گفتگو با احمدرضا شجاعی “عکاس سینمای ایران”

گفتگو ي اختصاصي باشگاه عکاسان جوان با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"

احمدرضا شجاعی ۱۳ سال است که در سینمای ایران به عنوان عکاس (سینما) و طراح پوستر فیلم فعالیت دارد . ایشان ۲۹ مهرماه امسال لقب بهترین عکاس سینمای ایران را بدست آورد.

احمدرضا شجاعی متولد ۱۳۵۹ در تهران است. فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی عمومی می‌باشد.۱۳ سال است که در سینمای ایران به عنوان عکاس فعالیت میکند .وی در یک سال در شش کار سینمایی عکاس بوده است که از این حیث در تاریخ سینمای ایران رکورد دار است.از مهم‌ترین آثار احمدرضا شجاعی می‌توان به فعالیت در فیلم سن پطرزبورگ، سریال چک برگشتی و فیلم نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا اشاره کرد.

 فیلم _ گفتگو با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"
نمایی از فیلم «نهنگ عنب ۲″ عکاس : احمدرضا شجاعی

احمدرضا شجاعی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۸۶ در فیلم پسر تهرونی به کارگردانی کاظم راست‌گفتار به عنوان عکاس فعالیت داشته است. و در سال ۱۳۹۹ در ششمین مسابقه عکس سینمای ایران برای مجموعه عکس‌های سمفونی نهم ( فیلم سمفونی نهم ) تندیس عکاس سال سینمای ایران از آن خود کرد.

چند سال در حوزه عکاسی سینما فعالیت دارید؟

عکاسی سینما را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده ام.قبل از آن دو سال فقط عکاسی پشت صحنه و تست گریم را انجام می دادم.

اساتید شما چه کسانی بوده اند؟

محمدرضا شریفی نیا,اسماعیل عباسی و زنده یاد بهمن جلالی

 فیلم _ گفتگو با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"
نمای از فیلم سمفونی نهم عکاس : احمدرضا شجاعی

عکاسی سینما را چگونه آغاز کرده اید؟

محمدرضا شریفی نیا استاد بسیار سخت گیری بود و مدت دو سال به من این اجازه را می داد که فقط عکاسی تست گریم و پشت صحنه را انجام دهم. آن زمان پشت صحنه سریال کلاه پهلوی و فیلم سنتوری را کار کردم.

مسیر عکاسی سینما را چگونه طی کرده اید؟

من در کار عکاسی آموزش های لازم را دیده بوده ام.باوجود اینکه شریفی نیا من را به جامعه سینما معرفی کرده بود اما در عین حال بسیار سختگیرانه عمل می کرد و اجازه عکاسی از فیلم را به من نمی داد که البته برای من بسیار ناراحت کننده بود و سبب دلخوری من از شریفی نیا نیز شده بود.اما امروز هر زمان که در جشنواره ای از من تقدیر می شود می دانم که سختگیری های او کمک بزرگی در یادگیری و تسلط بیشتر من به عکاسی کرده است.

 فیلم _ گفتگو با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"
نمای از فیلم نهنگ عنبر ۱ عکاس : احمدرضا شجاعی

جایزه عکاسی سینما را برای چه فیلمی دریافت کرده اید؟

این جایزه برای فیلم “سمفونی نهم ” به کارگردانی محمدرضا هنرمند بوده است.

ارتباط شما با سایر رشته های هنری چگونه است؟

از سال ۱۳۷۴ کارهای طراحی و گرافیکی انجام می دهم و چندین سال است که در بخش تبلیغاتی فیلم های سینمایی امور گرافیکی را به عهده دارم .فیلم هایی مانند وقتی همه خوابیم از بهرام بیضایی , دایره زنگی از پریسا بخت آور ,اخراجی ها از مسعود ده نمکی و…که برای طراحی پوستر فیلم هم در جشنواره های مختلف جوایزی را کسب کرده ام.

ویژگی عکاسان سینمایی چیست؟

حضور حرفه ای من در حوزه عکاسی با عکاسی خبری آغاز شد و توانستم نزد عکاسان مطبوعاتی مطرح آن زمان درس های خوبی یاد بگیرم.کارکردن در زمینه عکاسی مطبوعاتی کمک بزرگی به من در انجام کارعکاسی سینما کرده است.همانطور که در عکاسی خبری لحظه و شناخت آن بسیار اهمیت دارد و عکاس خبری که لحظه درست را شکار می کند , در بین عکاسان سینما نیزکسانی موفقتر هستند که در انتخاب زاویه ,بستن سریع قاب, دریافت مفهوم سکانس ,شکار حس بازیگر و ارئه درست عکس را با هم انجام دهند.

گفتگو با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"
نمای از فیلم سمفونی نهم عکاس : احمدرضا شجاعی

وضعیت عکاسی سینما در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیدوارم که وضعیت عکاسی سینما بهتر شود.علیرغم همه تلاش هایی که انجمن عکاسان سینمای ایران انجام می دهد, عکاسانی هستند که بدون هیچ تجربه ای در زمینه عکاسی فیلم و حتی شناخت ژانرهای دیگر عکاسی وارد این حوزه می شوند و سبب عدم امنیت شغلی عکاسان سینما و همچنین پایین آمدن سطح کیفی کار می شوند.

اولین تصویری که مخاطب از یک فیلم می بیند عکس است.که می تواند در قضاوت مخاطب درباره فیلم بسیار تاثیر گذار باشد.به همین دلیل سینماگران باید برای بالابردن سطح کارشان دلسوزی کنند.وقتی تهیه کننده برای بخش عکس ارزشی قائل نیست و اهمیتی به عکاسی آن نمی دهد ,مطمئنا مفهوم عکس در سینما را درک نکرده است و ذهنیتش همان عکس یادگاری می باشد.

گفتگو با احمدرضا شجاعی "عکاس سینمای ایران"
نمای از فیلم سمفونی نهم عکاس : احمدرضا شجاعی

بیشتر بخوانید

گفتگو با جهانگیر رزمی “عکاس ایرانی”

پنج ساعت گفتگو با اصغر بیچاره ” عکاس سینمای ایران”

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا