روایت اربعین از نگاه عکاسان خبری

توفیق حضور _ راهپیمایی اربعین یک آئین دینی که صرفا محدود به مسلمانان و شیعیان باشد ، نیست ؛ بلکه فراتر از آن است؛اربعین یک آئین معنوی انسانی و جهانی است که در سراسر آن انسانیت و برادری موج می زند. این مجمع عظیم و پر شور و حماسی از سوی رسانه های غربی غیر واقعی نشان داده می شود.در این میان عکاسانِ خبری (عکاسی )، متعهدانه و هر یک با نگاه شخصی خود تصاویری از زیبایی های این حرکت گسترده را ثبت و ماندگار می کنند.

محمد اخلاقی عکاس خبری شهر مقدس قم در گفت‌وگو با باشگاه عکاسان جوان خاطرنشان کرد : ۵ سال توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را داشته ام وپا در طریق عشق گذاشته ام همراه شدن و هم نفس بودن با زائران و درک حس آنها برایم جذاب بود ، برخی از مردم از فاصله های بسیار دور مانند فاو و بصره که تقریبا پانصد کیلومتر با کربلا فاصله دارد ، پای پیاده با کمترین وسیله ، قدم در این راه می گذارند.

توفیق حضور _ روایت اربعین از نگاه عکاسان خبری

این را توفیق بزرگی می دانم که سهم کوچکی در به تصویر کشیدن این صحنه های ناب را داشته ام.همه ما با فرهنگ عاشورا پرورش یافته ایم و این علاقه به خاندان پیغمبر”ص” در قلب و روح ما پیوندی عمیق و وصف ناشدنی دارد.خوشحال هستم که در به تصویر کشیدنِ عرض ارادت مردم به مولایمان امام حسین “ع” نقش داشته ام و در کارنامه کاری ام ،عکاسی از راهپیمایی با عظمت اربعین ثبت شده است.در این مسیر تک تک اتفاقاتش خاطره است و امسال که توفیق حضور نداشتم ،تمامی خاطرات را مرور می کنم و حسرت می خورم .

اخلاقی یکی از خاطراتش را اینگونه بیان کرد : یک روز کنار جاده نشسته بودم و با خود فکر می کردم که چه چیزی باعث می شود این سیل جمعیت با این همه شوق ، روانه کربلا شوند ؟ ذهنم درگیراین موضوع بود که چطور می توانم ازاین رویداد و مردم عاشق عکاسی کنم ؟ که ناگهان به یاد جمله زیبای حضرت زینب “س” افتادم که فرمودند : ما رأیت الا جمیلا “من جز زیبایی چیزی ندیده ام” همان لحظه بلند شدم تا از زیبایی های این راهپیمایی باشکوه و زیبا عکاسی کنم.

حسین یاراحمدی عکاس خبری شهر مقدس قم خاطرنشان کرد : توفیق شده است که ۴ سال به عنوان عکاس ، خدمتگذارزائرین امام حسین “ع” در مراسم پیاده روی اربعین حضور داشته باشم و خدا را شاکرم که توانسته ام در این مسیر قدم بردارم و خدمت رسانی به اهل بیت داشته باشم.

روایت اربعین از نگاه عکاسان خبری

یار احمدی انگیزه اش برای عکاسی از این رویداد را اینگونه بیان کرد : یکی از انگیزه های اصلی من برای پوششِ تصویری این مراسم آئینی ، نشان دادن وحدت بین شیعیان و ارادت به دستگاه اهل بیت “ع” و عظمت این حرکت زیبا بوده است.یکی از مهم ترین اتفاقاتی که هر سال برای آن هدف و زمان مشخص دارم ، سفر اربعین است.چون به عنوان عکاس خبری احساس می کنم وظیفه ای به گردنم است و از این طریق می توانم ادای دین کنم.

یاراحمدی دررابطه با موضوعاتی که عکاسی (عکاسی از راهپیمایی اربعین) کرده است ، گفت : موضوع بسیار جالبی که من را جذب خود می کرد ،کودکانی بودند که به همراه خانواده هایشان جهت پذیرایی و رسیدگی به زوار در راهپیمایی حضور داشتند.ولی موضوع اصلی که انجام میدادم ،در مورد ملیت ها و اقوام مختلفی بود که در راهپیمایی حضورداشته اند.

وی گفت : از هیچ رسانه ای ماموریت پوشش تصویری نداشته ام . من به صورت حق التصویربا رسانه ها همکاری دارم و این سفرها کاملا شخصی بوده اند .این سفر برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود و سعی می کردم در این گردهمایی بزرگ شرکت کنم.اما گزارش ها و عکس هایی (عکاسی از راهپیمایی اربعین) را که طی سفرتهیه کرده بودم را برای رسانه ارسال می کردم.

حسین یاراحمدی ازسختی ها و دشواری های این سفر گفت : حمل وسایل و تجهیزات گران قیمت عکاسی ، بخش زیادی از انرژی عکاسان را برای مراقبت ونگهداری این تجهیزات می گیرد . اما آنقدر شوق خدمت و زیارت در دل عکاسان وجود دارد ، که این مسائل نمی تواند از سرعت عمل و دقت عکاسان درثبت لحظات ناب بکاهد.

وی ادامه داد :امسال به علت اینکه توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را نداشته ام ،و عرض ارادتم به اباعبدالله را با انتشارعکس هایی که سالهای قبل تولید کرده بودم، در صفحات مجازی شخصی ام، نشان دادم.

خبرنگار : فاطمه عابدی
کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا