صدمین روزتهاجم نظامی روسیه به اوکراین

صد روز از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین که ۲۴ فوریه به فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شد می‌گذرد و همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه مسکو پیشروی نیروهای روسی در مناطق شرقی ادامه دارد. این جنگ که به‌عنوان بدترین تهاجم نظامی در اروپا در دهه‌های اخیر شناخته می‌شود باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است. ده‌ها هزار غیرنظامی و نظامی در آن کشته شده‌اند و ویرانی کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، پل‌ها، مدارس و منازل مسکونی را در پی داشته است.

با گذشت ١٠٠ روز از آغاز جنگ، نه تنها صحنه جنگ در اوکراین، بلکه صحنه سیاسی اروپا و جهان دستخوش تحولاتی شده که می‌تواند تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای آغاز این جنگ را به یک نقطه عطف تاریخی تبدیل کند . عملکرد ارتش روسیه در صحنه جنگ اوکراین و توسل به تاکتیک‌هایی مانند ویران کردن شهرها همراه با اتهامات ارتکاب جنایت جنگی در ابعاد وسیع این تصور را به وضوح مخدوش کرده و تصویری از “یک روسیه متفاوت” را در برابر جهانیان قرار داده است.

پیش از آغاز جنگ، آنچه که از اظهارات مقامات روسی برمی‌آمد حاکی از آن بود که با ورود ارتش روسیه، مقاومت نظامی اوکراین به سرعت فرو خواهد پاشید و با سقوط دولت، روسیه خواهد توانست بار دیگر یک دولت وابسته به خود را روی کار بیاورد. مقامات روسی انتظار داشتند که این جنگ ظرف چند روز به پایان برسد

با گذشت چند روز مشخص شد که انتظار روس‌ها تحقق نخواهد یافت. رهبر اوکراین از کی‌یف، پایتخت نگریخت و به یک تهاجم تبلیعاتی گسترده در سطح جهانی دست زد، مردم اوکراین از ارتش روسی به عنوان “ارتش رهایی‌بخش” استقبال نکردند و ارتش اوکراین در برابر یک نیروی مهاجم بسیار نیرومندتر به مقاومت پرداخت.

صدمین روزتهاجم نظامی روسیه به اوکراین

مقامات نظامی روسیه گفته‌اند که این جنگ می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند، اظهارنظری که می‌تواند یادآور عملکرد شوروی در جنگ افغانستان باشد و خسارات جبران ناپذیری را به اقتصاد روسیه وارد کند.

ترجمه و تنظیم : محمد رضا طائب

بیشتر بخوانید

فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲

عکس های منتخب حیات وحش هفته دوم می ۲۰۲۲

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا