جف وایدنر “عکاس خبرنگار”

جف وایدنر عکاس و خبرنگار آمریکایی که بیشتر به خاطر عکس معروفش از مرد ایستاده در برابر تانک‌ها ثبت کرد،که به نماد سرکوب جنبش آزادیخواهی در میدان تیان‌آنمن بدل شد.شناخته شد عکسی که در سال ۱۹۹۰نامزد دریافت جایزه‌ی پولیتزر (Pulitzer) شد.

جف وایدنر(Jeff Widener) متولد ۱۱ اگوست ۱۹۵۶ در آمریکا است او در کالیفرنیای جنوبی بزرگ شد و مدرک روزنامه نگاری خود را از دانشگاه مورپارک دریافت کرد.

وایدنر در سال ۱۹۷۴ بورس تحصیلی ملی اسکولاستیک کداک را از بین هشت هزار دانشجو در سراسر ایلات متحده از آن خود کرد.

این جایزه شامل تور مطالعاتی آفریقای شرقی بود و تجربه منحصر به فردی برایش رقم زد که جفت وایدنر را به سمت حرفه روزنامه نگاری سوق داد چهار سال بعد وایدنر به عنوان عکاس در روزنامه های مختلف شروع به کار کرد.

جف وایدنر "عکاس خبرنگار"

اولین ماموریت خارجی او عکاسی از شورشهای همبستگی در لهستان بودشورشی که برای دفاع از حقوق کارگران و کارمندان تشکیل و سپس به هسته اصلی مقاومت عمومی در برابر حکومت لهستان تبدیل شد.

جفت وایدنر در سال ۱۹۹۵_۱۹۸۹به عنوان دبیر عکس آسوشیتدپرس(AP) در جنوب شرقی آسیا استخدام شد و در آنجا اتفاقات مهم منطقه را پوشش داد او در آن برهه زمانی عکسهای را از افغانستان ، کامبوج ، برمه ، سوریه، اردون ، هند ، ویتنام و پاکستان گرفت.

او همچنین عکسهای زیادی از سلبریتیها، سیاستمداران و ورزشکاران نظیر مایکل جکسون ، سیلوِستِر اِستالونه ، مکداول ، جرج بوش ، بیل کلینتون ، دنیس رادمن را به ثبت رساند.

جفت درباره اولین تجربه عکاسی جنگ خود میگوید :

جف وایدنر "عکاس خبرنگار"
(من به غیر ازیک جلسه آموزش یک روزه درباره تاریک خانه در مقعرخبرگزاری آسوشیتدپرس در نیویورک هیچ چیزی درباره ظهور و چاپ عکس نمیدانستم و حتی نوشتن زیر نویس عکس (کپشن) به سبک آسوشیتدپرس بلد نبودم زمانی که برای اعزام به منطقه جنگی در هواپیمای باری نشسته بودم ترسیده بودم و فکر می کردم در ۳۱ سالگی آماده مرگ نیستم ، اما در نهایت همه چیز خوب پیش رفت و عکسهای من در مجله نیوزویک و بسیاری از نشریات جهان چاپ شد حال که به آن ماجرا فکر میکنم میبینم مسئله فقط به عکاسی جنگ نبود بلکه موضوع مهمتر مقابله با ترسهای پنهان و تسلط بر خودم بود)

مهمترین و معروفترین عکس وایدنر عکسی است که در بحبوحه سرکوبهاو هرج مرج ها در میدان تیان‌آنمن چین گرفت عکسی از مردی که بعد هابه مرد تانکی معروف شد این مرد در جلوی ردیفی از تانکها به سوی میدان در حال حرکت بودند ایستاد و حتی با بالا رفتن از آن با خدمه آن مشغول صحبت شد اما اندکی بعد چند نفراو را از آن محل دور کردند.

جف وایدنر "عکاس خبرنگار"

جفت وایدنر با دوربین خود ثبت کننده لحظه ایستادن این مرد در برابر تانکها بود عکسی که بسیاری را در جهان میخکوب کرد و باعث شد رویداد میدان تیان‌آنمن چین پیش از پیش در ذهن جهانیان نقش ببندد.روزنامه ها و مجلات زیادی در سراسر دنیا این عکس را در فرمت بزرگ منتشر کردند ، وبسایت AOL این عکس را به عنوان یکی از ده عکس مشهور تاریخ جهان انتخاب کرد.

با این حال بعد از گذشت سالها این عکس همچنان در چین ممنوع است و هنگام سرچ کردن کلمه تیان‌آنمن در چین به چیزی جز عکسها از این میدان و خیابانهای اطراف نخواهید رسید، دولت چین هنوز این هم تراژدی انسانی را به گردن نگرفته و به تقصیر خود اذعان نکرده است.

جف وایدنر "عکاس خبرنگار"

جفت وایدنر در توضیح این عکس میگوید:

اویل ژوئن ۱۹۸۹ خبرگزاری آسوشیتدپرس(AP) از من خواست که از میدان تیان‌آن‌من پکن که ارتش آن را اشغال کردبود عکس بگیرم بهترین جا برای ایستادن و عکس گرفتن هتل بیجینگ در نزدیکی میدان بود با کمک یک دانشجوی آمریکایی توانستم وارد هتل شوم وبه بالکنی در طیقه پنجم بروم در آنجا بود که توانستم با یک لنز ۸۰۰ میلیمتری عکس واضحی از مرد ایستاده در برابر تانکها بگیرم

جف در طی سالها، بیش از ۱۰۰ کشور را تحت پوشش عکس‌های خود قرار داده است. کشورهایی که درگیر ناآرامی های مدنی و جنگ های اجتماعی بودند.او همچنین نخستین عکاس خبری بود که تصاویر دیجیتالی را از قطب جنوب ثبت کرد.

وقتی وایدنر ۵۷ سال داشت دعوت نامه ای از یک سازمان غیر دولتی مستقل در شیکاگو برای عکاسی در آفریقای دریافت کرد این سازمان مردم نهاد در آنگولا مدرسه احداث میکرد و به کودکان کفش هدیه میداد.

جفت میگوید:

«احساس میکردم در آن سن سال دیگر مانند قبل توان حمل و همراه داشتن چندین دوربین و تجهیزات جانبی اش را ندارم بنابرانی از همسرم که ۲۲ از من جوانتر بود در خواست کمک کردم که من را همراهی کند این سفر و عکاسی در آنگولا یک تعهد و یک عمر خاطره به ما هدیه داد که برای همیشه باما خواهد ماند. »

جفت وایدنر در حال حاضر در مکزیکو سیتی زندگی میکند.

بیشتر بخوانید

ویلیام یوجین اسمیت “عکاس خبرنگارآمریکایی “

رابرت کاپا « عکاس خبری بی‌باک و جسور »

گردآورنده و تنظیم : لیلا سلیمانی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا