اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

اِد کاشی فتوژورنالیست فیلمساز سخنران و مدرس مشهور آمریکایی که بمدت چهل سال مشغول عکاسی و روایتگری است.او در سال ۱۹۵۷ در شهر نیویورک به دنیا آمده است و در سال۱۹۷۹ تحصیلات خود را در رشته عکاسی خبری در دانشگاه سیراکوز به پایان رساند.

خلاقیت پایان ناپذیرش او را در زمره برترین داستان گویان تصویری قرار داده است مستند سازی مسائل اجتماعی و سیاسی با نگاهی تیزبین و حساس و ارتباط صمیمی که با موضوعات سوژه هایش برقرار میکند امضاء کارهای او به حساب میآید.

عکاسی آمریکا _ اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

در سال ۱۹۹۱ اولین جایزه مهم خود را به خاطر مجموعه عکسی به نام سلطنت‌طلبان ایرلندی دریافت کرد. پرژه ای که سه سال از زندگیش بین سالهای ۱۹۸۸_۱۹۹۱ را صرف این مجموعه کرد منتخبی از عکسهای این مجموعه در کتابی تحت عنوان پروتستان ها: تسلیم ناپذیر چاپ شده است.

اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

کاشی (Ed Kashi) از سال ۱۹۹۰ همکاری خود با مجله نشنال جئوگرافیک را آغاز کرد و تا کنون هفده داستان تصویری(مجموعه عکس) برای این مجله کار کرده است از جمله آنها می توان به ستیز کردها که در شماره آگوست ۱۹۹۲ این مجله به چاپ رسید اشاره کرد این مقاله تصویری در غالب کتابی تحت عنوان ( وقتی که از مرزها خون جاری میشود ) در سال ۱۹۹۴ به چاپ رسید این کتاب در مورد مبارزات کردهاست یک مجموعه عکس خیره کننده در ۱۰۰ عکس.

اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

در طول صفحات این کتاب چیرکها برای جنگ آموزش میبینند مادران و کودکان در زیر آوارهای بمباران شده خانه هایشان زندگی میکنند و قربانیان جنگ شیمیایی و مهاجران در اروپا فرهنگ خود را در برابر بیگانه ستیزی گاه خوشنت آمیز حفظ میکنند.او مجموعه عکس ستیز کردها را با حمایت مجله نشنال جئوگرافیک کار کرد و هشت کشور را در مدت شش ماه پوشش داد.

ازدیگر پرژه های که کاشی برای مجله نشنال جئوگرافیک انجام داده است میتوان به گزارش تصویری او از سوریه تحت عنوان ( سوریه آن سوی نقابها) اشاره کرد که در ماه جولای ۱۹۹۶ در این مجله منتشر شد.

اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

اِد کاشی اکنون یکی از اعضای آژانس عکس سون است او با نگاه منحصر به فردش در عکاسی و فیلمبرداری از ماجرای کردستان عراق در فریم ورکدر سال ۲۰۰۶ تا پوشش طوفان سندی برای مجله تایم در سال ۲۰۱۲ به تولید تصاویر جذاب و تعامل با جهان به روشهای مختلف پرداخته است.

رویکردهای نوآوردش در عکاسی و فیلم سازی باعث شد جایزهپوی ۲۰۱۵را برای مجموعه عکس گمشده نسل سوریه از آن خود کند او تا کنون مقالات تصویری ( مجموعه عکس ) زیادی از ۶۰ کشور جهان کار کرده است در موضوعات مختلفی نظیر فرهنگو زندگی شبانه در برلین ، پیری در آمریکا و عامل نارنجی .

مجموعه عکس دوباره آمریکا یک پرژه یکساله است که توسط عکاسان آژانس عکس سون به بررسی موضوعات مهم برای رای دهندگان آمریکایی میپردازد

استخراج طلادر کشور غنا مجموعه دیگری است که کاشی آن را به صورت شخصی کار کرده است ماجرای این عکسها که در تاون چرا منطقه غربی در غنا اتفاق می افتد داستان یک مجموعه دور افتاده ای است که پسشنهاد چندین شرکت بزرگ استخرج طلا را رد کرد و اجازه بهره برداری از زمین و متابع خودرا به آنها نداده است

کاشی میگوید:

( من روی موضوعاتی کارمیکنم که احساساتم راجب بشریت و جامع جهانی را برانگیزد و عمیقا اعتقاد دارم که عکسها این قدرت را دارند که ذهن مردم را تغییر دهند)

او پرژه های متعددی کار کرده که آنها را در ۹ کتاب به چاپ رسانده است از جمله آنها میتوان به پرژه هفت ساله به نام ( سالهای پیش رو ، کهن سالی در آمریکا ا شاره کرد.اد کاشی و همسرش جولی وینوکر (Julie Winokur) که نویسنده استابتدا این پرژه را در مجله نیویورک تایمز منتشر کدند و سپس با مستند سازی جزئیات بیشتر پرژه را پیش بردند.

آنها میگویند : ( واقعیت پیری مارا مجبور خواهد کرد با این حقیقت کنار بیایم که طول عمر به معنای جوانی ابدی نیست )
از دیگر پرژه های دراز مدت کاشی مجموعه ای است که از یهودیان مهاجر ساکن کرانه غربی گرفته است یکی از عکسهای این مجموعه در سال ۱۹۹۵ دیپلم افتخار World Press Photo را کسب کرد.

عکاسی آمریکا _ اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

کاشی در سال ۲۰۰۲ به همراه همسرش جولی وینوکر شرکت چند رسانه ای غیر انتفاعی Talking Eyes تاسیس کرد این کمپانی غیر انتفاعی تعداد زیادی فیلم کوتاه ، نمایشگاه ، کتاب و تولیدات مولتی مدیا دارد و به برسی موضوعات مهم اجتماعی می پردازداز جمله آخرین تولیدات این کمپانی میتوان به آخرین نمایشگاه اد کاشی تحت عنوان اتاق معما (The enigma room ) اشاره کرد.

این اینستالیشن آخرین نمایشگاه اد کاشی است و در سال ۲۰۱۹ در نیویورک به نمایش درآمد. در این اینستالیشن کاشی با در هم تنیدن عکس, ویدیو و صدا ، بیننده را به کشف و تصور واقعیت های ذهنی جدید وا میدارد و او را در سفری تصویری در چرخه های هرج ومرج, آرامش, جشن و تولد دوباره غرق میکند. نوع اجرای این اینستالیشن باعث شده که تصاویر در زمان و مکان و محتوا با همدیگر ادغام بشوند و نتیجه اش وهم و خیالی که معمای زندگی را افشا میکند.

اِد کاشی «فوتوژورنالیست»

دیود گریفین، ویراستار تصویری روزنامه واشنگتن پست در مورد اد کاشی می گوید: ” اد کاشی، باهوش ، شجاع و دلسوز است. او همیشه تفاوت های ظریف موضوعات خود را متوجه می شود. او بی پروا به جاهایی می رود که نفرات معدودی چنین جراتی را دارند و دلسوزانه روح هر موقعیت را درک و دریافت می کند. اِد یکی از بهترین پرورش یافتگان جدید هنرمندان عکاس خبری است.”

بیشتر بخوانید

مارگارت بورک وایت “اولین زن خبرنگار و عکاس”

گردآورنده و تنظیم : زینب حسن زاده

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا