عکاسی HDR

عکاسی HDR عکاسی جالبی است و شما میتونید با استفاده از عکاسی HDR دنیای اطراف خود را متفاوت تر ببنید.HDRهمان طور که از نامش پیدا است بر افزایش نور(نوردهی) و محدوده رنگ تصویر در شرایط نرمال تاکید دارد. هدف این تکنیک، نمایش دقیق دامنه شدت‌ های نور موجود در صحنه‌ های طبیعی است. هنگامی که عکس های اچ‌دی‌آر و معمولی را با هم مقایسه می کنیم، برتری عکس های HDR بسیار گویا و چشمگیر است.

عکاسی HDR چیست؟

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

HDR مخفف کلمه «high dynamic range» به معنی دامنه دینامیک بالا است. دامنه دینامیک به طور کلی تفاوت بین روشن‎ترین نور و تاریک‎ترین تاریکی است که می‎توانید در یک تصویر ثبت کنید.

زمانی که سوژه از محدوده دامنه دینامیک دوربین فراتر می‎رود، نواحی روشن به حالت شسته شده و سفید رنگ در می‎آیند یا نواحی تاریک به سادگی به حباب‎های بزرگ مشکی تبدیل می‎شوند.

سخت می‎تواند تصویری گرفت که هر دو انتهای این طیف را ثبت کند ولی عکاسان با استفاده از تکنیک‎های مدرن عکاسی و نرم‎افزار پیشرفته پس از پردازش برای این قضیه تدابیری در نظر گرفته‎اند.

عملا HDR به این معنا است: عکسی با سبک خاص با دامنه دینامیک غیر عادی بالا که در حالت معمولی با یک عکس نمی‎توان به آن دست پیدا کرد.

دوربین عکاسی ابزاری فوق‌‌العاده اما با برخی محدودیت‌‌ها هستند. برخلاف چشم انسان، دوربین‌‌ها توانایی برقراری تعادل و سازگاری بین سایه‌‌ها و نقاط روشن یک صحنه را ندارند.

در یک صحنه با کنتراست نوری بالا، سایه‌‌ها در بخش‌‌های تاریک‌‌تر تصویر، رگه‌‌هایی ناخوشایند بوجود می‌‌آورند؛ و بخش‌‌های نورانی با حباب‌‌هایی سفید رنگ، تصویر نهایی شما را تخریب می‌‌کنند.

راه حل چیست ؟ با استفاده از تکنیک عکاسی HDR ، نقاط گمشده در سایه‌‌ها و بخش‌‌های پُرنور تصویر نمایان می‌‌گردد. این امکان از طریق ادغام چند عکس که در یک لحظه‌‌ی کوتاه اما با نوردهی‌‌های مختلف انجام شده است، میسر می‌‌گردد. در انتها تمامی این عکس‌‌ها بصورت یک تصویر واحد به شما ارائه می‌‌شود.

این تکنیک احتیاج به تمرین دارد اگر به درستی انجام نشود ، تصاویر می توانند این طور به نظر برسند که بیش از حد پردازش شده اند. و تصاویر شما ظاهری کاملا مصنوعی پیدا کند اما اگر این تکنیک را به درستی و با آگاهی از تکنیک ها و فرایند های عکاسی انجام دهید ، HDR می تواند سوژه های معمولی را به سوژه های خارق العاده تبدیل کند.

در این مقاله می آموزید که چگونه عکاس HDR را انجام دهید و تصاویر خود را جذاب تر کنید. در این مقاله کلیه نکات مهم و مورد نیاز برای ایجاد تصاویر خیره کننده با استفاده از تکنیک HDR یاد خواهید گرفت.

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

نحوه انتخاب یک مکان

هر عکاس برای انتخاب مکان یا موضوع دچار مشکل میشود ، HDR یک تکنیک چالش برانگیز است و و به عنوان یک عکاسی مبتدی باید مکان ها یا موضوعات متنوعی را انتخاب کنید.

به عنوان یک عکاس مبتدی ،میتوانید عکاسی از معماری و مناظر شروع کنید . و یا از غروب خورشید با کنتراست زیاد یا برخی بناهای قدیمی به عنوان سوژه اصلی برای عکاسی HDR استفاده کنید. همچنین می توانید صحنه ای از شب را انتخاب کنید که در آن نورهای رنگی مختلفی وجود داشته باشد.

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

تجهیزات مورد نیاز:

در عکاسی HDR ، سه ، پنج ، هفت ، یا گاهی نه عکس را با استفاده از میزان نوردهی متفاوت عکاسی می کنیم و آنها را با استفاده از نرم افزار برای ایجاد یک تصویر نهایی HDR ادغام می کنیم. تعداد عکسها به تفاوت بین سایه ها و روشنایی سوژه بستگی دارد. در ابتدا ، بهتر است با ۳ عکس شروع کنید

سنسورهای دوربین امروز از نظر دامنه دینامیکی به سرعت در حال بهبود هستند ، بنابراین می توانید تمام جزئیات مورد نیاز خود را فقط در سه عکس دریافت کنید. دامنه دینامیک به معنای (تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند)

۱_ دوربین با عملکرد “قرار گرفتن در نوردهی خودکار” (AEB– Auto Exposure). میتوانید از قابلیت AEB استفاده نکنید ، اما اگر این گزینه را در دوربینتان ندارید ، ولی باید تنظمات دوربین خود را بین هر مرتبه عکاسی به صورت دستی تنظیم کنید در نتیجه احتمال این که دوربین را تکان دهید زیاد می‎شود و مقدار زمان لازم برای گرفتن تعداد عکس‎ها بالا می‎رود و بنابراین احتمال جابه‎جایی سوژه یا تغییر موقعیت آن بیشتر می‎شود اگر تصاویر شما در یک ردیف قرار نگیرند، تصویر HDR نهایی ظاهر عجیبی خواهد داشت.

۲_ یک لنز واید یا زاویه باز توصیه می شود. اما معمولاً عکس های HDR با لنز واید یا زاویه باز گرفته می شود.

۳_ یک سه پایه یا هر گونه ابزار دیگری که دوربین را ثابت نگه دارد الزامی است اگرهم بدون سه پایه مجبورید عکس بگیرید ، احتمالا بعدا در تراز‎بندی تصاویر به مشکل بر می‎خورید، بنابراین برای به دست آوردن بهترین نتایج بدون شک استفاده از یک سه پایه را پیشنهاد می‎کنیم.

۴_ برای جلوگیری از هرگونه حرکت دوربین از ریموت استفاده کنید یا سلف تایمر (self-timer) گزینه‌‌ی مناسبی است و دیافراگم نیز باید بسته باشد (البته بستگی به مکان عکاسی دارد در بعضی مکان ها دیافراگم باید باز باشد و در بعضی از مکان ها باید بسته باشد)

۵_ نرم‎افزار ترکیب عکس HDR. چندین برنامه مختلف برای این کار وجود دارند.

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

تنظیمات دوربین

۱_ ابتدا با دوربین خود در حالت دستی قرار دهید. برای دستیابی به مهارت فوق العاده در عکاسی HDR یا هر عکاسی دیگر ، ابتدا باید با تمام تنظیمات دوربین خود آشنا باشید.

۲_ براکتینگ (روشی است که در آن از یک صحنه یکسان، چندین شات با تنظیمات نوردهی متفاوت می گیرند.) به هنگام براکتینگ برای HDR، ممکن است برای ثبت بهتر جزئیات سایه ها و هایلایت ها، نیاز به افزایش پله های نوردهی بین شاتها باشد شما باید حداقل سه شات تصویر داشته باشید. شات اول با نوردهی به بخش‌‌های روشن‌‌تر، شات دوم نوردهی به بخش‌‌های تاریک‌‌تر و شات آخر نوردهی متناسب و برابر به هر دوی این بخش‌‌ها می‌‌باشد.( مانند -۲ ، ۰ ، +۲)

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

۳. دوربین خود را روی حالت AV (حالت دیافراگم) قرار دهید و دیافراگم مورد نظر خود را تنظیم کنید. Av Mode تنها موردی است که برای HDR کار می کند. با تنظیم دیافراگم ، دوربین سرعت شاتر را تنظیم می کند. همیشه دیافراگم مناسب را انتخاب کنید تا عمق میدان بیشتری بدست آورید.

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

۴- حالت نورسنجی نقطه ای Spot Metering)) را که یکی از پیچیده ترین تنظیمات دوربین است تعیین کنید. به این ترتیب صحنه ای که دوربین در آن مکان قرار دارد نور سنجی کنید بنابراین ، ابتدا ، دوربین باید صحنه را ارزیابی کند ، تنظیمات را تحلیل و نهایی کند.نورسنجی (کانن) معمولاً خوب عمل می کند. در دوربین Nikon و در دوربینهای سونی (“Matrix” و “Multi”) نامیده می شوند.

۵- وایت بالانس (White Balance) ( یا تعادل رنگ سفید (سفیدی)، میزان گرمی یا سردی کلی رنگ‌های یک عکس است ) را تنظیم کنید زیرا برای تعادل رنگ در تصویر مهم است. اگر تراز سفیدی مناسب نباشد ، تمام تصویر تیره خواهد بود. حالت خودکار تنظیم تعادل رنگ سفید برای تصویر HDR توصیه نمی شود زیرا دوربین ممکن است تنظیمات WB (White Balance ) مختلف را برای عکس های مختلف اندازه گیری کند و تصاویر از نظر رنگ متفاوت خواهند بود. AWB( یا همان حالت خودکار)

رنگ نوردهی _ عکاسی HDR

۶_ برای عکاسی HDR ، بلافاصله با استفاده از دکمه روی لنز، وضعیت فوکوس را به حالت دستی برگردانید و تا پایان عکاسی به هیچ وجه تغییری در حلقه‌‌ی تنظیم فوکوس ایجاد نکنید. فوکوس خودکار برای عکاسی HDR مناسب نیست اگر فوکوس خودکار باشه تمرکز در عکس های مختلف متفاوت باشد ، عکسها به درستی ادغام نمی شود.

۷_ برای جلوگیری از هرگونه حرکتی در دوربین ، از ریموت دوربین یا تایمر خودکار دوربین استفاده کنید.

۸_ وقتی همه چیز تنظیم شد ، عکس های HDR بگیرید.

۹_با فرمت RAW عکس بگیرید. تصاویر با فرمت JPEG برای کاهش اندازه به شکل قابل توجهی فشرده می‎شوند و این قضیه معمولا منجر به افت قابل توجه جزئیات در تصاویر می‎شود. عکاسی با فرمت RAW از نظر ثبت کیفیت بهتر است، ولی زمان پردازش عکس از سوی دوربین و ثبت آن روی کارت حافظه طولانی‎تر می‎شود. برای دستیابی به بهترین نتایج،

عکاسی HDR با موبایل (Mobile HDR)

عکاسی HDR

دوربین‎های DSLR و بدون آینه تنها دستگاه‎هایی که می‎توانند تصاویر HDR بگیرند نیستند. امروزه، حتی ساده‎ترین گوشی‎های هوشمند می‎توانند تصاویر HDR شگفت‎انگیزی بگیرند. در حقیقت، هر دو پلت‎فرم اندروید و iOS، حالت‎های عکاسی HDR را در اپلیکیشن‎های پایه دوربین خود دارند، در حالی که اپلیکیشن‎های شخص ثالث مانند Adobe Lightroom نیز مجهز به قابلیت‎های ویرایش HDR هستند.

فرآیند ثبت تصاویر HDR در گوشی هوشمند تقریبا مشابه با ثبت آن‎ها توسط یک دوربین اختصاصی است یعنی یک سری تصویر با میزان نوردهی متفاوت گرفته می‎شوند تا تضمینی برای بیشترین دامنه دینامیک در یک صحنه باشد. تفاوت بزرگ آن‎ها این است که ثبت عکس‎های HDR در یک گوشی هوشمند به لطف بخش نرم‎افزاری به مراتب کمتر پیچیده است.

به جای ثبت تصاویر جداگانه با میزان نوردهی متفاوت، گوشی هوشمند آن‎ها را همپوشانی و ترکیب می‎کند تا بهترین تصویر شکل گیرد. تمامی این کارها از سوی گوشی هوشمند و احتمالا با یک کلیک انجام می‎شود. تنها کاری که باید جدا از فشار دادن دکمه شاتر فشار دهید، اطمینان از این قضیه است که حالت HDR در گوشی فعال شده است.

ادغام تصاویر HDR با استفاده از Lightroom

عکسهای را HDR می توانید از طریق یک نرم افزاری مانند HDR Pro ، Photoshop یا Lightroom پردازش کنید تا یک تصویر HDR نهایی ایجاد شود. در این آموزش ما برای انجام این کار از Lightroom استفاده خواهیم کرد و خواهید دید که همه چیز بسیار ساده است.

برای شروع کار ، پیش بروید و تصاویررا با نوردهی‌های مختلف انتخاب کنید در لایت روم وارد کنید سپس آنها را انتخاب کنید ، کلیک راست کنید و Photo Merge> HDR را انتخاب کنید.

عکاسی HDR

این گزینه ادغام HDR عکسهای را ایجاد می کند که در آن چند گزینه اساسی وجود دارد. شما می توانید Auto Align را فعال نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که تصاویر به صورت خودکار بر روی هم منطبق شوند.

در مورد گزینه Auto Settings چون تأثیری زیادی بر روی عکس نهایی ندارد گزینه None را انتخاب می‌کنید. deghost برای افزایش غلظت رنگ عکس از کم تا زیاد می تواند مفید باشد.

اکنون ، هنگامی که به گزینه Merge ضربه بزنید ، یک پرونده جدید از تصاویر خام (RAW ) ایجاد می شود که باHDR خاتمه می یابد. این تصویر HDR شماست.

عکاسی HDR

اگر در ابتدا تصاویر بدون مشکل به نظر می رسید. برای این تصویر تازه ایجاد شده ، وارد تنظیمات شوید و تصاویر را ویرایش کنید می توانید میزان نور ، سایه ها ، سفیدها و سیاه ها بر روی تصویر انجام دهید.

اگر در ابتدا تصاویر بدون مشکل به نظر می رسید. برای این تصویر تازه ایجاد شده ، وارد تنظیمات شوید و تصاویر را ویرایش کنید می توانید میزان نور ، سایه ها ، سفیدها و سیاه ها بر روی تصویر انجام دهید.

عکاسی HDR

مثلاً در این تصویر سایه ها و تیره گی ها را بیشتر کردم و هایلایت ها (روشنایی ها) و سایه ها را کمتر کردم. با وجود داده های موجود در تصویر HDR ، هایلایت ها (قسمت های روشن) بیشتربود ، اما در اینجا تصمیم گرفتم که آسمان تیره تر باشد

و هچنین تصویر را شفافیت تصویر را بیشتر کردم. و همچنین با اشباع رنگ (مقدار کیفیت رنگی است) برخی از رنگ ها مانند آبی ، نارنجی ، زرد و قرمز بازی کردم تا تصویر را با هم ترکیب کنم .

عکاسی HDR

ادغام تصاویر HDR با استفاده از Photoshop

با ۳ تصویر طبیعی ، با نور زیاد و تیر تر عکاسی کردید شروع کنید. برای ادغام عکس ها در یک تصویر. File> Automate> Merge to HDR Pro را انتخاب کنید.

عکاسی HDR

تا عکس هایی که در محیط فتوشاپ باز است برای HDR شدن انتخاب گردد. روی OK کلیک کنید و منتظر شوید تا پنجره تغییرات مربوط به HDR باز شود.

عکاسی HDR

میتوانید Shadow ، Highlights و … را تغییر دهید. همچنین از قسمت Tone and Detail آپشن Gamma و Detail را هم حتما امتحان کنید!
وقتی عکسها ادغام شد میتوانید برای پیش نمایش تصویExposure _ Image> Adjustments انتخاب کنید.

عکاسی HDR

­­

سطوح عملکرد در فتوشاپ برای تنظیم روشنایی در تصویر طراحی شده است. این به این معنی است که اگر تصویر شما کمی تاریک باشد، می توانید مقدار نوردهی را تنظیم کنید تا جزئیات بیشتر عکس را مشاهده کنید.

ویژگی Levels یک نمودار هیستوگرام را نشان می دهد. لغزنده ها را حرکت دهید تا آنها را به لبه هیستوگرام حرکت دهید. این تضمین می کند که تصویر دارای اطلاعات مناسب در مورد برجسته و همچنین سایه ها است

شما می‌توانید این منحنی‌ها را تنظیم کنید. استفاده از منحنی‌ها اختیاری است چون به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات دیگر را تنظیم کنید.. جزئیات را در تصویر به بیرون بیاورید، اما فراموش نکنید که یک سایه در آن قرار دهید تا تصویر مصنوعی به نظر نیاید.

عکاسی HDR

  (Edge Glow )درخشش لبه

هنگامی که از این منحنی راضی شدید، شعاع و sliders قدرت را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که هیچ هاله‌های در عکس وجود ندارد. (Badly تصاویر HDR را تبدیل به یک درخشش در اطراف قسمت‌های کنتراست دارد)شعاع زمانی که قدرت تصمیم می‌گیرد که چگونه این افکت را اعمال کند، تاری ماسک را کنترل می‌کند.

Tone and Detail(لحن و جزئیات)

گاما: این جایی است که شما کنتراست را کنترل می‌کنید. Extremes شسته می‌شوند و یا ابر قدرت.

نوردهی: کنترل کل روشنایی.

جزئیات: این امر باعث افزایش یا نرم شدن ظاهر می‌شود.

  Advanced (پیشرفته)

سایه: جزئیات را در تاریک‌ترین قسمت عکس باز می‌کند.

نکات برجسته: جزئیات بیشتر در روشن‌ترین بخش عکس.

Vibrance

این عکس را بیشتر رنگی می‌کند، بدون اینکه بیش از پر کردن مناطقی که رنگی شده‌اند، رنگارنگ باشد.

غلظت: افزایش یا کاهش مقدار کلی رنگ. مراقب باشید که از اشباع کردن رنگ‌ها بیش از حد استفاده نکنید.

برای تبدیل کلیک کنید و نتیجه کا را ببنید.

عکاسی HDR

گرد آوری و تنظیم : لیلا سلیمانی

بیشتر بخوانید

عکاسی خیابانی (بخش سوم)

توصیه های اریک کیم در عکاسی( قسمت دوم)

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا