آشنایی با انواع سبک عکاسی تبلیغاتی

امروزه برای موفقیت در یک کسب و کار تبلیغات حرف اول را می زند. در این بین تصاویر از تاثیر زیادی بر روی مخاطب برخوردار هستند. به همین دلیل است که امروزه شغل های جدیدی وارد عرصه تبلیغات شدند. یکی از این شغل ها که در حیطه هنر می باشد، عکاسی تبلیغاتی است. این شاخه از عکاسی انواع مختلفی دارد و بسته به نوع خدماتی که ارائه می شود، متفاوت است. در این مقاله قصد داریم با انواع عکاسی تبلیغاتی و نکات مهم آن، آشنا شویم.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

اگر تصور می‌کنید که تنها با یک گوشی تلفن هوشمند می توانید تصاویر خلاقانه و جذابی در زمینه عکس تبلیغاتی بگیرید، اشتباه می کنید. چرا که این شیوه عکاسی به تجهیزات خاص و و مهارت، نیاز دارد. حتما شما هم تا به حال در صفحات مجازی با تصاویری مواجه شده اید که از کیفیت بالا و جذابیت خاصی برخوردار هستند.

تصاویر غذاها معمولا آنقدر پر رنگ و لعاب هستند که بیننده را سر اشتها می آورد. بله این عکس ها، همان تصاویر حاصل از عکاسی تبلیغاتی هستند. به طور خلاصه می توان گفت عکاسی تبلیغاتی از جمله خدماتی است که توسط افراد و موسسات مختلفی، ارائه می شود. این شیوه عکسبرداری بیشتر در زمینه تجاری و برای تبلیغات استفاده شده و دارای اصول مشخصی است که هر فردی به عنوان عکاس باید با آن، آشنایی داشته باشد.

انواع عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی در واقع یکی از شاخه ‌های مهم عکاسی صنعتی است که هدف آن، به تصویر کشیدن سوژه ها است. با ثبت چنین تصاویری انتظار می ‌رود مخاطب بیشتری جذب سوژه مورد نظر شده و در نهایت باعث افزایش فروش شود.

مسلماً هر چقدر تنوع محصولات در جهان بیشتر شود و خدماتی که شرکت‌ ها ارائه می‌ دهند متنوع تر باشد؛ نیاز به عکاسی تبلیغاتی نیز، بیشتر احساس می ‌شود چرا که دنیای امروزی دنیای پر رقابتی است که برای ماندن در این عرصه می بایست متناسب با تکنولوژی روز، پیش رفت.

عکاسی تبلیغاتی بسته به اینکه با چه هدفی انجام می شود، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

• عکاسی محصول
• عکاسی غذایی
• عکاسی مد و فشن
• عکاسی معماری
• عکاسی سبک زندگی
• عکاسی سفر

در ارتباط با هر کدام از انواع عکاسی تبلیغاتی که در بالا به آن ها اشاره شد؛ اصول و قواعد خاصی وجود دارد که باید به هنگام عکسبرداری به کار گرفته شود تا در نهایت بتوان یک تصویر باکیفیت و جذاب، به ثبت رساند.

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

مسلماً برای هر نوع عکاسی باید از اصول و قواعد خاصی استفاده کرد. نکات زیر به شما کمک می‌ کند بتوانید عکس های تبلیغاتی جذابی بگیرید:

کادر بندی : برای این نوع عکاسی کادر باید به گونه ای انتخاب شود که المان های هوشمندانه ای در آن، جاسازی شده باشد. به عنوان مثال یک محصول دیجیتال مثل تلویزیون را به عنوان سوژه عکاسی تبلیغاتی در نظر بگیرید. اگر هدف تنها تبلیغ تلویزیون باشد؛ می توانید در کادری که برای عکاسی از آن در نظر گرفته اید یک خانواده را در حال تماشای تلویزیون، داشته باشید. خانواده در اینجا به عنوان یکی از المان های کادر بندی عکاسی تبلیغاتی می‌تواند مخاطب را به خرید تلویزیون، ترغیب کند.

سایه : تناقض بین نور و سایه دراین نوع عکاسی جذابیت چنین تصاویری را دوچندان می ‌کند. هنر عکاسانی که در این زمینه کار می ‌کنند، بازی با نور و سایه و استفاده خلاقانه از فضا و رنگ و سوژه های جانبی است. این کار باید به گونه ‌ای انجام شود که در نهایت موجب جلب توجه مخاطب شود.

نور: به جرأت می ‌توان گفت که استفاده از نور مناسب در دنیای عکاسی اهمیت زیادی دارد. حتی برای زمان‌ هایی که قصد عکاسی در فضای آزاد را دارید؛ اگر حس می کنید که نور طبیعی برای این کار کافی نیست، می توانید از تجهیزات جانبی مثل اسپیدلایت به منظور افزایش نوردهی، استفاده کنید.

زاویه دید : آنچه که در کادربندی شما برای عکس تبلیغاتی پررنگ است، سوژه مورد نظر می باشد. چراکه این سوژه است که در نهایت مشتری را به خود جذب می کند. پس باید بهترین زاویه سوژه را پیدا کرده و همان زاویه را به مخاطب، ارائه دهید.

رنگ : فردی که به عنوان یک عکاس تبلیغاتی مشغول به فعالیت است باید درباره تاثیرات روانشناسی رنگ ها در دنیای تبلیغات، اطلاعات کافی داشته باشد. تنها در این صورت است که می‌ تواند از ترکیب رنگ مناسب استفاده کرده و پیغام اصلی محصول را به مخاطب، برساند. به طور مثال هیچ عکاسی از رنگ آبی برای تبلیغ و نشان دادن یک سس تند فلفلی، استفاده نمی ‌کند.

سناریو : اگر بتوانید در کنار رعایت تمام نکات گفته شده یک سناریو و یا قصه جذاب هم برای معرفی سوژه خود داشته باشید؛ حجت را بر عکاسی تبلیغاتی، تمام کردید. در واقع زمانی می ‌توانیم بگوییم یک عکس تبلیغات موثر واقع شده است که عکاس بتواند منظور و هدف سوژه را به درستی به مخاطب، انتقال دهد.

تجهیزات عکاسی تبلیغاتی

قطعاً برای این که یک تصویر با کیفیت داشته باشید؛ به ابزار استاندارد و تجهیزات مناسبی در این زمینه، نیازمند هستید. مهم ترین تجهیزاتی که برای این کار نیاز دارید یک دوربین حرفه ای و استاندارد می باشد. در کنار آن، وجود لنزهای مختلف و مناسب، تجهیزات مربوط به نورپردازی و سایر ابزارهایی که برای عکسبرداری تبلیغاتی نیاز است، به ثبت تصاویر زیبای تبلیغاتی، کمک می کند و به عکاس اجازه می دهد تا تصاویر حرفه ای تری بگیرد. به عنوان مثال در برخی از سوژه های عکاسی وجود لنز ماکرو از هر چیزی مهم تر است.

آشنایی با انواع سبک عکاسی تبلیغاتی

آموزش عکاسی تبلیغاتی

برای اینکه بتوانید در زمینه عکاسی تبلیغاتی به طور حرفه‌ ای کار کنید؛ باید علاوه بر داشتن تجهیزات مناسب، اصول انجام این کار را به درستی بدانید. پیشنهاد می کنیم برای شروع اگر هیچ سر رشته ای از عکاسی ندارید؛ به سراغ دوره‌ های آموزشی که در این زمینه برگزار می شود، بروید تا با قواعد و تکنیک های مربوط به عکاسی تبلیغاتی، آشنا شوید. باشگاه عکاسان جوان اقدام به برگزاری این دوره ها کرده اند که با ثبت نام در آن ها، می توانید به نورپردازی تخصصی در زمینه عکاسی تبلیغاتی، مسلط شده و به طور حرفه ای در این شاخه، فعالیت کنید. این دوره در ۱۲ جلسه ۲ ساعته برگزار شده و هنرجویان پس از گذراندن دوره؛ گواهی پایان دوره از باشگاه عکاسان جوان، دریافت خواهند کرد.

به منظور ثبت نام و شرکت در این دوره ها می توانید به وب سایت رسمی باشگاه عکاسان جوان به آدرس https://yphc.ir/academy/ ، مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

نحوه انتخاب دوربین عکاسی

کاربردهای فاصله کانونی در عکاسی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا