مجموعه عکس «کودکان کار افغان در کوره‌ آجرپزی»

عکاس : ابراهیم نوروزی

کوره‌های آجرپزی به دلیل فروپاشی اقتصاد پس از تسلط طالبان بر افغانستان و قطع کمک‌های مالی بین المللی تعداد کودکان کار در افغانستان افزایش یافته است.

وضعیت کودکان و زنان در افغانستان در یک سال گذشته بدتر شده است. این را می‌توان از وضعیت کودکان کار در حومه شهرهای این کشور متوجه شد.صندوق نجات کودکان تخمین می‌زند که نیمی از خانواده‌های افغانستان با از بین رفتن معیشت، کودکان را به انجام کار واداشته‌اند.

کارکردن در کارخانه‌های آجرپزی در شاهراه شمال کابل در کوره‌ها حتی برای بزرگسالان سخت است.اما تقریباً در همه آنها، کودکان چهار یا پنج ساله پیدا می‌شوند که از صبح زود تا تاریکی در گرمای تابستان در کنار خانواده خود کار می‌کنند.

بچه‌ها تمام مراحل آجرسازی را انجام می‌دهند. آن‌ها قوطی‌های آب را حمل می‌کنند، قالب‌های آجری چوبی پر از گل را حمل می‌کنند تا آن‌ها را در معرض آفتاب قرار دهند تا خشک شوند. فرغون‌های پر از آجر خشک‌شده را بار می‌کنند و برای پخت به کوره می‌برند، سپس آجر پخته را به مکان دیگری منتقل می‌کنند.

بچه‌ها با عزم و اراده‌ای کار می‌کنند که ناشی از دانستن چیز‌های دیگری جز نیاز خانواده‌شان است. وقتی در مورد اسباب بازی یا بازی از آن‌ها سوال می‌شود، لبخند می‌زنند و شانه بالا می‌اندازند. فقط تعداد کمی به مدرسه رفته اند.

چشم‌انداز اطراف کارخانه‌ها تاریک و بی‌ثمر است، از دودکش‌های کوره‌ها دود سیاه بیرون می‌زند. خانواده‌ها در خانه‌های گلی ویران در کنار کوره‌ها زندگی می‌کنند که هرکدام گوشه‌ای دارند که در آن آجر‌های خود را می‌سازند. برای بیشتر افراد، وعده غذایی روزانه نان خیس شده در چای است.

کارگران به ازای هر ۱۰۰۰ آجر که می‌سازند، معادل ۴ دلار دریافت می‌کنند. کارگران گفتند که یک بزرگسال که به تنهایی کار می‌کند نمی‌تواند این مقدار را در روز انجام دهد، اما اگر بچه‌ها کمک کنند، می‌توانند روزانه ۱۵۰۰ آجر بسازند. به گفته صندوق نجات کودکان، درصد خانواده‌هایی که می‌گویند فرزندشان بیرون از خانه کار می‌کند از ۱۸ درصد به ۲۲ درصد از دسامبر تا ژوئن افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون کودک در سراسر افغانستان کار می‌کنند.

مجموعه عکس «کودکان کار افغان درکوره‌ آجرپزی» اثر عکاس سرشناس ایرانی «ابراهیم نوروزی ، Ebrahim Noroozi » را مشاهده میکنیم.

بیشتر بخوانید

مجموعه عکس “قربانیان عشق اجباری”

ترجمه و تنظیم : نیلوفر آهویی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا