در پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران چه گذشت؟

پنجمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران ، عصر جمعه بیست و پنجم تیر ماه هزار و چهارصد در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه عکاسان جوان-در ابتدای این مراسم حمید فروتن ، دبیر انجمن عکاسان با ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی بر توجه بیشتر و حمایت مسئولین از عکاسان و خبرنگاران تاکید کرد.

وی همچنین خواستار تسریع فرآیند واکسینه شدن عکاسان و خبرنگاران شد و افزود : مسئله بیمه از دیگر چالش های مهمی است که اکثر اهالی رسانه با آن مواجه هستند.

فروتن با اشاره به نحوه داوری آثار در این دوره اظهارداشت: داوری ها فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی و با رعایت اصول حرفه ای انجام شده است.

نشان _ در پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران چه گذشت؟

همچنین در ادامه این مراسم فرهاد سلیمانی به نمایندگی از هیئت داوران پنجمین نشان عکس سال مطبوعاتی در تشریح گزارش داوری اظهار داشت:

از میان ۱۹ نفر کاندیدای این دوره، ۴ نفر با اتفاق آرای داوران انتخاب شده اند که هر کدام دارای شاخصه هایی برای ارزیابی بودند.

وی گفت: یکی از ملاک های انتخاب این افراد سابقه آن ها در عرصه مطبوعات ، ژورنالیسم و جریان سازی است.

سلیمانی در ادامه اسامی برگزیدگان را بدین شرح اعلام کرد:

خانم مریم کاظم زاده

آقای سعید صادقی

آقای ساسان مویدی

آقای علیرضا عابدی .

پس از تجلیل از منتخبین که باحضور آقایان محمد خدادی، سلیمانی، صیاد و عباسی انجام شد ، مریم کاظم زاده طی اظهاراتی بیان داشت:

این جایزه ثمر ه تلاش یک گروه است و من آن را مدیون انجمن عکاسان دفاع مقدس می دانم .

همچنین سعید صادقی از دیگر منتخبان این رویداد طی سخنانی گفت : جامعه عکاسی باید به خود بیندیشد چراکه اقتصاد و امنیت عکاسی ما امروزه در خطر است و موانع امنیتی موجب می شود که عکاسی ما مانند جسدی متحرک باشد .

در ادمه علیرضا عابدی نیز از وضعیت امنیت شغلی عکاسان گلایه کرد و خواستار رسیدگی و حل این مشکل شد.

در پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار باشگاه عکاسان جوان ، در ادامه این مراسم محمد خدادادی رییس معاونت مطبوعاتی کشور اظهار داشت: این ایام از لحاظ بشری ایامی متفاوت است ، انسان و انسانیت و معرفت انسان کلید واژه ای اصلی ست که بیش ازهر روزی نیاز بشر است و آنچه شما در قاب تصویر انجام داده اید مبین همین است ، شما عزیزان فصل مشترکتان معرفت و انتخاب معرفت است و در معرفت معنا پیدا کردید و برای دیگران تجلی کردید .

وی تصریح کرد: شما عزیزان سختی هایی را متحمل شدید اما یک دلیل برای حرکت داشتید و آن عشق به انسان و انسانیت بوده است حتما در تاریخ ، چه در امروز چه در آینده اینها خواهد بود .

شما چهره ی اصلی نماد مردم، در همه ی صحنه ها هستید و صدای آنهایی هستید که دیده نشدند .

شما عکسی را ثبت میکنید در حالی که دنیایی در ذهن شماست که قابل ثبت و بیان نیست .

وی گفت: هر کس این راه را انتخاب کرده ریشه در ذاتش داشته و اگر ذاتش نبود معرفت را انتخاب نمی کرد کسی که معرفت را انتخاب کرده همچنان با معرفت زندگی می کند، چرا که قدرت اصلی بشر انتخاب است و خوشا به حال شما که انتخابتان انسان بوده و تلاشتان برای انسانها بوده و اساسا در این مسیر تنها تقدیرتان نبوده انتخابی بوده که منجر به تقدیر شده است، اما تجربه ی من می گوید نمی شود برای انسان بود و برکت زندگی انسان نشد و نمی شود روح انسان صیقل پیدا نکند و دنیای دیگری را نبیند .

خدادادی با بیان این که یکی از ضعف هایی که در کشور با آن مواجه هستیم “انجام کار گروهی” است گفت:متاسفانه در کار گروهی ضریب تحمل مان پایین است، اما برای بقای خودتان کمک کنید که این انجمن تقویت شود و این راهی ندارد جز با گذشت و به میدان آمدن همگان .

رییس معاونت مطبوعاتی کشور با اشاره به سخنان حمید فروتن که درابتدا خواستار وضعیت بهتری برای عکاسان و خبرنگاران بود گفت :

مخالف اعلام قبل از اقدام است ومنتظر است فرآیند تهیه واکسن انجام و سپس اعلام شود .

وی در خصوص بیمه خبرنگاران و عکاسان نیز افزود: ما با بحران کمیت در کشور مواجهیم ودر این زمینه خود را مقصر می دانیم و البته این وضعیت بهبود پیدا کند و نسل جدید گوهر گرانبهای اساتید را قدر بدانند .

سپس در ادامه یلدا معیری نماینده هیئت داوران ، بیانیه داوران را قرائت نمود :

در سالی که گذشت جامعه ی عکاسی خبری ایران با مشکلات و مسائل زیادی دست به گریبان بوده است ، عدم امنیت شغلی ، تعطیلی بسیاری از نشریات و روزنامه های چاپی به دلایل اقتصادی ، شیوع گسترده تر ویروس کرونا و مبتلا شدن عکاسان به عنوان پیشروان حضور در جامعه ، افزایش بی سابقه قیمت دوربین و تجهیزات عکاسی و همچنین نبود امنیت اجتماعی سبب شد که بسیاری از همکاران ما یا به طور کلی عکاسی خبری را کنار بگذارند و یا در کنار شغل دیگری برای امرار معاش به صورت تفننی به این کار ادامه دهند .

در هنگام نگارش این بیانیه زمان زیادی نمی گذرد از واقعه تلخی که برای یکی از اهالی این جامعه در هنگام ماموریت اتفاق افتاد و در چند قدمی مرگ توقف نمود .

در پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران چه گذشت؟

قطار عکاسی خبری و مستند اجتماعی ایران با تمام این مشکلات از حرکت باز نماند و به راه خود ادامه میدهد .

عکاسی خبری به دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی به عنوان شاخص و نشانه عکاسی ایران در تمام دوره ها مطرح بوده و نسل جدید و تازه نفس اکنون سکان این کشتی را که روزی در دست بزرگان بود عهده دار است .

جایزه نشان سال عکاسی مطبوعاتی ایران از این رو مهم ترین و معتبر ترین جایزه عکاسی خبری و مستند اجتماعی ایران است که بدنه جامعه شریف عکاسی مطبوعاتی کشور با اعتقاد به حرکت صنفی و مدنی به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی کشور اعتماد کرده و همواره دریک حرکت حرفه ای و جمعی هر سال بهترین اثار خود را به این رویداد ارسال مینماید .

نزدیکی به استاندارد های جهانی ، بهره گیری از داوران مورد اعتماد ، اعمال داوری حرفه ای و بی غرض و همچنین توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی بدنه کشوردر میان عکسهای رسیده سبب شده این مسابقه همواره در میان عکاسان جایگاه خاص و ویژه ای داشته باشد .

جایگاهی که سبب شده هر ساله بهترین و عمیق ترین اثار جامعه عکاسی را در این مسابقه شاهد باشیم .

امسال نیز همچون سالهای گذشته دبیرخانه با تعداد قابل توجهی از اثار عکاسان مواجه شد هزاران عکس که از خاص ترین لحظات تا عمیق ترین قصه هارا در بر میگرفت .

جای خوشحالیست که کار کردن بر روی مجموعه های طولانی مدت و قصه گویی از لایه های مختلف اجتماع که زمانی مشکل حامعه عکاسی ما بود امروز تا حدود زیادی در بین عکاسان رفع شده است .

عکاسان جوان ایرانی اکنون با ژرف نگری و جامعه شناسی مهم ترین داستان های جامعه مارا به زبان تصویر نشان دادند و این با توجه به تعداد آثار خوب رسیده در بخش مجموعه عکس از نقاط قوت و شادمانی قلمداد می شود هرچند که در کمال تعجب همچنان متاسفانه بیانیه نویسی و نوشتن کپشن را می توان از نقاط ضعف شاخص و اصلی عکاسان دانست .

در عین حال باید اذعان کنیم که در بخش محیط زیست عکاسان در هر دو بخش تک عکس و مجموعه عکس بسیار قوی ظاهر شدند و این برای هیئت داوران بسیارامید بخش بوده است .

از نکات دیگر که توجه داوران را جلب نمود توجه به عکاسی خیابانی در این دوره از نشان عکس سال بوده است .

این ژانر عکاسی که می توان آن را جدید و نو ظهور دانست در بین عکاسان ایرانی طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است و به نظر میرسد روزهای خوبی برای این نوع عکاسی در پیش رو خواهد بود.

به طور کلی به نظر می رسد جامعه عکاسی مطبوعاتی ایران پس از گذر از نگاه های سیاه و سفید که محصول بینش غربی ها به جامعه ایران بوده با فاصله گرفتن از موضوعات کلیشه ای و دم دستی به فهم و درک جدیدی از موضوعات رسیده و زیر بنای جامعه ی خود را به تصویر در آورده است .

هیئت داوران در بخش مالتی مدیا انتظار دریافت آثار بهتری را داشته که متاسفانه محقق نشد و متاسفانه نبود اموزش کافی و لازم در زمینه ی چگونگی ساخت و جمع اوری یک مالتی مدیا سبب شده عکاسان نتوانند داشته های بصری خود را در قالب یک مالتی مدیا منسجم ارائه دهند .

جایزه ی نشان سال عکاسی مطبوعاتی ایران همانند خود انجمن اعتبار و ارزش خود را از اعضای آن و مشارکت آنها اخذ مینماید امید است با مشارکت هر چه بیشتر این نهاد صنفی باشیم .

در پنجمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران چه گذشت؟

پس از قرائت بیانیه هیئت داوران اثر محمد رضا عباسی با عکسی به نام “من مرگ را زیسته ام ” بعنوان برگزیده بخش مالتی مدیا معرفی شد.

بخش تک عکس ورزشی

در این بخش اثر آریا جعفری به عنوان فرد برگزیده انتخاب و اعلام شد .

وی پس از دریافت جایزه خود ابراز خوشحالی کرد که توانسته برای دومین بار نشان عکس سال را کسب کند و ادامه داد نباید خود سانسوری که از قبل در ما نهادینه شده بیشتر در ذهن ما رخنه کند .

بخش مجموعه عکس ورزشی

در این بخش فرشته صلاحی به عنوان برگزیده انتخاب شد و پس از دریافت جایزه اش گفت :

سوژه هایی که ما کار می کنیم اصولا فکر می کنند ما معجزه گریم ولی شرمندگی داریم که ما جایزه را دریافت می کنیم، اما کاری از دستمان بر نمی آید ، کاش این زمینه فراهم بود تا خبرنگاران با عکاسان همکاری کنند تا به این مسائل رسیدگی شود .

بخش تک عکس پرتره

اثر حامد ملک پور در بخش تک عکس پرتره منتخب اعلام شد.

بخش مجموعه عکس پرتره

آثار آرمین کرمی در بخش مجموعه عکس پرتره برگزیده شد.

بخش تک عکس محیط زیست

اثر احمد ظهرابی منتخب این بخش اعلام شد که وی که پس از دریافت جایزه خود به در گذشت خبرنگاران حوزه محیط زیست ایسنا و ایرنا را تسلیت گفت .

بخش مجموعه عکس محیط زیست

اثر زهره صباغ نژاد برگزیده این بخش اعلام شد.

بخش تک عکس مسائل معاصر

اثر مجید خواهی منتخب بخش تک عکس مسائل معاصر اعلام شد.

بخش مجموعه عکس مسائل معاصر

همچنین در بخش مجموعه عکس مسائل معاصر آثار فاطمه عابدی بعنوان برگزیده معرفی شد.

بخش تک عکس و مجموعه عکس خبری

مهشاد جلالیان در بخش تک عکس و امین نظری در بخش مجموعه عکس خبری برگزیده شدند.

مراسم اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران هر ساله توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعات برگزار و از استقبال خوبی برخوردار می شود .

خبرنگار : نرگس افشار

بیشتر بخوانید :

برندگان جوایز بین المللی عکاسی پرتره سال ۲۰۲۱

اعلام برندگان جایزه پولیتزر عکاسی ۲۰۲۱

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا