مجموعه عکس “مراسم آیینی پیر شالیار”

عکاس : جلال شمس آذران

اورامان تخت روستای کوچکی در یکی از استان های غربی ایران، کردستان، است. هرساله اهالی این روستا مراسمی اساطیری را برای یادبود ” پیر شالیار ” ، که علاوه بر جنبه تقدسش یکی از اهالی روستا در دوران باستان هم بوده، برگزار میکنند.

این آیین برای مدت طولانی نامشخصی برگزار می شده است. آنها این مراسم را در اواسط زمستان ( چهلمین روز زمستان)، اوایل ژانویه برای سالگرد فوت پیرشالیار برگزار میکنند. علاوه بر این چنین مراسمی در اواسط بهار هم برگزار میشود یعنی دو بار در سال .

مجموعه عکس “مراسم آیینی پیر شالیار”

آرامگاه او اکنون به یک زیارتگاه مقدس برای روستاییان و مردم اطراف آن مبدّل شده است. ابتدا در هفته اول بچه ها با رفتن دم در خانه ها و توزیع گردو مردم را به این مراسم دعوت میکنند. در چهارشنبه هفته دوم قبل از غروب آفتاب بچه ها بالای پشت بام خانه هایشان میروند و ترانه های سنتی کردی میخوانند. کمی بعد از غروب گاو و گوسفند قربانی می کنند.

شب دف مینوازند و سرودهای مذهبی میخوانند. مردم و دراویش قادری که از ایران و عراق در اورامان تخت گرد هم می آیند در این مراسم حضور می یابند. آنها صبح و بعدازظهر برای آغاز مراسم به دور خانه پیر شالیار به شکل دایره وار جمع میشوند و دو روز این کار را ادامه میدهند.

مجموعه عکس “مراسم آیینی پیر شالیار”

آنان همچنین دست در دست هم به دور خانه میگردند، دف مینوازند و می نشینند و بر می خیزند. دراویش کارهای غیر معمولی انجام میدهند مثلا اینکه سرهایشان را بارها و بارها تکان میدهند تا از خود بی خود می شوند. آنها گاو و گوسفند و بز در مراسم قربانی میکنند. در جریان مراسم گوشت را میان اهالی و حضّار پخش یا یک غذای آبکی برای سرو در مراسم آماده میکنند.

چیزی که موجب ترکیب بی همتای آیین میشود رقص سماع و لباس های سنتی است که ریشه قوی کردی دارد. این مجموعه عکس منتخبی از این روزها و مراسم در طول یک هفته در زمستان است.

مجموعه عکس «مراسم آیینی پیر شالیار » اثر عکاس ایرانی «جلال شمس آذران» مشاهده میکنیم.

بیشتر بخوانید :

مجموعه عکس ” لندن “

مجموعه عکس “کولی ها “

گردآورری و تنظیم : لیلا سلیمانی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا