران کنید اما به دلیل اینکه این لرزشگیر هیبرید نیست، برای تصاویر کلوزآپ خیلی کاربرد ندارد.

نمونه تصاویرلنز سیگما

کانن EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

این لنز که به صورت اختصاصی برای دوربین‌های DSLR کانن با سنسور APS-C طراحی شده است از یک Stepping Motor برای اتوفوکوس استفاده می‌کند که کاملا بی صدا است . این لنز از یک لرزشگیر هیبریدی استفاده می‌کند که می‌تواند انتقال x-y و لرزش‌های تصویر را از بین ببرد.

به دلیل فاصله کانونی کمی که این لنز دارد، در صورتی که بخواهید از کمترین فاصله کارکرد آن استفاده کنید، لنز در فاصله ۳ سانتی‌متری سوژه قرار می‌گیرد اما با استفاده از نور ماکرو LED داخلی لنز می‌توانید سایه‌ای که روی سوژه انداخته شده است را از بین ببرید.

این لامپ خیلی روشن نیست و برای استفاده از آن باید از سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه و دیافراگم F/8 استفاده کنید. کیفیت تصویر به صورت کلی خوب است اما انحراف Barrel نسبت به لنزهای دیگر بیشتر مشهود است.

نمونه تصاویرلنز کانن

لنز Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

جدیدترین لنز ماکرو ۱۰۰ میلیمتری کانن علاوه بر کیفیت خیلی بالای سری L از یک لرزشگیر اپتیکال هیبریدی هم بهره می‌برد. از دیگر مزایای این لنز می‌توان به موتور الترافوکوس التراسونیک حلقه‌ای و سوئیچ محدودکننده اتوفوکوس ۳ نقطه‌ای که می‌تواند در ابتدای محدوده فوکوس یا انتهای آن قفل شود اشاره کرد.

همچنین این لنز ضد آب است و از عنصر UD بهره می‌برد. این لنز در دیافراگم‌های مختلف وضوح بسیار بالایی دارد و با پشتیبانی از دیافراگم f/22 به شما کمک می‌کند عمق میدان را تا جای ممکن افزایش دهید. فوکوس خودکار سریع، دقیق و بی صدا است. مهم‌تر اینکه حلقه فوکوس دستی نیز خیلی نرم و دقیق عمل می‌کند.

نمونه تصاویر لنز کانن

  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  •  فوکوس لنز _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

لنز Nikon AF-S DX 85mm f/3.5G VR Micro

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

نیکون یک لنز ماکرو ۴۰mm DX format نیز تولید می‌کند اما کیفیت این لنز برای عکاسی کلوزآپ خیلی بیشتر است. حداقل فاصله کارکرد این لنز خیلی بیشتر است اما طول لوله داخلی آن در فواصل فوکوس کم تغییر نمی‌کند.

نتیجه این موضوع این است که فاصله موردنیاز برای فوکوس و دستیابی به بزرگنمایی ۱٫۰x ماکرو ۱۴٫۵ سانتیمتر است که در مقایسه با ۳٫۵ میلیمتر لنز ۴۰ میلیمتر خیلی بیشتر است. از دیگر مزایای این لنز می‌توان به لرزشگیر VR و عنصر ED آن اشاره کرد که در لنز ۴۰ میلیمتر وجود ندارند.

وضوح تصویر در f/3.5 خیلی خوب نیست اما در دیافراگم‌های بسته‌تر که برای عکاسی ماکرو متداول‌تر هستند خیلی بهتر است.

نمونه تصاویرلنز نیکون

لنز Nikon AF-S 105mm f/2.8 G IF ED VR Micro

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

این لنز یکی از بهترین لنزهای نیکون برای عکاسی ماکرو در دوربین‌های فول‌فریم است اما کاربران دوربین‌های Half-Frame هم می‌توانند از این لنز برای عکاسی کلوزآپ استفاده کنند.

مانند لنز ۸۵ میلیمتر DX که به آن اشاره شد، این لنز نیز از یک سیستم اتوفوکوس التراسونیک حلقه‌ای، لرزشگیر ۳-Stop VR II و پوشش نانو کریستال استفاده می‌کند. هر دو لنز از ۱۴ عنصر مختلف استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها یک عنصر ED است.

از آن‌جایی که لنزهای FX باید حلقه بزرگتری از تصویر را پوشش دهند، قطر این لنز نیز بیشتر است. حداقل فاصله کارکرد از جلوی این لنز ۱۵ سانتیمتر است. لرزشگیر VR برای اهداف عمومی خیلی موثر است اما برای عکاسی کلوزآپ، نسبت به لرزشگیرهای هیبریدی تامرون و کانن عملکرد ضعیف‌تری دارد. ولی کیفیت تصویر در تمام عرض فریم خیلی خوب است.

نمونه تصاویر لنز نیکون

  • لنز ماکرو _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  • لنز ماکرو _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  • لنز ماکرو _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟
  • لنز ماکرو _ چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

لنز سیگما APO Macro 150mm f/2.8 EX DG OS HSM

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

با وزن ۱۱۵۰ گرم، این لنز یکی از لنزهای ماکرو سنگین و بزرگ است و دلیل آن فاصله کانونی طولانی ۱۵۰ میلیمتر آن است. مانند اکثر لنزهای ماکرو پرایم امروزی فوکوس به صورت کاملا داخلی انجام می‌شود و ابعاد لنز به صورت فیزیکی افزایش نمی‌یابد.

کیفیت ساخت و در دست گرفتن این لنز تقریبا همسان با لنز ۱۰۵ میلیمتری سیگما است و مانند همان لنز از یک سیستم اتوفوکوس التراسونیک حلقه‌ای، لرزشگیر Dual-Mode برای عکس‌های Static و Panning استفاده می‌کند و حتی یک سوئیچ محدود‌کننده نقطه فوکوس نیز در آن قرار گرفته است.

به همراه این لنز یک هود و یک مبدل هود APS-C نیز عرضه می‌شود و می‌توانید برای افزایش تعادل لنز به خصوص در عکس‌هایی که به صورت پرتره می‌گیرید، از حلقه مانت سه پایه استفاده کنید.

تعداد عناصر اپتیکال SLD این لنز به جای دو عدد سه عدد است و همانطور که از اسم آن مشخص است، این محصول یک لنز Apochromatic است اما در تست‌های ما مشخص شد که مشکلات رنگی این لنز هیچ تفاوتی با مدل ۱۰۵ میلیمتری آن ندارد.

کیفیت تصویر خیلی خوب است و در تمام عرض فریم و تمام دیافراگم‌ها وضوح تصویر بالایی را شاهد هستیم.

نمونه تصاویر

لنز سونی FE 90mm f/2.8 Macro G OSS

مانند دیگر لنزهای ماکرو سری G و G Master سونی این لنز نیز از لحاظ کیفی هیچ کمبودی ندارد. این محصول به صورت کامل با دوربین‌های فول فریم و APS-C سونی که از مانت E استفاده می‌کنند سازگار است و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل موتور فوکوس Dual DDSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motor) استفاده می‌کند تا بتوانید با سرعت و دقت بالا از آن استفاده کنید.

همچنین از لرزشگیر Optical SteadyShot هم در این لنز استفاده شده است. در مسیر اپتیکال از عناصر کروی، ED و Super ED استفاده شده است و این عناصر در یک محفظه کاملا ضد نفوذ فلزی قرار گرفته‌اند.

یک سوئیچ محدودکننده محدوده اتوفوکوس و کلید نگه داشتن فوکوس نیز در این لنز قرار گرفته است. کیفیت تصویر لنز نیز خیلی خوب است اما باز هم قیمت آن خیلی زیاد است.

نمونه تصاویر

عکاسی ماکرو نه تنها نیازمند تکنیک است، بلکه به خلاقیت بالایی نیاز دارد که دید عکاس نسبت به نزدیک شدن به سوژه را گسترش می‌دهد و فرصتی برای ثبت تصاویر هنری، برجسته و جسورانه فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

عکاسی به زبان ساده

توصیه های اریک کیم در عکاسی (قسمت اول)

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا