عکاسی به زبان ساده/قسمت دوم

عکاسی پاناروما

برای ثبت تصاویر عریض، از تکنیکی به نام پانوراما استفاده می‌شود.چنانچه بخواهید از یک موضوع یا منظرهٔ وسیع، بدون فاصله گرفتنِ زیاد، با دوربین عکسی تهیه کنید، عکاسی پانوراما مناسب‌ترین روش خواهد بود.

به کمک پانوراما می‌توانید محیط بسیار گسترده‌تری از روش معمول را در کادر قرار دهید بدون آنکه نیاز به لنزهای عریض یا فاصله گرفتن زیاد از سوژه داشته باشید. مثلاً در یک عکس پانوراما می‌توانید  از شرق تا غرب شهر خود را در عکس گنجانده و حتی عکس‌های ۳۶۰ درجه‌ای تهیه نمایید.
عکاسی پانوراما _ عکاسی به زبان ساده / قسمت دوم

این سبک عکاسی از قرن نوزدهم میلادی رایج شده است؛مارتین بهرمانکس در سال ۱۸۵۱ با به هم چسباندن عکس‌هایی از تپه ریکون در سانفرانسیسکو به یکدیگر، عکس‌‌های عریضی خلق کرد،

اما با آمدن دوربین‌های دیجیتال، روش‌های زیادی برای به وجود آمدن یک عکس سراسرنما ایجاد شد.

امروزه عکاسی پانوراما نه فقط برای عکاسی ( به زبان ساده) از مناظر بلکه برای عکاسی از فضاهای شهری و معماری، تقریبا مرسوم شده است.

برای عکاسی پاناروما بدون استفاد از سه پایه، مطمئن شوید که روی یک نقطه ایستاده اید و در هنگام چرخیدن و عکس گرفتن دوربین را نزدیک خود (نقطه چرخش) گرفته اید.

در هنگام عکسبرداری از جای خود تکان نخورید و به سمت جلو و عقب نروید، سعی کنید آرام و استوار باشید.

کاری که شما می‌کنید همان شبیه سازی پایه دوربین است: یعنی دوربین را تراز و استوار نگه داشتن و چرخاندن آن حول یک نقطه ثابت. تمام این نکات به شما کمک می‌کند تا پانوراماهای خوبی ثبت کنید.

عکاسی پانوراما _ عکاسی به زبان ساده / قسمت دوم

برای داشتن یک عکس پاناروما خوب اولین قدم ضروری این است که سه پایه را تنظیم و هم سطح کنید و سپس دوربین را به سه پایه متصل کنید و تنظیم سطح آن را نیز انجام دهید.

در بسیاری از دوربین‌های نیکون قابلیت تنظیم مجازی خط افق با عنوان «virtual horizon» وجود دارد که کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

اگر دوربین شما فاقد این ویژگیست می‌توانید از ترازیاب‌های کوچک دوربین استفاده کنید. این ترازیاب‌ها بر روی دوربین قرار می‌گیرند و به قرار گیری دوربین در یک سطح کمک می‌کنند.

در بیش‌تر عکس‌های پانوراما بهترین راه عکاسی استفاده از عکس‌های عمودیست چرا که در این صورت فضای کافی و بسیاری برای کراپ کردن از بالا و پایین دارید.

عکس‌های افقی نیز برای پانوراما خوب هستند، اما ممکن است عکس حاصل بسیار باریک از آب درآید.

عکاسی پانوراما _ عکاسی به زبان ساده / قسمت دوم

در عکاسی پاناروما خیلی حیاتی است که تنظیمات دوربین در بین عکس ها تغییر نکند؛بنابراین دوربین را روی حالت Manualبگذاریدو تنظیمات دوربین را طوری قرار دهید که برای تمام عکس ها مناسب باشد.

نباید تراز سفیدی(WB)دوربین شما در بین عکس ها تغییر کند،بنابراین تراز سفیدی دوربین را هم به صورت دستی تنظیم کنید.میتوانید از حالت Direct Sunlight استفاده کنید و در نهایت ابتدا بر روی سوژه ای که میخواهید فوکوس کنید و بعد از فوکوس دکمه فوکوس روی لنز را بر روی M بگذاریدکه در طول عکاسی فوکوس دوربین تغییر نکند.

حالا باید عکس هایی بگیرید که تقریباً ۱/۳ (یک سوم) از کادر آنها یکی باشد، اگر کمی بیشتر از یک سوم در عکس ها مشترک باشد مشکلی پیش نمی آید.

به اجزاء و نشانه های بزرگ عکس توجه کنید و آنها را علامت (راهنما) کادر های عکس بعدی قرار دهید.

در این سری از عکس ها که ما گرفتیم قسمت اندکی از پل در یک عکس است و عکس بعدی مقدار زیادی از پل را در بر می گیرد.

عکاسی به زبان ساده/قسمت دوم

وقتی عکس ها را گرفتید، آنها را روی کامپیوتر خود بریزید و در برنامه Photoshop Elements آنها را باز کنید، سپس از قسمت Enhance گزینه Photomerge Panorama را انتخاب کنید.

حال، در پنجره Photomerge، در قسمت Layout گزینه Cylindrical را انتخاب کنید و بر روی Add Open Files کلیک کنید. با این کار عکس های شما باید در لیست دیده شود.

عکاسی به زبان ساده/قسمت دوم

بر روی دکمه OK کلیک کنید، و منتظر بمانید تا عکس پانوراما برای شما ظاهر شود. برنامه Photoshop Elements 12 عکس ها را به صورت اتوماتیک به هم وصل می کند، انحناهای ایجاد شده توسط لنز را اصلاح می کند و مشکلات پرسپکتیوی ایجاد شده در پی اتصال عکس ها را اصلاح می کند.

و در نهایت قسمت های خالی ای که در گوشه های عکس می ماند را به خوبی پر می کند، اما اگر از نسخه های قدیمی تر آن استفاده می کنید خود برنامه این کار را انجام نمی دهد، در این صورت برای از بین بردن این گوشه ها از ابزار Crop استفاده کنید و کمی عکس را کوچکتر کنید تا این قسمت ها در کادر نباشد.

گردآوری و تنظیم : فاطمه نوروزی

بیشتر بخوانید

عکاسی به زبان ساده

تفاوت تصاویر برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا