برت وستون ” عکاس طبیعت “

برت وستون (Brett Weston) از عکاسان شناخته شده آمریکایی. که بخاطر عکسهای سیاه و سفید از طبیعت مشهور است. وستون بخاطر سبک هنری اش سبک جدید را وارد هنر عکاسی کرد او در دهه پایانی عمرش به عنوان یکی از بهترین ۱۰ عکاس برتر آمریکایی از سوی موزه و گالری‌های هنری آمریکا انتخاب شد..

برت تئودور وستون در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۱۱ درلس آنجلس کالیفرنیا دیده به جهان گشود. او دومین پسر ادوارد وستون، عکاس معروف بود. ون دِرِن کوک، متصدی قبلی موزه ی هنر شهر سانفرانسیسکو، به برت وستون عنوان کودک نابغه عکاسی آمریکایی را داد. گویا برای برت وستون از زمان تولد مقدر شده بود که یکی از بزرگترین عکاسان آمریکایی شود.

 موزه _ برت وستون "عکاس طبیعت "

او در مکزیک با تینا مودوتی و ادوارد وستون زندگی می کرد و از چهارده سالگی عکاسی را شروع کرد . در همان سن، پدرش او را از مدرسه اش خارج کرد. درابتدا او شاگرد پدرش بود. وی به نقاش هایی ازجمله، دایگوریورا و جوس کلمنت اُروزکو و عکاسانی چون تینا مودوتی معرفی شد. این هنرمندان، وستونِ جوان را با هنر مدرن آشنا کردند، که بدون شک اولین حس او را از فرم و ترکیب تحت تاثیر قرار داد. در برابر چشم حیرت زده پدرش، دقت افسانه ای وستون آغاز شد؛ طراحی جسورانه و انتزاعی اش از فرم. پدرش یکباره متوجه شد که کار وستون در چهارده سالگی بهتر از او در سی سالگی است.

 موزه _ برت وستون "عکاس طبیعت "

برت در سال ۱۹۲۶ به کالیفرنیا بازگشت و به همکاری با پدرش در استودیو عکس پرتره گِلِندال ادامه داد، جایی که او عکس هایش را به نمایش گذاشت و فروخت.

برت اولین نمایشگاه عکسش را دردانشگاه UCLA در سال ۱۹۲۷ به نمایش گذاشت و اولین نمایشگاه انفرادی اش را همان سال در کتابخانه جیک زیتلین و دریک گالری در لس آنجلس بر پا کرد.

در سن هجده سالگی، پس از شرکت در نمایشگاه عکس و فیلم استاتگارد آلمان در میان عکاسان مشهوری چون: من ری، برنیس ابوت، پل اتر بریدج و پدرش ادوارد وستون مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

 موزه _ برت وستون "عکاس طبیعت "

وی تنها فردی بود که مجموعه آثارش در سن ۲۱ سالگی در موزه جوانان در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته شد.حس و مهارت دقیق و ذاتی برت از انتزاع طوری بود که سطوح را همتراز نشان می داد و فضاهای بین سطوح را بکار می گرفت یک سبک هنری که معمولا بین نقاشان مدرن مانند دیوید هاکنی دیده می شد تا عکاسان.

برت حس پیچیده ای از انتزاع داشت، شهرت او به خاطر کارش روی تپه های شنی اطراف اقیانوس کالیفرنیا است. بیمونت نیوهال- تاریخ نگار مشهورعکاسی، برت وستون را به عنوان اولین عکاس در استفاده از فضای منفی برای ایجاد موضوع تحسین کرد.

 موزه _ برت وستون "عکاس طبیعت "

دان راس، عکاسی که به برت و ادوارد نزدیک بود، گفته است: برت هرگز پس از کسی نیامده است. در واقع او در عکاسی با پدرش برابری می کرد و همکار او محسوب می شد و هیچ گونه رقابتی بین این دو عکاس بزرگ نبود.پدرش نیز اینچنین می گفت: من و برت همیشه موضوع های مشابهی برای عکاسی می بینیم، دید ما یکسان است اما برت این را دوست ندارد. او احساس می کند حتی هنگامی که کار جدیدی انجام داده است بیننده نخواهد فهمید و به خاطر تقلید از من مقصر شناخته خواهد شد.

 موزه _ برت وستون "عکاس طبیعت "

او در سال ۱۹۳۶ به عنوان مجسمه ساز و عکاس برای اداره پیشرفت کار معروف به W.P.A کار کرد و پیش از سال ۱۹۴۱ برای فیلم های جنگی فاکس قرن بیستم به عنوان عکاس دعوت به کار شد.

وی در ارتش زیر نظر آرتور روستین به عنوان عکاس در اداره امنیت کشاورزی در جزیره لانگ خدمت کرد و زمانی که در مرخصی بود عکاسی از اشکال متنوع و بافت های شهر بزرگ نیویورک را با دوربین قطع بزرگ ۱۰X8 و دوربین view cameras 14X11 شروع کرد و بعدها در سال ۱۹۵۱ مجموعه عکس هایش را منتشر کرد.

برت وستون " عکاس طبیعت "

در طی دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ سبک برت وستون به صورتی بارز تغییر کرد و کنتراست بالا و فرم های انتزاعی از مشخصه های تصاویرش گردیدند. موضوع های انتخابی او چیزی نبود که در ابتدای کار به آن علاقمند باشد. تمرکزش بیشتر بر نماهای درشت (کلوزآپ ) و جزئیات انتزاعی بود، از جمله: برگ درختان، ریشه های گره دار و اشنه دریایی(نوعی جلبک) درهم در طول ساحل. اما او چاپ هایی با کنتراست بالا را ترجیح می داد که این سبب می شد که فرم موضوعاتش به شکل ناب تری جلوه گر شوند.

برت وستون " عکاس طبیعت "

برت صادقانه عکاسی را کنار گذاشت تا به پدرش که به خاطر بیماری پارکینسون از چاپ عکس های پنجاهمین نمایشگاه سالانه آثار ادوارد وستون ناتوان بود کمک کند، پدرش به سبب این بیماری در سال ۱۹۵۸ گذشت.

برت وستون چهار بار ازدواج کرد و طلاق گرفت و یک دختر به نام اریکا داشت، او مدت زیادی را در هاوایی گذراند، جایی که درباره اش گفت: من در این محیط، هر آنچه را می خواهم درباره دنیای عکاسی بگویم یافتم. او در ۲۲ ژانویه سال۱۹۹۳ بر اثر یک سکته شدید در گذشت.

برت وستون " عکاس طبیعت "

مجموعه آثار برت وستون در مرکز هنرهای زیبای کلورادو اسپرینگ، آکادمی هنر هنالولو، موزه هنرایالت لوس آنجلس، موزه هنرهای معاصر لس آنجلس، موزه شهر اکلاهاما در لس آنجلس، موزه هنرهای معاصر سانفرانسیسکو نگهداری می شود.

گردآوری و تنظیم : فاطمه نوروزی

بیشتر بخوانید

آنسل آدامز ” عکاس طبیعت “

نیکول فریدنی “پدر عکاسی طبیعت ایران”

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا