راهنمای خرید اسپیدلایت

اگر از علاقه مندان به حرفه عکاسی هستید؛ بهتر است با تجهیزات آن به خوبی آشنا باشید چرا که برای خلق یک اثر هنری بسیار زیبا باید به نور محیط توجه ویژه‌ ای داشته باشید. یکی از تجهیزاتی که به ای منظور استفاده می شود؛ اسپیدلایت یا همان فلش اکسترنال است که برای تأمین نور کافی در عکاسی پرتره بسیار کاربرد دارد. با استفاده از اسپیدلایت ها می توانید در شرایطی که یک محیط نور کمی دارد و یا تاریک تر از حد معمول به نظر می ‌رسد، تصاویر زیبایی خلق کنید. اگر قصد خرید اسپیدلایت را دارید؛ پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید با آگاهی کامل نسبت به تهیه آن، اقدام کنید.

اسپیدلایت چیست؟

خرید نور عکاسی _ اسپیدلایت ها _ راهنمای خرید اسپیدلایت

اسپیدلایت ها در واقع منابع نوری هستند که برای عکاسی استفاده می شوند.

ویژگی مثبتی که اسپیدلایت ها دارند این است که نسبت به سایر منابع نوری قابلیت حمل و نقل آسان تری داشته و به دلیل وزن کمی که دارند معمولاً برای افرادی که به عکاسی در سطح شهر علاقه مند هستند از جمله تجهیزات کاربردی و مناسب، محسوب می‌شوند.

اسپیدلایت این قابلیت را دارد که روی سه پایه قرار گیرد ، البته می ‌توانید آن را نگه دارید و با استفاده از یک رادیو تریگر، آن را کنترل کنید.

لازم به ذکر است که نور اسپیدلایت ها آنقدر زیاد نیست که بتواند برای هر نوع عکاسی مناسب باشد اما اگر شما از آن دسته عکاسانی هستید که در فضاهای باز با پیدا کردن سوژه مورد نظر سریعاً دست به دوربین می شوید؛ همراه داشتن یک اسپیدلایت می‌تواند کارتان را به خوبی راه بیاندازد.

یکی از مهم ترین مسائلی که وجود دارد این است که می ‌توانید برای برخی از سوژه ها به جای اینکه نور را به صورت مستقیم با آن بتابانید؛ به سطح دیگری این کار را انجام دهید تا بتوانید با استفاده از بازتاب نور ایجاد شده، عکاسی کنید. کاری که با فلاش اصلی دوربین نمی توان انجام داد.

آشنایی با انواع اسپیدلایت

خرید نور عکاسی _ اسپیدلایت ها _ راهنمای خرید اسپیدلایت
تجهیزات نورپردازی آنقدر متنوع هستند که برای خرید آن ها در وهله اول ممکن است دچار سردرگمی بشوید ، اولین چیزی که برای خرید اسپیدلایت باید به آن توجه کنید؛ برند سازنده آن است. به این صورت که مطمئن شوید اسپیدلایتی که قصد خرید آن را دارید برای کار با برند دوربین شما طراحی شده است.

هر چقدر کیفیت اسپیدلایت ها بالاتر باشد؛ قیمت آن هم افزایش پیدا می کند.

توصیه می کنیم از یک اسپیدلایت باکیفیت استفاده کنید تا کارایی مورد انتظار را برای شما، داشته باشد.

به طور کلی اسپیدلایت ها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

• اسپیدلایت دستی :

در نوع دستی شما به عنوان عکاس این امکان را ندارید که بتوانید نوردهی حاصل از اسپیدلایت را کم یا زیاد کنید و به ناچار تنها می بایست با میزان نور خارج شده از فلش، عکاسی کنید.

• اسپیدلایت خودکار:

برخلاف اسپیدلایت دستی، در اسپیدلایت خودکار قادر به تنظیم نور هستید.

به این صورت که در شرایط نوری مختلف با توجه به نور محیط می ‌توانید نور را تنظیم و به سوژه مورد نظر، بتابانید.

• اسپیدلایت TTL:

استفاده از این نوع اسپیدلایت کار را برای شما آسان تر می کند به این صورت که نور محیط از طریق نورسنج دوربین اندازه گیری شده و بر اساس آن، اسپیدلایت نور مشخصی را ایجاد می کند.

برندهای مختلفی اقدام به تولید اسپیدلایت می‌کنند که از بین آن ها برند کانن (Canon) و نیکون (Nikon) از برندهای معروف و با کیفیت، محسوب می شوند.

هنگام خرید اسپیدلایت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

خرید نور عکاسی _ اسپیدلایت ها _ راهنمای خرید اسپیدلایت

شما با توجه به نیاز خود می توانید هر کدام را تهیه کنید ، در نظر گرفتن موارد زیر به هنگام خرید اسپیدلایت به شما کمک زیادی خواهد کرد:

. انتخاب نوع اسپیدلایت :

اگر در عکاسی تازه کار هستید؛ ممکن است تنظیم میزان نور به صورت دستی برای شما کمی سخت و پیچیده باشد در غیر این صورت می توانید از انواع دستی آن، استفاده کنید.

• قیمت :

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید بودجه ای است که برای خرید اسپیدلایت در نظر گرفته اید. اگر بخواهید از انواع دستی آن استفاده کنید؛ ملزم به صرف هزینه بالا برای آن نمی باشید. به طور کلی اسپیدلایت های خودکار و TTL قیمت بالاتری نسبت به انواع دستی دارند.

• قابلیت چرخش :

همانطور که ذکر کردیم یکی از مهمترین مزیت هایی که استفاده از اسپیدلایت دارد این است که می توان از بازتاب نور آن برای عکاسی، استفاده کرد. به این منظور بهتر است اسپیدلایت که خریداری می کنید قابلیت چرخش داشته باشد. تنها در این صورت است که می توانید جهت تابش نور را تغییر داده و از آن، استفاده کنید.

البته اکثر اسپیدلایت ها این قابلیت را دارند که به سمت بالا چرخیده شوند.

در این صورت نور بازتاب شده از سقف بسیار ملایم بوده و برای عکاسی، مناسب است

اما برخی از اسپیدلایت ها امکانات بالاتری داشته و قابلیت چرخش به طرفین به صورت ۳۶۰ درجه هم در آن ها، وجود دارد.

. شدت نور:

هر کدام از اسپیدلایت ها قدرت روشن کردن فاصله مشخصی را دارند که انتخاب این مورد به نیاز شما و فضایی که در اختیار دارید، بستگی دارد.

مسلماً هر چقدر قدرت روشن کردن فضا و میزان نوردهی یک اسپیدلایت بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر است.

• باتری :

اسپیدلایت معمولا از باتری های قلمی استفاده می‌کند اما برخی از آن ها باتری ‌های داخلی هم دارند که نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری دارند.

• سرعت سینک :

سینک همان همگام سازی شاتل با اسپیدلایت در سرعت های بالای شاتر، می باشد.

سرعت شاتر به شما کمک می ‌کند که بتوانید در نور شدید آفتاب دهانه دیافراگم لنز خود را باز نگه دارید.

این مورد برای زمان‌ هایی که قصد محو کردن پس زمینه سوژه خود را دارید بسیار کاربردی به نظر می رسد.

اینکه چه نوع اسپیدلایتی را انتخاب کنید؛ با سبک عکاسی مورد نظر شما رابطه مستقیم دارد.

بهترین اسپیدلایت های کانن کدامند؟

راهنمای خرید اسپیدلایت

همانطور که گفتیم کانن یکی از بهترین برند های مطرح در زمینه تولید اسپیدلایت می باشد.

این شرکت سازنده اسپیدلایت هایی با کیفیت و قیمت متفاوت دارد. مدل های زیر را می توان از بهترین اسپیدلایت های کانن به حساب آورد:

• Canon Speedlite 270EX II
• Canon Speedlite EL-100
• Canon Speedlite 430EX III-RT
• Canon Speedlite 470EX-AI
• Canon Speedlite 600EX II-RT

بهترین اسپیدلایت های نیکون کدامند؟

راهنمای خرید اسپیدلایت

اسپیدلایت های نیکون نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بر اساس مواردی مثل قدرت فلش، قابلیت چرخش، عمودی و افقی، محدوده زوم، سیستم وایرلس، ابعادی که دارد و میزان سبک بودن، دسته بندی می شوند.

مدل های زیر را می‌توان بهترین اسپیدلایت های این برند به حساب آورد:

• Nikon Speedlight SB-300
• Nikon Speedlight SB-500
• Nikon Speedlight SB-700
• Nikon Speedlight SB-5000
• Nikon Speedlight R1C1 kit

اسپیدلایت ها اگرچه جزء تجهیزات ضروری برای عکاسی محسوب نمی شوند اما چنانچه یک عکاس حرفه‌ ای باشید؛ قطعاً جای خالی آن را در شرایط نوری متفاوت، حس خواهید کرد.
نور نقش مهمی در کیفیت یک تصویر ایفا می کند و شما با استفاده از این تجهیزات می توانید از سوژه هایی که در شرایط محیطی بدی از نظر نوردهی قرار دارند، به آسانی عکس بگیرید.
امیدواریم از راهنمایی های ذکر شده در این مقاله برای خرید یک اسپیدلایت خوب و مناسب، استفاده کرده باشید.

بیشتربخوانید

نحوه انتخاب دوربین عکاسی

عکاسی به زبان ساده

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا