قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

امروزه یکی از بخش های بسیار مهم یک گوشی هوشمند، دوربین آن است.اما این سوال پیش می آید که چرا باید یک دوربین قابل تعویض لنز (ILC) خریداری کنیم؟ ما معتقدیم دلایل بسیار خوبی برای خرید یک دوربین قابل تعویض لنز (ILC) وجود دارد ، می تواند دوربین DSLR یا بدون آینه باشد ، مهمترین این دلایل کیفیت تصویر است.

دوربین با قابلیت تعویض لنز اغلب در شرایط وسیع تری نسبت به تلفن های هوشمند قادر به تولید کیفیت تصویر بهتر هستند ، بنابراین اگر می خواهید عکس های شما هرچه بهتر به نظر برسند ، یک دوربین حرفه ای می تواند به شما کمک کند.

بدون آینه یا DSLR کدام مناسب است؟

منظره یاب الکترونیکی پیش نمایش بهتری از عکسی که دریافت می کنید ارائه می دهد

سیستم‌ فوکوس خودکار سوژه های متحرک را تقریبا در کل قاب تصویر تعقیب کرده و روی آن ها فوکوس کند.

از جدیدترین مانت های لنز که تولیدکنندگان به آن متعهد هستند استفاده می کنند

می تواند بدون لرزش عکس و فیلم بگیرد. نقاط فوکوس بالا و سنسورهای پرقدرت شان، آن‌ها را به گزینه‌ای مطمئن برای فیلمبرداری تبدیل کرده است.

به طور کلی کوچکتر و سبکتراز مدلهای DSLR است

دوربین های DSLR

منظره یاب آنچه که دوربین ثبت میکند نمایش میدهد

سیستم های AF که طی دهه ها توسعه یافته اند حتی در بیشتر مدل های اساسی نیز به خوبی کار می کنند.

اما تمام نقاط فوکوس نزدیک مرکز تصویر هستند.

از طول عمر باتری بیشتری برخوردار هستند

سیستم منظره یاب اپتیکال به شما این امکان را می‌دهد که از صفحه نمایش LCD کمتر استفاده کنید.

دوربین بدون آینه گونه‌ای از دوربین‌های دیجیتال است که برخلاف دوربین تک‌لنزی بازتابی (SLR)، فاقد آینه و نمایاب اپتیکال یا نوری است.

در این دوربین‌ها نمای مقابل به‌صورت الکترونیکی از روی حسگر دوربین خوانده و روی نمایشگر ال‌سی‌دی آن نقش می‌بندند و در بعضی از مدل‌ها یک نمایاب یا چشمی الکترونیکی نیز در نظر گرفته می‌شود که در واقع جایگزینی برای نمایاب نوری است.

دسترسی به مجموعه ای قابل توجه از لنزها و لوازم جانبی از تولیدکنندگان مختلف را تضمین می شود که از نمونه های ارزان و مقرون به صرفه تا مدل های گران قیمت و حرفه ای را شامل می شوند.

برای فیلمبرداری نمی توانند از تشخیص فاز با آینه بالا در حالی که فیلمبرداری می کنند استفاده کنند و از این رو باید از روش تشخیص کنتراست کندتر و با دقت کمتر بهره ببرند.

مزیت دیگر این است که دوربین ها با لنز قابل تعویض (ILC) کنترل بسیار بیشتری بر عکس های شما دارند.

تلفن های هوشمند در شرایط سخت عکاسی بسیار عالی عمل می کنند ، اما یک دوربین اختصاصی به شما اجازه می دهد تا خلاقانه با این روند درگیر شوید و به شما کمک میکند تا از تجربه عکس گرفتن و همچنین ارائه نتایج نهایی عالی لذت ببرید.

توانایی تعویض لنزها به شما این امکان می دهد از سوژه ها در شرایط مناسب عکاسی کنید در حالی که یک تلفن هوشمند ، حتی یک دوربین چندگانه ، سعی می کند کمی از همه کارها ی یک دوربین حرفه ای انجام میدهد را انجام دهد یک دوربین با لنز قابل تعویض (ILC) با لنز مناسب می تواند به شما اجازه می دهد دنیایی از عکسبرداری زوایای مختلف وعکاسی های ماکرو ، ورزشی و …. را که یک تلفن هوشمند نمیتوان انجام داد عکاسی کنید

مهمترین مواردهای که در هنگام خرید دوربین ها با لنز قابل تعویض (ILC) در نظر گرفت چیست؟

سنسور

تعویض لنز دوربین بدون آینه _دوربین های _ قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

اندازه سنسور دوربین یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده کیفیت تصویر است.

سنسورهای بزرگتر می توانند نور بیشتری را به خود بگیرد ، که باعث می شود تصاویر با کیفیت به دست آید و اغلب دوربین ها تعداد پیکسل بیشتری دارند و از جزئیات بیشتری برخوردار هستند.

دوربین های دارای سنسورهای بزرگتر گران ترند و لنزهای مورد نیاز برای ارائه کیفیت خوب تصویر بهتر از دوربین های با سنسور کوچکتر هستند.

دوربین های بدون آینه فول فریم با حسگر‌های میکرو چهارسوم هستند به شما این امکان را میدهد تا پس زمینه تصاویر خود را تاری کنید و تصاویر واضح تری را در شرایط نوری کم تصاویر خوب ارائه دهید

برای مسافرت و پیاده روی یا برای عکاسی که به بهترین لنزهای احتیاج دارند البته دوربین های کوچکتر ارزانتر و قابل حمل آن آسان تر است.

لنز

تقریباً تمام سازندگان دوربین از لنز منحصر به فرد خود استفاده می کنند که با لنزهای سیستم های دیگر سازگار نیست.

سازندگان دوربین همچنین دارای درجه ای از کنترل هستند که سایر شرکت ها می توانند لنزهایی را برای سیستم های خود تولید کنند ، این بدان معناست که برخی از سیستم ها لنزهای بیشتری نسبت به بقیه در دسترس دارند.

دوربین ها با لنز قابل تعویض (ILC) بدون آینه فاقد آینه و منظره یاب نوری هستند محبوبیت بیشتر دارند ، اما برخی از این سیستم ها نسبتاً جدید هستند.

این بدان معنی است که دامنه لنزهای آنها هنوز به اندازه سیستم های قدیمی دوربین های DSLR گسترده نیست.

علاوه بر انتخاب دوربین ، لنزهای مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

در مورد DSLR ها چطور؟

تعویض لنز دوربین بدون آینه _دوربین های _ قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

دوربین های DSLR با استفاده از یک آینه نور را به درون منظره یاب (چشمی) هدایت می کنند و به شما امکان می دهد هر چیزی که می بینید از لنزهای متصل به دوربین عبور می کند به این معنی که دقیقا همان چیزی را که می بینید می توانید ثبت کنید.

امکان فوکوس دقیق دستی و سایر تنظیمات برای گرفتن عکس بهتر وجود دارد.

و تعداد لنزهای متنوع در دسترس قرار دارد بخاطر همین سازندگان دوربین بر روی دوربین های بدون آینه متمرکز شده بخاط اینکه هم کوچکتر هستند و برای فیلم برداری مناسب ترند

سرعت

بسیاری از دوربین‌ها به‌لطف پردازنده‌های توانمند خود توانایی خوبی در ثبت سریع تصاویر دارند.

فوکوس سریع‌تر، توانایی عکاسی پیاپی با نرخ بیشتر و حجم مناسب حافظه‌ی بافر آن‌ها را به گزینه‌های مناسبی برای ثبت تصاویر از سوژه‌های سریع تبدیل می‌کنند.

بااین‌حال، اگر به‌دنبال عکاسی از سوژه‌های بسیار سریع (مثل ژانر ورزشی یا حیات وحش) هستید، باید از دوربینی بسیار توانمند بهره ببرید.

درحال‌حاضر، محصولات مخصوص عکاسان ورزشی در بازار وجود دارد که قادر به ثبت تصاویر با نرخ ۱۰ تا ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه برای چند ثانیه هستند.

اگرعکاسی ورزش جزو علایق شماست ، باید در باره اندازه حافظه‌ی بافر دوربین تحقیق کنید ، که چه تعداد عکس در خود میتواند ذخیره کند.

فوکوس خودکار

اکثر دوربین های امروزه (بدون آینه و DSLR) دارای سیستم های فوکوس خودکار هستند که می توانند فاصله تا سوژه را اندازه گیری کنند سپس براساس آن اقدام به تنظیم لنز و فوکوس سریع روی سوژه های متحرک را فراهم می کنند.

این سیستم ها می توانند به جای اینکه در نقاط کم متمرکز شوند میتوانند در هر نقطه از تصویر متمرکز شوند.

جدیدترین دوربین های بدون آینه دارای سیستم های فوکوس خودکار هستند که به طور خودکار می توانند چشم انسان را پیدا کرده و روی آن تمرکز کنند

تثبیت کننده تصویر

تعویض لنز دوربین بدون آینه _دوربین های _ قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

بسیاری از دوربین ها با قابلیت تعویض لنز دارای تثبیت کننده تصویر یا لرزش گیر اپتیکال (optical Image stabilization) است که در بیشتر لنزهای رده‌ بالا وجود دارد.

در صورت حرکت کردن دوربین، جزئی از لنز هم در خلاف جهت آن حرکت می‌کند تا اثر لرزش دوربین خنثی شود؛ یعنی اگر دست شما تکانی داشته باشد، المانی در لنز وجود دارد که با لرزش خود، حرکت دوربین را بی‌اثر می‌کند.

تثبیت کننده تصویر هنگام فیلمبرداری و به شما کمک می کند تا اثر لرزش حنثی کند.

بعضی از دوربین ها تثبیت کننده داخلی ندارند ، به این معنی که اگر می خواهید لرزش را خنثی کنید ، باید از لنزهایی که تثبیت کننده تصویر دارند استفاده کنید و یا از سه پایه استفاده کنید تا لرزش کمتری داشته باشد

دوربین های دارای تثبیت کننده تصویر داخل بدنه معمولاً می توانند انواع لرزش ها را اصلاح کنند و مهم نیست از چه لنزی استفاده میکنید واین برای بعضی از افراد بسیار مهم است و بخاطر همین هزینه بیشتری میکنند

منظره یاب / نمایشگر دوربین

تعویض لنز دوربین بدون آینه _دوربین های _ قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

اکثر دوربین های بدون آینه دارای منظره یاب الکترونیکی هستند.

منظره یاب الکترونیکی قادر به نمایش همان اطلاعات موجود در منظره یاب اصلی دوربین است؛ بدین معنی که نه‌تنها قادر به پیش‌ نمایش دقیق تصاویر خواهید بود؛ بلکه پس از ثبت آن‌ها نیز می‌توانید تصاویر را در همان منظره‌یاب الکترونیکی مرور کنید.

برخی از طراحی های دوربین نمایشگر که دارای یک صفحه LCD در پشت دوربین ها طراحی کرده اند این قابلیت امکان بازنگری تصاویر را بلافاصله بعد از عکاسی در اختیار کاربر قرار می دهد.

قابلیت بزرگ نمایی تصویر در LCD می توان به میزان کیفیت تصاویر پی برد تا در صورت لزوم صحنه مورد نظر مجددا عکاسی شود.

عمر باتری

دوام باتری یکی دیگر از موارد مهم است و بستگی به این است آیا میخواهید از دوربین خود استفاده کنید یا نه ؟

بزرگترین مصرف‌کننده باتری دوربین صفحه نمایش LCD و منظره‌یاب الکترونیک است.

به همین دلیل است که عمر باتری دوربین‌های DSLR معمولا بیشتر از دوربین‌های بدون آینه است

قابلیت های ویدئویی

قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

قابلیت های ویدئویی دوربین های با لنز قابل تعویض (ILC) می تواند بسیار جذاب باشد ، بهترین دوربین ها می توانند با کیفیتی در حد دوربین های فیلمبرداری حرفه ای فیلمهای تولید کنند که به مراتب بیشتر از دوربین های فیلمبرداری حرفه ای است.

درحال‌حاضر، محصولاتی در بازار عرضه شده‌اند که از دوربین‌های مخصوص فیلم‌برداری و سینمایی نیز توانایی بیشتری به‌همراه دارند.

قابلیت فیلم‌برداری ۴K با وضوح تصویر بسیار بالا استفاده میشود حتی بعضی از مدل ها قابلیت فیلم‌برداری ۸K این قابلیت را دارند

ویژگی هایی مانند HLG را می توان با نمایشگر هایی با روشنایی های مختلف و با کنتراست بالا در طیف گسترده ای از محیط های مشخص شده در اون مشاهده و مورد استفاده قرار داد.

بعضی از افراد با دوربین های با لنز قابل تعویض (ILC) یک مسئله را تبدیل به ویدیوهای کوتاه میکنند و برخی ها ویدیوهای حرفه و قدرتمند به وجود می آورند

اگر فیلم‌برداری اولویت اصلی شما است، فاکتورهای دیگری برسی کنید:

رزولوشن های فیلمبرداری

نرخ بیت‌ریت در رزولوشن‌های مختلف

میزان کراپ حسگر هنگام فیلم‌برداری

عمیق بیت و نمونه‌برداری رنگی

وجود ابزار‌های کمکی حرفه‌ای مانند Waveform

امکان تصویربرداری با پروفایل لاگ

عملکرد سیستم فوکوس خودکار

پورت‌های دوربین به‌خصوص ورودی صدا، خروجی هدفون و خروجی HDMI

تنوع لنزها

قابلیت‌های سیستم لرزش‌گیر

ضد آب و هوا

قبل از خریدن اولین دوربین دیجیتال چه چیزی را باید بدانیم ؟

اگر قصد دارید دوربین خود را به طبیعت ببرید ، یا ممکن است در آب و هوای نامناسب نیاز به استفاده از آن داشته باشید ، برخی از مدل های سطح بالاتر طوری طراحی شده اند که در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم هستند.

مدل هایی دارای مقاومت در برابر شرایط آب و هوا می باشند می توانند با کمی اطمینان بیشتر ، در شرایط دشوارتر استفاده کنند

سازگاری فلش

آخرین موردی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید این است که آیا دوربین مورد نظر شما فلش داخلی دارد یا نه؟

فلاش ها اغلب بر روی دوربین نصب می‌شوند.

فلاش در شرایطی استفاده می‌شود که نور محیط برای گرفتن عکس، مناسب نباشد.

اما این تمام ماجرا نیست؛ در کنار نور دادن به یک تصویر و صحنه، فلاش دوربین می‌توانید شیوه‌ی عکاسی و عناصر موجود در صحنه را تنظیم کنید.

اینجاست که فقط با فشار دادن یک دکمه می‌توانید تصویری جذاب و ماندگار خلق کنید.

امروزه دوربین های مدرن به طور کلی در نور کم و بدون فلاش عملکرد بسیار خوبی دارند ، اما استفاده از فلاش به شما امکان می دهد تا نور خود را کنترل کنید.

بیشترین بهره را از دوربین خود ببرید

خرید یک دوربین با لنز قابل تعویض (ILC) شما را ملزم به خرید لنز دیگر نمی کند اما بیشتر عکاسان که با استفاده از هر لنز کاربری و قابلیت‌های بیشتری که برای هر نوع سوژه ای که دوست دارند از آن عکس بگیرند استفاده میکنند .

اما داشتن گزینه تعویض لنزها ، شما را در موقعیتی قرار می دهد که دوربین شما می تواند با هر نوع عکسی را که می خواهید ثبت کنید ، این ابزار ایده آل به شما در یادگیری و رشد در عکاسی کمک میکند

نکته !

فراموش نکنید خرید دوربین‌های حرفه‌ای با قابلیت تعویض لنز، تنها شروع داستان است و برای استفاده از تمام توانایی‌های دوربین چاره‌ای جز خرید لنز‌های گران‌قیمت و باکیفیت ندارید.

این در حالی است که هزینه‌ی لازم برای استفاده از لنز‌های حرفه‌ای، برخی مواقع بسیار بیشتر از برچسب قیمت بدنه‌ی دوربین است.

پس قبل از خرید دوربین‌های حرفه‌ای اهداف و بودجه‌ی خود را بررسی و سپس اقدام به خرید آن‌ها کنید.

منبع

بیشتر بخوانید

راهنمای خرید اسپیدلایت

راهنمای انتخاب بهترین دوربین عکاسی

ترجمه و تنظیم : فاطمه سیدی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا