چگونه در زمستان عکس های زیبای برفی بگیریم؟

عکاسی در برف همان قدر که می تواند لذت بخش و دراماتیک باشد؛ چالش ‌بر انگیز هم باشد چرا که شما در یک منظره برفی با بازتاب شدید نور مواجه می ‌شوید و اگر تنظیمات صحیحی برای دوربین انجام ندهید؛ تصاویرتان آنقدرها که تصور می کردید رویایی و باکیفیت از آب در نمی آید.

در ادامه این مقاله به ذکر نکاتی می پردازیم که می تواند به شما در گرفتن تصاویر خارق العاده و زیبا در یک روز برفی، کمک کند. پس تا انتها با ما، همراه باشید:

ایده ها و ژست عکاسی در برف

به طور کلی ایده هایی که برای عکاسی در طبیعت وجود دارد بسیار زیاد هستند ، از قدرت خلاقیت خود استفاده کنید و برای یک روز برفی تصاویری با حالات مختلف، ثبت کنید.

البته این نکته را یادآور شویم که آنچه برای ثبت تصاویر زیبا نیاز دارید؛ هم ذوق و خلاقیت است و هم مهارت.

البته استایل زمستانه شما هم در ثبت تصاویر جذاب، بی ‌تأثیر نیست.

به همین دلیل توصیه می کنیم دستکش و کلاه را که از ملزومات اساسی تصاویر برفی هستند، به همراه داشته باشید.

برای اینکه بتوانید بهترین تصاویر برفی را با ژست های مناسبی بگیرید؛ پیشنهاد می کنیم موارد زیر را به هنگام عکاسی در برف، در نظر داشته باشید:

  • دست به سینه ایستادن ممنوع

بهترین حالت ایستادن برای بدن به این صورت است که دست ها را در کنار بدن، آویزان کنید ، زمانی که دست به سینه بایستید؛ اندام شما دیگر آن جذابیتی که باید داشته باشد را ندارد و همین موضوع تصاویر برفی شما را خراب می‌ کند.

  • قرار دادن آرنج ها در جای مناسب

بهترین ژستی که می توانید در حالت نشسته داشته باشید؛ حالت ساعت شنی است.

به این ترتیب هم صورت و هم بدنتان جلوه زیبای پیدا می کند.

  • بالا گرفتن چانه

یکی از ژست هایی که نه تنها در مناظر برفی؛ بلکه در هر جای دیگری می ‌تواند به شما در ثبت تصاویر حرفه ای کمک کند، بالا گرفتن چانه است ، این ژست عکاسی شما را با اعتماد به نفس تر، جلوه می دهد.

  • چرخاندن بالاتنه

بهتر است به اندازه سه چهارم بدن را به سمت دوربین، بچرخانید. این کار موجب می ‌شود کمر شما باریک ‌تر نشان داده شود.

  • نشستن صحیح

برای اینکه یک ژست فوق العاده از عکاسی در برف داشته باشید؛ بهترین کار این است که شانه ها را به هم نزدیک کرده و ستون فقرات را به حالت صاف، نگه دارید. حال کمی به سمت دوربین، چرخید. فراموش نکنید که اگر در تصاویرتان قوس کنید، گردن شما کوتاه تر نشان داده می شود.

با به ‌کار گیری ژست و ایده در کنار هم می توانید همان تصاویری که انتظار دارید؛ در یک روز برفی برای شما، خلق شود.

ایده های مختلفی برای عکاسی در برف وجود دارد که به شما پیشنهاد می ‌کنیم هر ایده را بدون نگرانی، امتحان کنید. نگران نباشید؛ حافظه دوربین شما به اندازه کافی فضای ذخیره سازی عکس‌هایتان را خواهد داشت.

از هر ایده ای که به ذهنتان می رسد، استفاده کنید ، فوت کردن برف، خوابیدن در برف، استفاده از شاخه های خشکیده پوشیده شده از برف، استفاده از درختان در کادر تصویر، نگاه کردن به آسمان، در دست گرفتن توپک های برفی، استفاده از چتر و… همگی می توانند در نوع خود، ایده های جالبی باشند.

چگونه در زمستان عکس های زیبای برفی بگیریم؟

نکات مهم تکنیک های عکاسی در برف

همانطور که گفتیم؛ مهارت در عکاسی به شما کمک می کند تا بتوانید تصاویر خوبی بگیرید.

در واقع اگر حتی بهترین ایده و ژست ممکن را هم در ذهن داشته باشید؛ اما نتوانید از دوربین به بهترین شکل ممکن، استفاده کنید؛ تصاویر چندان جالبی نخواهید داشت.

تکنیک ‌هایی وجود دارد که به شما در این مورد، کمک خواهد کرد:

  • روی کنتراست فوکوس کنید

فضای برفی یک پشت زمینه کاملا سفید ایجاد می کند که فوکوس خودکار می‌ تواند به سختی روی این پشت زمینه، قفل شود.

سیستم فوکوس خودکار زمانی که تضادی بین روشنایی و تاریکی وجود داشته باشد، عمل می کند؛ بنابراین حتی یک شاخه درخت تیره رنگ در یک منظره برفی می تواند فوکوس زیبایی برای شما ایجاد کند.

برای این کار دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، اگر فوکوس قفل نشد نقطه فوکوس را به قسمت تیره ‌تر سوژه جابجا و این کار را دومرتبه، امتحان کنید.

  • در مد اولویت دیافراگم عکس بگیرید

اولویت دیافراگم که در دوربین های نیکون با حرف (A) در دوربین های کانن با حرف (AV) مشخص شده است؛ این امکان را به شما می دهد که بتوانید عمق میدان خود را تغییر دهید.

در این حالت دوربین ایزو و سرعت شاتر را انتخاب می ‌کند و تنها کار شما این است که تنظیمات دیافراگم را انجام دهید.

از همین موضوع می ‌توانید به نفع خود استفاده کنید و با قدرت خلاقیتی که دارید، تصاویر بسیار زیبایی ثبت کنید.

  • از تازگی برف استفاده کنید

اگر قصدتان برای عکاسی در برف جدی است؛ بهتر است آن را به وقت ‌های دیگری، موکول نکنید. برف هایی که تازه و بدون رد پا هستند؛ می توانند منظره بسیار مناسبی برای عکاسی، ایجاد کنند؛ بنابراین بهتر است کار عکاسی را تا قبل از این که این منظره زیبا به دست افرادی خراب شود، انجام دهید.

  • سرعت عمل داشته باشید

از آنجایی که برف یک پدیده طبیعی است؛ ممکن است به سرعت، تغییر کند بارش باران و یا تابش نور خورشید می توانند برف های یک منظره را به سرعت دستخوش تغییرات کنند؛ بنابراین بهتر است از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را بکنید و به سرعت عکاسی را انجام دهید.

  • صبر داشته باشید

زمانی که نور خورشید روی برف های سطح زمین می تابد، جلوه بی نظیری ایجاد می شود.

اگر وارد یک فضای برفی شدید اما ناگهان خورشید به پشت کوه ها رفت؛ سریع ناامید نشوید.

کمی منتظر بمانید، به احتمال زیاد خورشید بیرون می ‌آید و یک منظره زیبا برایتان ایجاد می کند؛ بنابراین، این عکاس است که تشخیص می دهد در چه زمان هایی باید سریع عمل کند و در چه زمان هایی کمی صبوری به خرج دهد.

  • با پرسپکتیو بازی کنید

بهتر است عکاسی را از زاویه های مختلفی انجام دهید و سعی کنید برف را به گونه ای نشان دهید که تمام فضا را پوشانده است و به همه چیز، چسبیده است.

تصاویری که با پرسپکتیو انجام می شود انصافاً بسیار خلاقانه و زیبا هستند.

چگونه در زمستان عکس های زیبای برفی بگیریم؟
  • بوکه ثبت کنید

وجود یک چیز درخشان در برابر پس زمینه یک منظره برفی می ‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی باشد.

زمانی که نور خورشید به زمین پوشیده از برف بتابد؛ با استفاده از یک دیافراگم باز می توانید فاصله خود را تا سوژه، تنظیم کنید؛ بنابراین از هر پتانسیلی که در فضا وجود دارد؛ برای ثبت تصاویر ماندگار، استفاده کنید.

چگونه در زمستان عکس های زیبای برفی بگیریم؟
  • باتری را گرم نگه دارید

مسلما در فضاهای سرد باتری ها زیاد دوام نمی آورند؛ بنابراین بهتر است همواره یک باتری اضافه شارژ شده همراه خود، داشته باشید تا از نظر امکانات عکاسی محدودیتی برای شما وجود نداشته باشد.

می توانید باتری ها را جا به جا کنید و در زمانی که از باتری استفاده نمی کنید؛ آن را در یک مکان گرم مثل جیب پالتوی خود، قرار دهید تا در صورت نیاز دومرتبه بتوانید آن را با باتری درون دوربین، تعویض کنید.

  • تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف

مهم ترین موضوع در تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف، نورسنجی است. در حالت عادی دوربین شما سعی می‌ کند برف را به رنگ خاکستری، نمایش دهد؛ بنابراین باید جبران نوردهی را روی +۱ و +۲، تنظیم کنید.

در این صورت برف همچنان سفید به نظر می رسد. البته در صورتی که هوا کاملا آفتابی باشد؛ می ‌توانید از نورسنجی نقطه ای یا جزئی، استفاده کنید تا ببینید میزان کنترل نور به چه میزان است.

تنظیمات دیگری که باید برای دوربین انجام دهید، انتخاب فرمت تصاویر است بهتر است تصاویر برفی تان را با فرمت jpg بگیرید.

در این صورت به هنگام ویرایش بیشتر می توانید روی آن، کار کنید.

فایل هایی با فرمت jpeg، حالت فشرده شده هستند و امکان ویرایش زیادی ندارند.

امیدواریم با استفاده از تکنیک ها و نکات ذکر شده در این مقاله بتوانید در یک روز برفی تصاویر بسیار خلاقانه‌ ای، بگیرید.

در صورتی که به تازگی کار عکاسی را آغاز کرده اید؛ ممکن است اصول و قواعد این کار را به درستی، ندانید. همان‌طور که گفتیم؛ داشتن تجربه در کنار مهارت و استفاده صحیح از دوربین، می تواند کار عکاسی را برای شما به یک کار لذت بخش و هیجان انگیز، تبدیل کند.

اگر علاقه مند هستید تمامی تکنیک های مربوط به عکاسی طبیعت و مخصوصاً عکاسی در برف را بدانید؛ توصیه می ‌کنیم در یک دوره آموزشی جامع و کامل، شرکت کنید.

باشگاه عکاسان جوان اقدام به برگزاری این دوره ها کرده اند که می توانید با ثبت نام در آن ها؛ تمامی اصول مربوط به عکاسی مثل نورپردازی و… را به راحتی، آموزش ببینید.

مزیتی که شرکت در این دوره ها دارد این است که در پایان کار گواهی پایان دوره از باشگاه عکاسان جوان، دریافت خواهید کرد.

به منظور ثبت نام و شرکت در دوره عکاسی می توانید به وب سایت رسمی باشگاه عکاسان جوان به آدرس www.yphc.ir/academy، مراجعه کنید.

گردآورنده و تنظیم : نیلوفر آهویی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا