کریستینا گارسیا رودرو ” عکاس مستند “

کریستینا گارسیا رودرو به مدت ۱۶ سال وقتش را وقت تحقیق و عکاسی از فستیوال های مذهبی کرد پایبندی و تسلط به قواعد زیبا شناسی ، عکس هایش را از یک گزارش ساده ی تصویری متمایز می کنند.

کریستینا گارسیا رودرو ‏(Cristina García Rodero) در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۹، در پرتلانو اسپانیا به دنیا آمد. پیش از آنکه مسیرش را به عنوان یک عکاس آغاز کند در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه مادرید به آموختن نقاشی مشغول شد و در ادامه مسیرش شغل معلمی را برگزید و به صورت تمام وقت به آموزش پرداخت.

بعد از این به مدت ۱۶ سال وقتش را وقف تحقیق و عکاسی از فستیوال‌های بومی مذهبی و غیر مذهبی، عمدتا در اسپانیا و گاهی در اروپای مدیترانه‌ای کرد. نقطه اوج این پروژه در کتابی به عنوان ” اسپانیای پنهان” در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید که موفق به کسب جایزه کتاب سال در جشنواره عکاسی آرلس شد.در همان سال جایزه معتبر بنیاد ایگن یوجین اسمیت را نیز از آن خود کرد.

عکاسی _ کریستینا گارسیا رودرو " عکاس مستند "

گارسیا سال‌های در سفر به دور دنیا و عکاسی از فرهنگ‌های خاص و متفاوت سپری کرد. طی چهار سال بارها به هاییتی رفت و مراسم آیینی وودو را برای ثبت در دوربینش انتخاب کرد و مجموعه‌ای از پرتره‌های مملوء از احساس و صحنه‌های متحرک را با نگاهی مستند گونه عکاسی کرد. این مجموعه برای اولین در بینال ونیز سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد.

کریستینا گارسیا جوایز معبتر متعددی از جمله جایزه عکاسی پرمیو ناسیونال ۱۹۹۶ در اسپانیا را از آن خود نموده است. مجموعه آثار او در سراسر دنیا بارها و بارها در نمایشگاه‌های بین المللی زیادی حضور داشته‌اند. کتاب‌های زیادی را نیز منتشر کرده و برای بیشتر از ۱۵ سال عضوی از آژانس عکاسی Vu بوده است. در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار به مگنوم راه پیدا کرد و بعد از چهار سال در سال ۲۰۹ عضو رسمی این نهاد شد.

عکاسی _ کریستینا گارسیا رودرو " عکاس مستند "

گارسیا رودرو ‏در باره مجموعه عکسهای اسپانیای پنهان اینگونه بیان میکند

“تلاش من بر این بود که روح واقعی و مرموز توده عام مردم اسپانیا را عکاسی کنم. طوری که همه شوق، عشق، شوخ طبعی، خشم و درد واقعی روح درون آنها را به نمایش گذارم. و کامل‌ترین و پر هیاهوترین لحظات آن‌ها را به همان سادگی که مقاومت ناپذیر ولی در درون قوی‌اند به ثبت رسانم.”

جنبه‌های استنادی و مردم شناسی کارهای او تحسین برانگیزند ولی پایبندی و تسلط به قواعد زیبایی شناسی است که عکس‌هایش را از یک گزارش ساده ی تصویری متمایز می‌کنند.

بیشتر بخوانید

الی لوتار ” عکاس و مستند ساز “

سرخیو لرین « عکاس مستند »

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا