آندریاس گورسکی “هنرمند و عکاس”

آندریاس گورسکی (andreasgursky) عکاس نامدار آلمانی یکی از معروفترین عکاسان معاصر است که به گفته مورخان هنر نقش مهمی در تثبیت عکاسی به عنوان هنر داشته است او به خاطر معماری فرمت بزرگ و عکس‌های رنگی منظره‌اش که اغلب از زاویه دید بالا استفاده می‌کنند، شهرت دارد.کارهایش به‌عنوان پلی بین کار عکاسی سنتی و عکاسی تکنولوژیک دیده می‌شود. گورسکی از طریق عکس هایش علاقه خود را نه به فرد، بلکه به گونه انسان و فضایی که در آن حرکت می کند، ابراز می کند.

آندریاس گورسکی "هنرمند و عکاس"

آندریاس گورسکی در ۱۵ ژانویه ۱۹۵۵ در لایپزیک، یکی از شهرهای آلمان متولد شد. آندریاس راه پدرش ویلی گورسکی و پدربزرگش را که هر دو در عکاسی تبلیغاتی تخصص داشتند، دنبال می کند. پدرش ویلی گورسکی تا سال ۱۹۵۰ استودیوی عکاسی خود را داشت تا اینکه تصمیم گرفت با خانواده اش به دوسلدورف نقل مکان کند.

آندریاس گورسکی بیشترین تاثیرات در زندگی هنری خود را از شهر دوسلدورف گرفته است جایی که دوران دانشجویی را در آکادمی هنر دوسلدورف (یکی از تاثیرگذارترین و پیشروترین مدارس هنری در اروپای معاصر) گذراند. او در این آکادمی هنرجوی استادانی چون برند و هیلا بشر بود و به گمان بسیاری از منتقدین و کارشناسان هنوز هم به مکتب بشرها وفادار مانده است و رد مشخصی از سبک کاری این دو عکاس مشهور تاریخ عکاسی در نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم مانند نگرش ضدمدرنیستی، روش‌های توصیف غیرتفسیری، ترکیب‌بندی‌های یکسان و صلب، وفاداری به عینیت در عین سرشاری از نوآوری و اشارات سوررئالیستی در آثار گورسکی دیده می‌شوند.

گرسکی که تازه عکاسی را آموخته بود شروع کرد به گرفتن عکس‌های رنگیِ پانوراما از کوه‌ها، محل‌های کمپینگ و استخرهای شنا در حالی که انسان نیز در مقیاس بسیار کوچک در این عکس‌ها حضور داشت. تغییر به عکاسی دیجیتال، در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی، به گرسکی اجازه داد تا عکس‌هایی با قطع بزرگ بگیرد و تصاویر را پس از آن به صورت دیجیتال تغییر دهد.

آندریاس گورسکی "هنرمند و عکاس"

او پس از تحصیل، روی عکاسی از مناظر شهری متمرکز شد و به تدریج شروع به افزایش فرمت خود کرد. عکاس گورسکی علاقه بیشتری به گروه های مردم و مناظر نشان داد. او در کارهایش از جرثقیل، هلیکوپتر، هواپیما استفاده می کند و برای ثبت دامنه بالا به بالاترین قسمت ساختمان ها می رود. آثار او به ما یادآوری می کند که ما در محیطی پر از زباله، ساختمان زندگی می کنیم و در نتیجه سرمایه داری جهانی پرجمعیت شده ایم. او وقایع نگار عصر ما به حساب می آید، او به سراسر جهان سفر کرده است و در عکس های خود نحوه غیرانسانی شدن سیاره ما و تحقیر طبیعت را به تصویر می کشد.

آثار آندریاس گورسکی از ستادهای چند ملیتی تا صحنه نمایش مد، از فضاهای داخلی تا سمینارهای سیاسی، مقیاسی چون نقاشی های تاریخی دارند. این رویکرد هنرمند به صحنه های گسترده از مسائل جهان معاصر، پیچیدگی های تصویری و حقایق در پس آن ها را آشکار می کند .

او در کارهایش نگاهی خاص به نسبت میان انسان و محیط پیرامونش داشته است. عکس‌های او همواره در اندازه‌های بزرگ و به صورت رنگی چاپ و ارائه می‌شوند و این قضیه به ویژگی مهمی برای سبک کاری او تبدیل شده است.ترکیب‌بندی و چیدمان اغلب عکس‌های گورسکی از تسلط گسترده‌‌اش بر تاریخ هنر تاثیر پذیرفته‌اند به طوری‌ که گاهی شانه به شانه‌ی نقاشی‌های انتزاعی مدرنیستی می‌سایند و گاه شبیه تابلوی کلاسیک رنگ و روغن می‌شوند.

طی چهار دهه گذشته، آندریاس گورسکی یکی از مهمترین هنرمندان و عکاسان جهان بوده است. او همواره در مورد مرزها و محدوده عکاسی، نحوه گسترش چیزی که یک عکس می تواند باشد و پرسشگری در مورد نحوه نگاه افراد به عکس‌ها، سوالاتی را مطرح می‌کند گورسکی بیشتر به عنوان یک وقایع نگار جسور اقتصاد جهانی شناخته می شود و مناظر حماسی را مستند نموده که سرمایه داری جهانی تولید کرده است.

گردآورنده و تنظیم : لیلا سلیمانی

بیشتر بخوانید

چما مادوز «عکاس فراواقع‌گرا»

استنلی کوبریک ” عکاس و کارگردان “

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا