زیبایی‌های اربعین از نگاه زوجِ عکاس

همانطور که در ترسیم نهضت عاشورا مردان وزنان هر دو نقش داشته اند ، در روزگار ما نیز زنان و مردانِ عکاس در کنار یکدیگر این واقعه را به ثبت می رسانند تا گواهی برای آیندگان باشد.پیاده روی اربعین (زیارت کربلا)، هرساله توفیق بزرگی بوده است که بسیاری از جوانان با قلبی لبریز از عشق حضرت امام حسین “ع” عزم سفر به کربلا می کرده اند ، جوانانِ امروز دوست دارند بر جای قدم های حضرت زینب “س” و اسرای کربلا قدم بر دارند تا در آرزویش نمانند .

زیبایی‌های اربعین از نگاه زوجِ عکاس
زهرا سادات راد ، هادی هیربدوش “عکاس “

سهم عکاسان در این پیاده روی ثبت لحظاتی از دلدادگی های شیعیان به سالار شهیدان است.عکاسان با اخلاص و عشق به اباعبدلله (ع) دشواری های راه را به جان می خرند تا بتوانند ، لحظه ها را برای همیشه ماندگار کنند.در این گزارش زوجِ جوان و عکاس” هادی هیربدوش و زهرا سادات راد” از خاطرات خود در سفرهای اربعین می گویند.

” سفر سخت و دشوار ، اما شیرین “

زهرا سادات راد در گفت‌وگو با باشگاه عکاسان جوان خاطرنشان کرد : بسیارخوشحال هستم که ۵ سال در پیاده روی اربعین حضور داشتم .انگیزه ام برای شرکت در این رویداد جهانی در اولین سفرم شناخت نسبت به کشوری مانند عراق بود .هرچند برایم زیارت امام حسین “ع” شیرین بود اما هیچ تجربه ای نداشتم و بیشتر قصدم ، آشنا شدن با فضا و در کل پیاده روی اربعین بود.

در سفر اولم به عراق بدون تجربه بودم و حمل کوله و وسایل شخصی در مسیر پیاده روی برایم بسیار دشوار بود.تا جاییکه نتوانستم طاقت بیاورم و از گروهی که با هم سفر کرده بودیم ،جدا شدم و با ماشین یک مسیر را طی کردم و کمی جلوتربرای استراحت به دوستان دیگرم پیوستم.در آن لحظات که حال خوبی نداشتم ، حتی به ذهنم خطور کرد که چرا الان در چنین شرایطی قرار گرفته ام و سال های بعد هرگز در پیاده روی اربعین شرکت نخواهم کرد.

اما اتفاقات عجیبی برای من رخ داد که باعث شد آن سفر سخت و خسته کننده به یک حس شیرین و دلچسبی تبدیل شود . تنها برای کسانی قابل درک و باور است ، که در این موقعیت قرار گرفته باشند.من به این اعتقاد پیدا کرده ام که زیارت امام حسین “ع” هرگز و در هیچ شرایطی آسان نخواهد بود .اما در عین حال آن چنان لذت بخش و پر حلاوت است که قابل بیان نیست.در نتیجه هر سال از چند ماه قبل خودم را آماده می کردم و منتظر می ماندم تا ایام اربعین فرابرسد که بتوانم مجددا شرکت کنم.

سفر زیارت کربلا _ زیبایی‌های اربعین از نگاه یک زوجِ عکاس

این عکاس درارتباط با همکاریش با رسانه ها ادامه داد:من از هیچ رسانه ای ماموریت برای پوشش خبری این رویداد را نداشتم و کاملا با میل شخصی به همراه همسرم و تعدادی از دوستانمان عازم سفر می شدیم .اما از عراق گزارش های خود را برای رسانه هایی که با آنها همکاری می کردم، ارسال می کردم.

زیبایی‌های اربعین از نگاه زوجِ عکاس

. در این چند سالِ حضورمان از مسیرهای مختلفی به کربلا رفته ایم و در این مسیرهای متفاوت، موضوعات بسیار زیاد و مختلفی وجود داشت.از رسیدگی و پذیرایی عراقی ها به زائران ایرانی تا زنان و دخترانی که در این مسیر نذری های خود را پخش می کردند و کودکانی که در کنار پدر و مادرهایشان پیاده به سوی کربلا قدم بر می داشتند.

زهرا سادات راد در مورد عدم حضور زائرین ایرانی در راهپیمایی اربعین اینگونه بیان کرد : ما هر سال این روزها در عراق بوده ایم .اما امسال از اینکه به این سفر معنوی و زیبا نرفته ایم ، بسیار غمگین هستم . امسال به علت برگزار نشدن این مراسم بزرگ، تصمیم من و همسرم بر این بود که بخشی از هزینه های سفرمان را به نیازمندان اهدا کنیم و خداراشکر میکنم تعدادی از دوستان هم در این کارِخیر سهیم شدند.

ثبت پیاده روی اربعین ،ثبت عظیم ترین رویداد بشری

هادی هیربدوش خاطرنشان کرد : به دعوت آقا اباعبدلله ، ۵ سال به کربلا و نجف مشرف شده ام اولویت سفرهایی که داشتم ، زیارت آقا اباعبدالله بوده و بعد از آن عکاسی از زائرینی که مشرف شده بودند ، زیارت اربعین بزرگترین تجمع تاریخ بشری است، گردهمایی که در آن حدود ۲۲ میلیون نفردر یک تاریخ مشخص روانه یک شهر می شوند ، که به سالار شهیدان عرض ارادت کنند.قطعا برای من انگیزه قوی بود که از این تجمع عظیم و گسترده و زائرانی که از اقصی نقاط جهان به این سرزمین می آیند ، عکاسی کنم.

من به عنوان محب امام حسین”ع” وظیفه خودم می دانستم که این تصاویرو این لحظات باشکوه را ثبت کنم ابر قدرت ترین رسانه های دنیا را کسانی به دست گرفته اند، که تمایل ندارند این اجتماع عظیم انعکاس داده شود ، در هیچ کجای دنیا نمی شود اینچنین جمعیتی را با وجود همه سختی ها و مشقت هایی که این سفر به همراه دارد، گرد هم آورد.

هیربدوش در مورد مشکلات و سختی های این سفرو ارتباطش با ارزش معنوی آن اظهار کرد : سختی های این سفر ظاهر جریان هستند.لذتی که زائران از این سختی ها برای زیارت اباعبدالله می چشند قابل توصیف نیست و زبانم از بیانش قاصر است خاطرات زیادی برای مان به جا مانده است ، که یکی از آنها به سفر اولم برمی گردد در این سفر همسرم چند روز قبل از من با عده ای از دوستان رفته بود و من با تعدادی از دوستان دیگر باهم همراه شدیم به محض ورودمان به خاک عراق ، به خاطر تردد ماشین ها و اتوبوس ها خاک زیادی در هوا پراکنده بود و جمعیت زیادی لابه لای این همه گرد و خاک منتظر ماشین بودند.

من و سه نفر ازدوستانم هرطور که بود سوار یک تریلی شدیم .به قدری جمعیت زیاد بود ، که به نوبت می ایستادیم تا بقیه بتوانند کمی راحتتر بنشینند.هوا روبه تاریکی می رفت وقرار بود به نجف برویم .اما ماشین به یک جاده خاکی پیچید آن سالها اوایل حضور داعش در عراق بود همه نگران بودند که قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ مدتی بعد راننده ، ما را در روستای خودشان پیاده کرد و همه زائران را به منزل خود مهمان کرد تا برای شام از ما پذیرایی کند.شب را آنجا استراحت کردیم و فردای آن روز ما را راهی نجف کرد.

هیربدوش بیان کرد: موضوعات بسیارزیادی برای به تصویر کشیدن وجود داشت که من فقط تعدادی از آن ها را توانستم عکاسی کنم ، از زائرینی که پای برهنه کیلومترها پیاده مسیر را طی می کردند ، خادمینی که در مسیر از زائرین پذیرایی می کردند ، عکاسی از حرمین و موارد مشابه دیگر که هرکدام داستان های جذاب خودش را داشت.

هادی هیربدوش آه عمیقی می کشد و بیان می کند : امسال قصد سفر کرده بودم و برای رفتن به این سفر پیگیری های زیادی انجام داده ام.اما متاسفانه قسمت نبود که برای زیارت اباعبدلله به کربلا بروم و از اینکه شرایط فراهم نشد که بتوانم حضور پیدا کنم، بسیار ناراحت و غمگین بودم و از همین جا به امام سلام کردم اما میدانم که قطعا خیری در آن بوده است، از همین حالا برای سال آینده خود را آماده می کنم تا ان شالله سال بعد زیارتِ با معرفت روزی ام شود ، امیدوارم این ویروس منحوس هرچه زودتربه خواست خداوند متعال نابود شود و مشکلات مرتفع شوند تا همه عاشقان ابا عبدلله (ع) بتوانند این سختی لذت بخش را تجربه کنند.

هیربدوش درباره کمک های خیرخواهانه اش اعلام کرد : احساس می کنم برای کمک به نیازمندان وظیفه ای برعهده من گذاشته شده و من وهمسرم همه تلاشمان را می کنیم که به خوبی از عهده این مسئولیت برآییم.هرچند که الان نمی دانم چقدر موفق بوده ایم و هدفمان از این اقدام فقط رضایت خداوند و اهل بیت و آقا امام زمان”ع” است.ان شالله این کار کوچک را ازما بپذیرند.

خبرنگار : فاطمه عابدی

بیشتر بخوانید

در دنیای عکاسی خبری باید جنگجو بود

گفتگو با پاتریک چاول “عکاس جنگ “

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا