دوروتیا لانگ از پیشگامان عکاسی مستند و خبری

دوروتیا لانگ از عکاسان تأثیرگذار آمریکایی و از اولین عکاسان زن در حوزه مستند اجتماعی است هنرمندی که عکسهایش از دوره رکود بزرگ آمریکا در دهه ۱۹۳۰بسیار معروف است لنگ از پیشگامان عکاسی خبری و مستند محسوب میشود و همواره دوربین برایش ابزار سیاسی بود.

دوروتیا لانگ ، در سال ۱۸۹۵ در ایالت نیو جرسی آمریکا به دنیا آمد. او تحصیلات عکاسی خود را در دانشگاه کلمبیا تکمیل کرد و تا سال ۱۹۱۸ که سر آغاز سفر های او بود، در یک استودیو عکاسی در نیویورک مشغول به کار شد.

دوروتیا لانگ یکی از شناخته ترین عکاسان مستند است شهرت او بیشتر برای عکسهای تاریخی که از فقر و مشقت دوران رکود بزرگ آمریکا در دهه ۳۰ میلادی گرفته بود البته او عکاسی رو در دهه ۱۹۲۰ با رویکردی کاملا متفاوت شروع کرد در آن زمان بیشتر به عنوان یک عکاس تجاری فعال بود از هنرمندان،قشرمرفع و روشنفکر عکاسی می کرد.

دوروتیا لانگ از همان سن کم به نوعی مجبور شد با دوربین کار بکنه خودش هم دقیقا نمیدانست چرا؟ لنگ زن خیلی مقتدر مستقلی بود و استودیو عکاسی خودش را در محله گران قیمتی در مرکز شهر سانفرانسیسکو راه انداخت استودیو او تبدیل به پاتوق شد بود که در آن از اقشار روشنفکر مرفع و همین طور از هنرمندان عکاسی میکرد این شخصیتها همه در استودیو او دور هم جمع میشدند با هم معاشرت میکردند.

اما چطور دوروتیا لانگ پرتره نگار طبقه نخبه به یک مستند نگار سیاسی پیشرو تبدیل شد ؟ لنگ همزمان با فروپاشی دنیای پیرامونش دگرگون شد او کار پرتره نگاری در استودیو را همزمان با سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ رفته رفته کنار گذاشت نمی توانست تاثیر این رکود را در خیابانهای سانفرانسیسکو رو نبیند آرام آرام وارد خیابانها شد و تصمیم گرفت از فقرا و بی خانمانهای که در راه رفتن به استودیو می بیند عکاسی کند .

همان زمان بود که از دوربینش به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرد و شروع به عکاسی از نابرابری ها و ناعدالتی ها جامعه کرد ، تظاهرات مختلف و اعتصابها صنفی که برگزار می شد نمی توانست آنهارا نبیند تاثیر سقوط بازار سهام در سراسر آمریکا پخش شده بود و هیچ جای در امان نمانده بود.

با وجودی که دوروتیا لانگ (عکاس خبری و مستند) کار مستند نگاری را از شهر شروع کرد اما او بیشتر برای عکسهای که از شرایط زندگی آدمها در حومه کالیفرنیا در دهه ۱۹۳۰ گرفت شهرت دارد در طول این دهه صدها هزار نفر در جستجوی کار به کالیفرنیا مهاجرت کردن خشکسالی شدید طوفان گرد غبار ایالتهای مجاور را به زمینهای خشک تبدیل کرده بود .

دوروتیا لانگ برای یک موسسه دولتی کار میکرد و به کشاورزهای مهاجر کمک میرساند در این زمان از عکسهای او برای جلب همدلی و حمایت مردم علیه سیاست مدارهای محافظه کار استفاده میشد که با این کمکهای اجتماعی مخالف بودند.

آنها میدانستند یک عکس می تواند موثر تر از هزاران کلمه باشد و عکاسی این توانایی را دارد که آگاهی مردم را تغییر بدهد و توجه آنها را به نیازهای فوری اقشار روستایی آمریکا جلب کند.

دوروتیا لانگ از این موج گسترده مهاجرت به کالیفرنیا عکاسی میکند مهاجرهای که در شرایط بسیار بدی زندگی میکردند و مجبور شده بودند در جنگل ، جاده ها یا تو ماشین هایشان زندگی کنند بچه ها بدون دسترسی به غذا و در کمبود بهداشت و کمک های اجتماعی و عدم دسترسی به آموزش زندگی میکردن او میخواست این شرایط را نشان دهد بنابراین به منطقه های مهاجر نشین میرود و با آنها مصاحبه میکند و از آنها عکاسی میکند .

تجربه پرتره نگاری مهارت دوروتئا لنگ را در کار کردن با مردم را بسیار بالا برد او مردم را به حال خودشان رها میگذاشت و این روش کمک می کرد تا به آنها نزدیکتر بشه تا تصویر واقعی تری از شخصیتشان ثبت کند ، معروفترین کارش مادر مهاجر شناخته میشود مهارت آن را در خلق تصویر های انسانی که حس همدلی را برمی انگیزد را نشان میدهد .

دوروتیا لانگ از پیشگامان عکاسی مستند و خبری

دوروتیا لانگ یک بار دیگر در دهه ۱۹۴۰ با دولت آمریکا کار کرد اما این بار با کار فرمای دولتی خودش درگیر شد حاضر نشد به نفع سیاستهای دوران جنگ کار کند ،بعد از بمباران پرل هاربر در دسامبر ۱۹۴۱ آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد بخاطر این بمباران دولت آمریکا خیلی سریع بیش از ۱۲۰ هزار نفر از ژاپنی های که در آمریکا زندگی میکردند و حتی آنهای که در آمریکا به دنیا آمده بودند در اردوگاهای مختلفی در ساحل غربی زندانی کردن و اعلام کردن آنها تروریست های بالقوه هستند.

دولت از دوروتئ لنگ خواست از آنها عکاسی کند اما او از همان اول منتقد سرسخت این سیاست بود و برایش خیلی سخت بود که این عکسهارو بگیرد بنابراین تصمیم گرفت نشان بدهد که این افراد را چطور اینجا جمع کردن و بهشان برچسب تروریست زدن دولت خیلی از برخورد اودر این عکسها عصبانی شد و جلو انتشار خیلی از آنها را گرفت.

دوروتیا لانگ (عکاس خبری و مستند) در این عکسها نه تنها شرایط سخت زندگی این ادمهارا نشان میدهد بلکه دوباره سراغ پرتره و عکاسی از نمایی نزدیک از این افراد میرود تصویر های که کلیشه های نژادی را بر هم میزند سوژهای آن را صرفا به عنوان انسان نشان میدهد.

دوروتیا لانگ از پیشگامان عکاسی مستند و خبری

دوروتیا لانگ (عکاس خبری و مستند) نه تنها یکی از اولین عکاسانی بود به طور مستقیم با دولت کار کرد بلکه یکی از اولین عکاسانی بود که محدوید های عکاسی در خدمت پروپا گاندای دولتی را هم تجربه کرد با این حال تصاویرهای توقیف شده او نشان میدهند حتی در این شرایط هم هنرمندان میتوانند ایدلوژی های رسمی را به چالش بکشن او در دهه ۵۰ و ۶۰ سفر های وسیعی به کشور های ویتنام ، ایرلند، پاکستان و هند داشت و تصاویر زیادی برای مجله لایف تهیه کرد.

او سعی داشت در تصاویر خود حس انسان دوستی ، محبت و همدردی را منعکس کند. تصاویر دوروتی لنگ در بسیاری از کتاب ها به چاپ رسید و در نمایشگاه های متعددی به نمایش در آمد. سرانجام او در سن ۷۰ سالگی در اثر بیماری سرطان در گذشت.

اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

ترجمه و تنظیم : لیلا سلیمانی
کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا