پنج عکس که جهان را تغییر داد

عکاسی داستانی است که نمی توان آن را در قالب کلمات بیان کرد ، عکس ها به دلیل تاثیر گذاری فوق العاده ای که دارند تاریخ ساز و منشا تغییر می شوند. نگاهی می اندازیم به تصاویر نمادین ۵ عکسی که جهان را تغییر داده است.

پنجره مشبک در خیابان لاکوک – هنری فاکس تالبوت ، ۱۸۳۵

تصاویر _ پنج عکس که جهان را تغییر داد

پنجره مشبک در خیابان لاکوک توسط هنری فاکس تالبوت در آگوست ۱۸۳۵ گرفته شده است و اولین نگاتیو دوربین است.

در آن زمان فرایندهای عکاسی دیگری ایجاد می شد ، اما بسیار گران بودند و تولید تصاویر عکاسی امکان پذیر نبود. آنها یکبار مصرف بودند ، و امکان چاپ دوباره نبود ، فاکس تالبوت تنها کسی بود که به عکاسی به عنوان یک دستگاه چاپ، مانند حکاکی ها و دیگر نسخ چاپی آن زمان فکر می‌کرد.

او فرایند کالوتایپ را اختراع کرد کالوتایپ روشی در عکاسی است که در سال ۱۸۳۵ میلادی توسط شیمی‌دان انگلیسی، هنری فاکس تالبوت اختراع شد. وی گزارشی از روند عکاسی خود که آن را «طراحی نوری» نامیده بود منتشر کرد و در سال ۱۸۴۰ با عنوان کالوتایپ معرفی کرد.

او در این روش، از کاغذ حساس‌شده به نیترات نقره با ترکیبی از سدیم کلرید و اسید گالیک استفاده کرد. کاغذ حساس‌شده به مدت دو دقیقه نوردهی می‌شد و محصول آن را که یک تصویر پنهان بود با استفاده از پتاسیم یدید و سدیم سولفات به صورت نگاتیو (منفی) ثبت می‌کرد. سپس با استفاده از آن می‌شد نسخه‌های فراوانی تهیه کرد.

تا پیش از آن، با استفاده از روش داگرئوتایپ تنها امکان عکاسی مثبت (تصویر پُزتیو) وجود داشت ولی در روش کالوتایپ امکان ظهور نگاتیو بر روی کاغذ حساس دیگری به وجود آمد.

به موجب آن شما یک منفی (نگاتیو) ایجاد می کنید و از این منفی می توانید چندین مثبت (پُزتیو) ایجاد کنید. روند کالوتایپ با گذشت زمان تغییر و بهبود یافت ، اما اصول تبدیل شدن یک نگاتیو به چندین چاپ مثبت تا زمان انتقال به عکاسی دیجیتال ادامه داشت.

این باعث می شد که عکاسی ارزان تر و در دسترس مردم باشد. این اولین نمونه از این فرایند است و به وضوح به عنوان یکی از عکسهایی که جهان را تغییر داده در تاریخ ثبت شد. اگر این روند اختراع نشده بود ، ممکن بود عکاسی کاملاً متفاوت باشد.

اسب در حال حرکت – Eadweard Muybridge ، ۱۸۷۸

تصاویر _ پنج عکس که جهان را تغییر داد
اسب در حال حرکت (عکسهایی که جهان را تغییر داد)

اسب در حال حرکت مجموعه ای از عکسهای که توسط ادوارد مویبریج گرفته شده است ، شامل شش مجموعه که هر کدام یک سری متوالی از شش تا دوازده ” تصویر متحرک ” که حرکت اسب را نشان می دهد. مویبریج این عکس ها را در ژوئن ۱۸۷۸ عکاسی کرده است.

این مجموعه یکی از اولین فیلمهای صامت بود – یک تولید آزمایشی توسط «ادوارد مای بریج» در ۱۵ ژوئن سال ۱۸۷۸ که منجر به توسعه تصاویر متحرک شد. این تصویر متحرک شامل ۲۴ عکس می‌باشد. مای بریج و «لیلاند استانفورد» (صنعتگر و اسب سوار) در تهیه این تصاویر متحرک نقش داشته‌اند. هدف تولید آن این بود که آیا در تاخت و تاز سریع اسب، چهار پایش به‌طور کامل از زمین کنده می‌شود و به زمین برخورد نمی‌کند یا این فقط خطای دید انسان است.

ساختن این تصویر متحرک یک حرکت پیشگامانه در عکاسی بود که به وسیله دوربین های متعدد و مونتاژ چندین تصویر منحصر به فرد در یک تصویر متحرک انجام شد.

فیلم “اسب در حال حرکت” به منظور پاسخ دادن به یک سوال علمی که در آن زمان ذهن عده ای را به خود مشغول کرده بود ساخته شد: آیا زمانی که اسب به صورت چهار نعل حرکت میکند هر چهار سم اسب از زمین کنده میشود؟ این روش عکاسی موجب شد که آنها به پاسخ سوال خود برسند و همچینین از همه مهم تر باعث متولد شدن عکاسی حرکت شد.

طلوع زمین – ویلیام اندرس ، ۱۹۶۸

تصاویر _ پنج عکس که جهان را تغییر داد
طلوع زمین – ویلیام اندرس (عکسهایی که جهان را تغییر داد)

طلوع زمین یکی از شگفت‌انگیزترین عکس است که ۲۴ دسامبر سال ۱۹۶۸ فضانوردان آپولو ۸ ویلیام آندرس، جیم لول، و فرانک بورمن که در مأموریت آپولو ۸ گرفته شده است – پس از ۵۰ سال هم چنان جذاب‌ترین عکس از زمین است ، ویلیام آندرس میگوید ” ما در حال کشف کره ماه بودیم که زمین را کشف کردیم .

این تصویر توسط مجله لایف در فهرست ۱۰۰ تصویر متحول کنندهٔ زندگی بشر قرار گرفته است. طلوع زمین را “تأثیرگذارترین عکس محیطی گرفته شده” نامید ، آن را آغاز جنبش محیط زیست خواند این تصویر باعث تشویق جشن سالانه روز زمین می شود روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است

اعدام – ادی آدامز ، ۱۹۶۸

پنج عکس که جهان را تغییر داد
اعدام – ادی آدامز (عکسهایی که جهان را تغییر داد)

ادی آدامز عکاس و خبرنگار اسوشیتدپرس جنگ را پوشش میداد و به خاطر پرترهای از مشاهیر و سیاستمداران مورد توجه قرار گرفت. عکس او از اعدام یک زندانی ویت کنگ در سال ۱۹۶۹ برنده جایزه پولیتزر شد.

در جریان تعرض «تت» در سال ۱۹۶۸ که ویت کنگ پایگاهها و اردوگاههای آمریکاییان در جنوب ویتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مامور پلیس سایگون مردی را به اتهام همدستی با ویت کنگ دستگیر کرده و دست بسته نزد سرتیپ «نگوک لوآن» رئیس پلیس که در یک چهار راه شهر بر کار ماموران نظارت می کرد برده بودند. سرتیپ نگوک لوآن بدون این که تحقیق کرده باشند که آیا آن مرد واقعا همدست ویت کنگ بوده و یا اشتباها دستگیر شده است در همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بیرون کشید و یک گلوله به مغز آن مرد خالی کرد و او را جا به جا کشت

و ادی آدامز که در آنجا حضور داشت از این وضعیت به گونه ای که پلیس متوجه نشود عکس گرفت از سوی اسوشییتد پرس در سراسر جهان توزیع گردید و در روزنامه ها به چاپ رسید و از شبکه های تلویزیونی پخش شد و مردم را به خروش درآورد. این عکس به یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین تصاویر جنگ تبدیل شد و جنبش ضد جنگ را تقویت کرد.

این عکس آدامز را آزار می دهد. “من برای نشان دادن کشته شدن یک مرد دیگر پول می گرفتم. دو زندگی نابود شد و من برای این کار دستمزد می گرفتم. من یک قهرمان بودم.” وی در بخشی از نوشته خود به شرح این موضوع پرداخت: “دو نفر در آن عکس کشته شدند. ژنرال ویت کنگ را کشت و من ژنرال را با دوربین خود کشتم.”

مرگ آلان کردی – نیلوفر دمیر ، ۲۰۱۵

پنج عکس که جهان را تغییر داد

آلان کردی پسر بچه سه ساله سوری از نژاد کرد بود در سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه غرق شد. وی یکی از آواره‌های جنگ داخلی سوریه بود که جسدش را آب‌های دریا به ساحل در نزدیکی بدروم ترکیه آوردند؛ و عکس گرفته شده از جسد وی موجی از واکنش‌ها را در دنیا برانگیخت. . او و خانواده اش پناهندگان سوری بودند که در بحران پناهجویان اروپا سعی در رسیدن به اروپا داشتند.

عکس های او توسط نیلوفر دمیر ، روزنامه نگار ترک گرفته شد و به سرعت در سراسر جهان پخش شد و واکنش های بین المللی را در پی داشت. از آنجا که گفته می شود خانواده کردی برای رسیدن به کانادا تلاش می کردند ، بلافاصله مرگ وی و بحران گسترده پناهندگان در انتخابات فدرال ۲۰۱۵ کانادا موضوعیت پیدا کرد.

این تصویر به سرعت در تمام روزنامه‌های اروپا منتشر و از آن به عنوان سمبل تراژدی انسانی مهاجران در اروپا نام برده شده‌است، این تصویر باعث افزایش کمک های به موسسات خیریه برای کمک به مهاجران و پناهندگان شد

نیک لوگان از گلوبال نیوز ، همان سال ، گفت: “خبرنگاران عکاسی گاهی اوقات تصاویری را چنان قدرتمند می گیرند که مردم و سیاست گذاران نمی توانند آنچه را که تصاویر نشان می دهند نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید

سیری در تفکر مدرن و عکاسی

مجموعه عکس

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا