گفتگو با آناهیتا قبائیان مدیر گالری عکس راه ابریشم

قبائیان از رکود گالری عکس راه ابریشم در دوران ویروس کرونا می گوید

آناهیتا قبائیان مدیر گالری عکس راه ابریشم در سال ۲۰۲۰ شوالیه ادب و فرهنگ فرانسه را دریافت کرد. قبائیان از روزهای راکد این نمایشگاه معتبر به علت شیوع ویروس کرونا ، با باشگاه عکاسان جوان به گفتگو پرداخت

آناهیتا قبائیان در گفتگو با باشگاه عکاسان جوان بیان کرد : گالری عکس راه ابریشم که به صورت کاملا اختصاصی به نمایشگاه های عکس می پردازد ، با توجه به زحماتی که عکاس برای پروژه خود کشیده است ، مدت زمانی که در اختیار هر نمایشگاه قرار می گیرد .

یک ماه است و بطور متوسط سالانه بین ۱۰ الی ۱۲ نمایشگاه در این گالری برگزار می شود.روال کار گالری بطور عادی اینگونه است که ، هر ساله شش ماه قبل از سال جدید نمایشگاه های سال بعد را تا اسفند ماه سال بعد مشخص می کنیم

آناهیتا قبائیان وضعیت گالری پس از شیوع ویروس کرونا را اینگونه توصیف کرد : اواخر بهمن ماه سال ۹۸ چند روزی از افتتاحیه نمایشگاه چاپ های آلترناتیو، چاپ دستی “بابک کاظمی ” نگذشته بود که نام بیماری کوید ۱۹ به میان آمد.روزهای اولیه مردم به شدت ترسیده بودند وتقریبا کسی از خانه خود خارج نمی شد.بنابراین گالری در وضعیت نیمه تعطیل بود تا اواسط اسفند ماه که کاملا تعطیل شد.

نمایشگاه عکس عکاسان _ گفتگو با آناهیتا قبائیان مدیر گالری عکس راه ابریشم

وی ادامه داد : باتوجه به اینکه عکاسان تمایلی برای برگزاری نمایشگاه عکس نداشتند و همچنین مردم و مخاطبان هم علاقه به بازدید از نمایشگاه در این وضعیت نشان نمی دادند ، گالری به تعطیلی خود ادامه داد.قرار بود در تیرماه یک نمایشگاه گروهی با گالری های دیگر برگزار کنیم که لغو شد.پس از آن اواخرمرداد ماه یک برنامه کاملا خصوصی و محدودی برگزار کردیم که بازخورد آن را بتوانیم محک بزنیم.

قبائیان شروع به کار مجدد را اینگونه توضیح داد : اولین نمایشگاهی که بطور جدی در دوران شیوع ویروس کرونا توانستیم آن را برگزار کنیم ، در ماه شهریور متعلق به نمایشگاه عکس سارا ساسانی بود.ساراعکاس مطبوعاتی وفعالی است و بازتاب رسانه ای این نمایشگاه نیز بسیار خوب بود.اما تعداد بازدید کننده گان به میزان نمایشگاه های قبل بسیار کاهش پیدا کرده بود.

دومین نمایشگاهی که بعد از شیوع ویروس کرونا برگزار کردیم، نمایشگاه عکس و ویدئو مریم تخت کشیان بود که از اول مهرماه آغاز شد.در اواسط مهر ماه نیز تهران به حالت نیمه تعطیل بود و این نیمه تعطیلی تا دو هفته ادامه داشت وبازدیدها بسیار کم بوده است.اما برایم بسیار خوشایند است که خانم های جوان و فعال را می بینم که در چنین شرایطی نیز دست از فعالیت خود برنمی دارند.

گفتگو با آناهیتا قبائیان مدیر گالری عکس راه ابریشم


وی ادامه داد : دو نمایشگاه دیگر را که از قبل هماهنگ کرده بودیم نیز پیش رو داریم

نمایشگاهای آنلاین مسیر جدیدی برایمان بوجود آورده است.

قبائیان از افتتاح بخش جدید آنلاین گالری گفت : ما برای رسیدن به یک فرمول قوی که به بهتر شناساندن و معرفی آثار کمک می کند ، بسیار فکر کرده ایم و در نهایت در وبسایت نمایشگاه ، بخشی را افتتاح کردیم بنام نمایشگاه آنلاین و اولین نمایشگاه را مدتی قبل افتتاح کردیم.

این اتفاق مسیر جدیدی برای ما بوجود اورد .ازاین طریق که بواسطه نمایشگاه آنلاین می توانیم برای آن دسته از گالری ها که نه برای عکاس از لحاظ اقتصادی می تواند خروجی خوبی داشته باشد و نه برگزاری آن برای گالری کار راحتی است ، از این طریق می توانیم به معرفی آثارو همینطورعکاس کمک کنیم

بنظرم اهمیت دیگری که این نمایشگاه های آنلاین می توانند داشته باشند اینست که ، گروهی از عکاسان که قصد دارند درآمد حاصل از فروش اثرشان را بطور مثال به ساخت کتابخانه در مناطق محروم اختصاص دهند ، قبل از آن هزینه های زیادی اعم از چاپ و قاب و …را باید متحمل شوند.اما با کمک نمایشگاه آنلاین می توانند راحتتر به نیات خیرخواهانه خود دست پیدا کنند.

گالری راه ابریشم در سال ۱۳۸۰ و مصادف با رشد و توسعه‌ی چشمگیر هنر عکاسی در ایران و آزادی مطبوعات (چاپ مقاله‌ها با تصویر) توسط آناهیتا بقائیان تأسیس شد. عکاسی در ایران هنری در حال رشد و نمو بود که پس از انقلاب ۵۷ و جنگ در جهان هنر پویایی تازه‌ای یافت. گالری راه ابریشم از نخستین سال فعالیت خود به معرفی عکاسان درخشان ایران پرداخت و هم‌اکنون نیز با معرفی عکاسان جوان و فعالیت‌های بین‌المللی خود حامی این هنر است.

خبرنگار : فاطمه عابدی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا