افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

عکاس : ابراهیم نوروزی

فقر، بیکاری و ناامیدی باعث شده است تا میزان معتادان مواد مخدر در افغانستان افزایش یابد اعتیاد به مواد مخدر نیز همچنان به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی که مردم این کشور را دست به گریبان کرده، به شکل گسترده‌ای شایع است.

صدها مردی که معتاد به هروئین، تریاک و شیشه هستند بر فراز تپه‌ای در کابل پایتخت افغانستان در چادرها یا روی خاک دراز کشیده‌اند. برخی از آن‌ها که دچار سو مصرف در مواد مخدر هستند بی سر و صدا به سمت مرگ گام بر می‌دارند.

اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان که زمانی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک و هروئین شناخته می‌شد و هم اکنون تولیدکننده شیشه است مشکلی دیرینه محسوب می‌شود. استفاده از مواد مخدر به دلیل فقر و دهه‌ها جنگ بیشتر شده است.

افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

به نظر می‌رسد از زمانی که اقتصاد افغانستان پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در آگست ۲۰۲۱ و متعاقب آن توقف کمک‌های مالی بین المللی، سقوط کرد، وضعیت بدتر شده است. خانواده‌های که زمانی می‌توانستند زندگی کنند، معیشت‌شان قطع شد و بسیاری از آنها به سختی قادر به تهیه غذا هستند. میلیون‌ها نفر به صف فقرا پیوسته اند. مصرف‌کنندگان مواد مخدر را می‌توان در اطراف کابل در پارک‌ها، مجرای فاضلاب، زیر پل‌ها و فضاهای باز مشاهده کرد.

طالبان از زمان روی کار آمدن در ماه اوت سال گذشته کارزاری تهاجمی را برای از بین بردن کشت خشخاش و مقابله با معتادان راه اندازی کرده‌اند. آن‌ها مصرف کنندگان مواد مخدر را مجبور می‌کنند به کمپ‌های ترک بروند. نیروهای طالبان در اوایل تابستان امسال به دو منطقه‌ای که مصرف‌کنندگان مواد مخدر بیشتر تردد داشتند حمله بردند. آن‌ها گفتند که حدود ۱۵۰۰ نفر را جمع‌آوری و به مرکز ترک اعتیاد «ابن سینا» منتقل کرده‌اند

افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

این مرکز از بزرگترین کمپ‌های درمانی و ترک اعتیاد در اطراف کابل است. در این کمپ معتادان به مدت ۴۵ روز نگهداری می‌شوند و هیچ دارویی دریافت نمی‌کنند. این کمپ به سختی می‌تواند هزینه خورد و خوراک افرادی را که در آن نگهداری می‌شوند پرداخت کند.

اما به نظر می‌رسد چنین کمپ‌هایی برای درمان اعتیاد کمک چندانی نمی‌کند چرا که یک هفته پس از جمع‌آوری معتادان بار دیگر آن دو مکان پر از مصرف کنندگان مواد مخدر میشود.

بیشتر بخوانید

صدمین روزتهاجم نظامی روسیه به اوکراین

قحطی و گرسنگی درشمال اتیوپی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا