گفتگوی با پرویز قره گوزلی دبیر جشنواره عکس رشد

یازدهمین جشنواره عکس رشد سال ۱۳۹۹ در سه بخش ۱- مدرسه خانه دوم ۲- ایران سرزمین پرگهر ۳-بخش جنبی, گام دوم انقلاب در دو گروه سنی بزرگسال و دانش آموزی برگزار می شود.در این باره با پرویز قره گوزلی دبیر عکس این جشنواره به گفتگو نشستیم.

اهداف جشنواره رشد را بیان کنید

مهم ترین هدف این جشنواره جلب نظرعکاسان به مسائل آموزش و پرورش شامل نقاط ضعف و نقاط قوت در سیستم آموزش کشور است.آموزش و پرورش مسائل مختلفی دارد و تا زمانی که این موضوعات به تصویر کشیده نشود ناگفته خواهند ماند.عکاسان به ما کمک می کنند این مسائل مورد توجه قرار بگیرند و تصمیم داریم این عکس ها را به مجلات رشد کتاب درسی اضافه کنیم.

نمونه بارز آن در مورد یک مدرسه اتوبوسی در استان گلستان بود که عکاسی به نام ابوطالب ندری با تهیه مجموعه عکسی از این مدرسه اتوبوسی سبب شد خبرهایی در این زمینه ایجاد کند وبه سرعت وزیر (آموزش پرورش ) از این وضعیت مطلع شدند و دستور ساخت مدرسه را دادند و مدرسه چهار کلاسه در شش ماه بعد ساخته شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا وتحصیل در خانه و آموزش مجازی بسیاری از خانواده ها در سراسر کشور با مشکلاتی مانند نداشتن اینترنت , حضور در خانه و…دچار چالش و آسیب شده اند , چرا موضوع آسیب های وارده در جشنواره مشخصا وارد نشده است؟

عکاسی از چنین موضوعاتی تصاویری غیر واقعی و تصنعی بوجود می آورد و امکان به تصویر کشیدن موضوعاتی مانند آسیب های آموزش از راه دور وجود ندارد و نمی شود این مشکلات و آسیب ها را به تصویر کشید.

با توجه به اینکه حوزه آموزش یک حیطه بسیار گسترده ای است و تاثیرگذاری به واسطه مجموعه عکس بسیار قدرتمندتر و موثرتر خواهد شد , چرا جشنواره به صورت تک عکس برگزار می گردد؟

در سال های قبل مجموعه عکس در جشنواره قرار داشت و مجموعه عکس مدرسه اتوبوسی هم در آن جشنواره حضور داشت.اما استقبال برای مجموعه عکس زیاد نبود و تصمیم گرفتیم که به صورت تک عکس های حرفه ای و تاثیر گذار کار کنیم

-دلیل گستردگی موضوعات و همچنین قرار گرفتن بخش های ایران سرزمین پرگوهر و گام دوم انقلاب در جشنواره عکس رشد چیست؟

سازمان پژوهش رشد و انتشارات مجلات رشد یکی از وظایفش تولید کتاب های درسی است هزار و شصت وسه عنوان کتاب درسی وجود دارد که منتشر و توزیع می کنیم. در این کتابها نیاز داریم ایران را معرفی کنیم و به اقتضای هر کدام مانند کتابهای علوم اجتماعی , تاریخ و…در پایه های مختلف از تصاویر مرتبط با آن کتاب استفاده می کنیم

حق التالیف عکس ها در فراخوان جشنواره۷۰ هزار تومان عنوان شده است, این مبلغ بر چه اساسی تعیین شده است؟

جشنواره هر سال یک بودجه ای برای برگزاری در اختیار دارد .حق التالیف ها در سال اول برگزاری جشنواره مبلغ ۲۰ هزار تومان بوده است و در این چند سال این مبلغ به ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.این جشنواره قرار بود در سال ۹۸ برگزار شود و به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و این رقم در سال قبل رقم بهتری برای عکاسان عزیز بوده است.

امسال نیز به دلیل وجود این بیماری امکان برگزاری اختتامیه و نمایشگاه عکس وجود ندارد.در نتیجه هزینه های این برنامه ها که قرار است کنسل شوند را به عنوان حق التالیف برای عکاسان قرار می دهیم و حق التالیف ها بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان خواهند شد.چون برای ما اعتبار جشنواره اهمیت زیادی دارد و قصد داریم عکاسان با انگیزه قوی برای ما هر ساله عکس هایشان را ارسال کنند.

در جشنواره امسال با نهادهای مختلف صحبت هایی مبنی بر تقدیر از تعداد مشخصی از دانش آموزان و معلمان انجام شده و قرار است به زودی به متن فراخوان اضافه شود.در این بخش قرار است به ده معلم به هر نفرمبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان و به ده دانش آموز به هر نفربیمه عمر به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان اهدا شود.

چرا نام داوران در فراخوان ذکر نشده است ؟آیا هنوز داوران مشخص نشده اند؟

با توجه به مشارکت گیری برای یازدهمین جشنواره عکس رشد و نهایی نشدن مشارکت نهادهای فرهنگی در حال حاضر داورها قطعی نشده اند. به محض تعیین تکلیف نهادهای فرهنگی مشارکت کننده داوران نیز مشخص و اطلاع رسانی خواهند شد.

تاریخ جشنواره امکان تمدید دارد؟

امکان تمدید زمان دریافت آثار وجود دارد و بنا به درخواست تمدید خواهد شد.در دوره های قبل نیز تمدید دو هفته ای زمان دریافت آثار را داشته ایم.

مدرسه آموزش _ گفتگوی با پرویز قره گوزلی دبیر جشنواره عکس رشد

خبر نگار : فاطمه عابدی

بیشتر بخوانید

گفتگوی با علی سامعی دبیرجشنواره عکس خیام

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا