جشن چراغانی هندوها در سراسر جهان

جشن دیوالی یکی از جشن‌های آیینی بزرگ هندو است که بیش از یک میلیارد هندی در آن شرکت می‌کنند. روشن کردن چراغ و شمع در این مراسم به نشانه پیروزی دانایی بر جهالت، نور بر تاریکی و خوبی بر بدی است.

زنان هندو در شب جشن دیوالی روی زمین چراغ‌هایی را روشن می‌کنند و آن را با الگوها و طرح‌های جالب تزیین می‌نمایند. جشن دیوالی در سراسر جهان توسط پیروان مذهب هندو به شیوه‌های گوناگون جشن گرفته می‌شود.

دیوالی، جشن چراغانی هندوها، نشان از پیروزی خوبی بر شر دارد و در طی مراسم این جشن بزرگ مجسمه راما که خدای مذهب هندو است پس از پیروزی بر پادشاه اهریمنی‌ به نام راوانا به آیودیا، محل تولد خود، بازگردانده می‌شود.

این آیین یک جشنواره در ستایش نور است؛ پیروزی خیر علیه شر و نور علیه تاریکی. مردم دور هم جمع می‌شوند تا نعمت آزادی و پیروزی را تداعی کنند. کلمه‌ی «دیوالی» خود برگرفته از یک کلمه‌ی سانکسریت به معنای «ردیف چراغ» هاست. توی همچون شبی، شبِ دیوالی ، مردم هزاران شمع و لامپ سفالی روشن می‌کنند و آن‌ها را در سرتاسر خانه و خیابان می‌گذارند.

مراسم جشنواره رویداد نور و چلچلراغ را در پاییز و برخی ساکنان نیم‌کره‌ی جنوبی در بهار جشن می‌گیرند؛ حدفاصل اکتبر تا اواسط نوامبر. دیوالی معمولا در تاریک‌ترین روز از ماه قمری رخ می‌دهد. در این جشن پیروان مذهب هندو، همه جا را چراغانی می‌کنند، شمع روشن می‌کنند، لباس‌های نو می‌پوشند، به هم شیرینی و هدیه می‌دهند و الهه هندو به نام لاکشمی را پرستش و دعا می‌کنند. جشن دیوالی جشن نور و چراغانی است.

بیشتر بخوانید

افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

ترجمه و تنظیم : نیلوفر آهویی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا