قهرمان در پستو

عکاس : Ebrahim Noroozi

پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱، این گروه به عنوان بخشی از کارزار تشدید محدودیت‌ها بر زندگی روزمره زنان، آنها را از انجام هر نوع فعالیت ورزشی منع کردند.شماری از این زنان که زمانی مصروف ورزش در رشته های مختلف بودند طالبان رو در رو و از طریق تلفون به آن ها هشدار داده اند که دیگر ورزش نکنند. این زنان و دختران به دلیل ترس از تهدیدهای بیشتر، به شرط افشا نشدن نام های شان معلومات دادند.

این زنان با وسایل ورزشی رشته های مورد علاقه شان در برابردوربین عکاس اسوشتید پرس ظاهر شدند. آن ها هویت خود را در زیر برقع، چادر و روپوش هایی که تمام صورت را می پوشاند، پنهان کردند و تنها جایی که از آن می توانند بیرون را ببینند، سوراخ های چادری است.ممنوعیت ورزش بخشی از کمپاین طالبان برای محدود کردن زندگی زنان و دختران است.

قهرمان در پستو

وقتی طالبان دوباره قدرت را به دست گرفتند دختران را از رفتن به مکتب های متوسطه و لیسه منع کرد. ماه گذشته این گروه دستور ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه ها را نیز صادر کرد.

طالبان از زنان خواسته تا صورت شان را در مکان های عمومی بپوشانند و آن ها را از رفتن به پارک ها و ورزشگاه ها نیز منع کرده اند. این گروه توانایی زنان برای کار در بیرون از خانه را به شدت محدود کرده و اخیراً به نهادهای غیردولتی نیز دستور دادند تا فعالیت های کارمندان زن را متوقف سازند، اقدامی که ممکن است مانع رسیدن کمک های حیاتی شود.

قهرمان در پستو

حتی پیش از به قدرت رسیدن طالبان، بسیاری ها با ورزش زنان در جامعه به شدت سنتی افغانستان مخالف بودند و آن را مخالف عفت، حیا و نقش تعریف شده زنان در جامعه می پنداشتند؛ با آنهم حکومت پیشین که حمایت بین المللی را با خوداشت، حضور و مشارکت زنان را در مکتب های دخترانه، ورزشگاه ها، لیگ ها و تیم های ملی تشویق می کرد.

اتل مشوانی، سخنگوی کمیته ملی المپیک طالبان گفت که مقامات در جستجوی راهی برای آغاز دوباره ورزش زنان هستند تا آن ها در ساختمان جداگانه ورزش کنند. ولی او هیچ زمانی را مشخص نکرد و گفت برای این کار به بودجه نیاز است. مقامات طالبان بارها وعده های مشابه داده و گفته اند که دختران بالاتر از صنف ششم را اجازه می دهند تا به مکاتب برگردند ولی تاکنون هیچ کاری نکرده اند.

بیشتر بخوانید

افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

تصاویر منتخب از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

ترجمه وتنظیم : نیلوفر آهویی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا