چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟

زمستان یک فصل خاطره انگیز و نوستالژیک برای عکاسانی است که از چالش‌ها و مزیت‌های عکاسی از این فصل لذت می‌برند هوای سرد و دلچسب آن همراه با بلورهای درخشان برفش، خاطره انگیز ترین تصاویر را می سازند.

چهار فصل سال هدیه ای است که عکاسان نیز از آن بهره می برند. در هر فصل شما شاهد اتفاقات خاصی هستید. با توجه به شرایط آب و هوا عکس های مختلفی را می توان خلق نمود. فصل زمستان شاید رنگ های زیادی را در خود ندارد اما می توان عکس های منحصر به فردی را خلق نمود.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 20mm f / 1.8 @ 20mm ، ISO 100 ، ۴/۱ ، f / 11.0

زمستان فصل خوبی برای عکاسی نیست، چرا که ممکن است شرایط بسیار زیادی رخ دهد. از جمله دمای پایین که اغلب منجر به ناراحتی برای عکاسان و طول عمر باتری را کوتاه‌تر می‌شود. با این حال، فصل زمستان چندین مزیت را برای عکاسان منظره به ارمغان می‌آورد که اغلب دست‌کم گرفته می‌شوند:

خورشید در مقایسه با فصل‌های دیگر بسیار پایین‌تر از افق است؛
خورشید از جنوب شرق طلوع و در جنوب غرب غروب می‌کند که ممکن است برای برخی لوکیشن‌ها خیلی مفید باشد.
خورشید زودتر از تابستان طلوع نمی‌کند؛
برف و یخ می‌تواند به طور قابل‌ملاحظه‌ای جو را در بسیاری از مکان‌ها تغییر دهد.
برف و یخ می‌تواند بسیار خوش عکس باشد؛

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 11mm ، ISO 100 ، ۱/۱۰۰ ، f / 8.0

اگر هنوز این کار را نکرده اید ، شاید وقت آن رسیده است که در سرما بیرون بروید و عکسهای عالی را به خانه بیاورید در ادامه نکته‌هایی که من در طول این سال‌ها برای عکاسی از فصل زمستان یاد گرفته‌ام را مشاهده خواهید کرد.

۱) آماده‌سازی کامل برای شرایط دشوار مهم است

به پیش‌بینی آب و هوا و آماده کردن لباس‌های مناسب توجه کنید. نه تنها به دما بلکه به سرعت باد و رطوبت هوا نیز توجه نمایید . به عنوان یک عکاس منظره، شما باید به طور ایده‌آل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از طلوع خورشید در محل عکاسی خود حضور داشته باشید چون ابرهای صورتی قبل از طلوع خورشید می‌توانند خیلی زود ظاهر شوند. اما این هم چنین زمانی است که دما به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 200-500mm f / 5.6 @ 460mm ، ISO 100 ، ۱/۳۲۰ ، f / 9.0

غروب آفتاب می‌تواند کمی گرم‌تر – در ماه های فصل زمستان باشد، با این حال، به محض اینکه خورشید در زیر افق ناپدید می‌شود (و شما می‌خواهید بعد از غروب آفتاب بمانید)، دما به طور معمول خیلی زود کاهش پیدا می‌کند. چیزی که بدتر است این است که شما درست کنار دوربین خود ایستاده باشید، صبورانه منتظر بهترین نور باشید، که به معنی فقدان حرکت بدن است و در نتیجه خیلی سریع‌تر از حد معمول سرد می‌شود. بنابراین پوشیدن کفش‌های مناسب و البسه مناسب برای شما حیاتی است.

۲) برنامه ریزی دقیق داشته باشید

برای به دست آوردن عکس های شگفت انگیز درفصل زمستان ، زمان بندی بسیار مهمتر از وسایل شما است ، ممکن است محل زندگی شما بارش برف نداشته باشد و شما مجبور به مسافرت برای عکاسی باشید. یک برنامه ریزی دقیق باعث می شود که شما به موقع به محل برفی برسید. چون ممکن است برف ها آب شوند و یا اینکه زود کثیف شوند. عکاسی از مناظرفصل زمستان همواره دارای مشکلات خاص خود است.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7000 + 16-85mm f / 3.5-5.6 @ 19 mm ، ISO 100 ، ۱/۱۲۵ ، f / 8.0

نوردهی در عکاسی از مناطر زمستانی اهمیت خاصی دارد چون شما با شدت نور زیادی سر و کار دارید و باید با دقت این نوردهی را کنترل کنید.

برای اینکه عکس های خسته کننده و یکنواختی نداشته باشید می توانید از مکان هایی که کمی رنگ دارند استفاده نمایید. چون شما فقط با رنگ سفید سر و کار دارید این کار می تواند تنوع را در عکس شما ایجاد نماید.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 10mm ، ISO 100 ، ۱/۶۰ ، f / 5.6

از خورشید به عنوان یکی از سوژه های اصلی همواره عکاسی کنید. طلوع خورشید و یا غروب آن می تواند عکس های زیبایی را به شما هدیه دهد. خلاقیت خود را افزایش دهید و فقط به چند سوژه و یا مکان خود را محدود نکنید. تا می توانید عکس بگیرید و تمرکز خود را روی سوژه های اصلی عکاسی بگذارید.

۳) سازه های برفی را در پیش زمینه قرار دهید

باد و شبنم می‌توانند در زمانی که برف تازه باریده است شکل‌های خیلی زیبایی خلق کنند. اینگونه شکل‌ها برای پیش زمینه‌ی تصاویر شما خیلی مناسب هستند. در صورتی که پوشش برف قدیمی‌تر است و کمی از آن آب شده است به دنبال ردپا و یا هرگونه رد دیگری در پیش زمینه بگردید. این ردپاها می‌توانند به عنوان خطوط راهنما در تصاویر شما مورد استفاده قرار بگیرند.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 13 mm ، ISO 200 ، ۱/۶۰ ، f / 5.6

از زاویه پائین عکاسی کنید تا به این ساختارها نزدیک شوید و از لنزهای واید برای عکاسی استفاده کنید. با استفاده از فاصله‌ی هایپرفوکال عمق میدان تصویر خودتان را کنترل کنید تا بهترین نقطه را برای فوکوس کردن پیدا کنید. همچنین انکسار را هم فراموش نکنید. این موضوع می‌تواند باعث نرم شدن دانه‌های برف شود و شما نتوانید عکس‌هایی واضح و با جزئیات از آن‌ها ثبت کنید.

۴) از پالت رنگی متفاوت استفاده کنید

چیزی که من در مورد مناظر پوشیده از برف دوست دارم پالت رنگی ویژه‌ای است که به نمایش می‌گذاردند. برف و شبنم تونالیته‌ی منظره را تغییر می‌دهد و پالت رنگی خیلی ساده‌تر خواهد شد. برف تون‌های قوی را نرم خواهد کرد و باعث برجسته شدن رنگ‌های پاستلی که در شرایط دیگر از دید مخفی هستند خواهد شد. اغلب اوقات تنها رنگ اشباع منظره فقط رنگ آبی عمیق آسمان است. علاوه بر این، برف رنگ‌های نامناسب روی زمین را هم به خوبی می‌پوشاند.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 15mm ، ISO 100 ، ۱/۱۲۵ ، f / 8.0

در طول طلوع و غروب آفتاب برف سفید به خوبی تون‌های اشباع آسمان را بازتاب خواهد داد. در هوای خیلی سرد هم من اغلب قبل از طلوع و غروب آفتاب شاهد تون‌های نارنجی و ارغوانی در آسمان نزدیک به افق نیز بوده‌ام. دیدن قسمت‌های سایه‌ی آبی رنگ در هوای آفتابی هم جای تعجب ندارد.

برف _ چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 70-200mm f / 4 @ 116mm ، ISO 180 ، ۱/۶۰ ، f / 5.6

۵) از خورشید به عنوان موضوع اصلی استفاده کنید

خورشید، زمانی که روبروی آن قرار دارید و آن را در کادر تصویر قرار می‌دهید می‌تواند یک سوژه‌ی اصلی فوق‌العاده برای شما باشد. صبح زود و اواخر روز خورشید در ارتفاع خیلی خیلی کمی قرار دارد. در صورتی که یک لنز خوب دارید که می‌تواند به خوبی فلر را کنترل کند و تشعشعات خورشید را به خوبی نشان می‌دهد، خورشید می‌تواند یک عنصر ترکیب‌بندی خیلی خوب برای تصاویر شما باشد. برای پدیدار شدن این تشعشعات، باید از دیافراگم‌های خیلی کوچکی مثل f/11 یا f/16 استفاده کنید.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 20mm f / 1.8 @ 20mm ، ISO 100 ، ۱/۸۰ ، f / 11.0

در صورتی که مشکلی با ترکیب عکس در زمان ادیت ندارید، یک تکنیک خیلی خوب برای مقابله با نوردهی زیاد و انکسار نور وجود دارد. در این تکنیک باید دو عدد عکس بگیرید. یک عدد عکس از خورشید با دیافراگم f/16 و یک عکس هم از پیش زمینه و پس زمینه با دیافراگم‌های بزرگتری مثل f/8. سپس هر دو عکس را در فتوشاپ با هم ادغام کنید تا اشعه‌های خورشید هم در عکس شما به خوبی مشخص باشند.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 17mm ، ISO 100 ، ۱/۳۲۰ ، f / 6.3

همچنین بررسی کنید که آیا استفاده از فیلترهای مختلف (CPL، UV یا ND) در زمان عکاسی رو به خورشید به شما کمک می‌کند یا خیر. در صورتی که احساس می‌کنید استفاده از این فیلترها هیچ کمکی به شما نمی‌کنند آن‌ها را جدا کنید زیرا ممکن است مشکلاتی مثل فلر و… را تقویت کنند. در صورتی هم که قصد دارید از فیلتر برای عکاسی استفاده کنید، حتما مطمئن شوید که از فیلترهای با کیفیت برای این کار استفاده می‌کنید.

۶) از شبنم یخ زده استفاده کنید

شبنم سفید می‌تواند تقریبا هرچیزی را به یک سوژه‌ی جذاب تبدیل کند و دقیقا همین موضوع باعث خواهد شد که عکاسی از آن، کار خیلی سختی باشد. زمانی که یک لایه‌ی نازک از شبنم یخ زده همه چیز را پوشانده باشد، منظره مثل یک دنیای رویایی به نظر خواهد رسید و این موضوع ممکن است تمرکز عکاس برای انجام یک ترکیب‌بندی دقیق را به هم بزند.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 16 mm ، ISO 140 ، ۱/۵۰ ، f / 6.3

ترکیب‌بندی و کادربندی خوب همیشه باید اولویت اول شما باشد اما متغیرهای دیگری که روی کیفیت عکس‌های شما نقش دارند را هم فراموش نکنید. مواردی مثل نوردهی صحیح، فوکوس، عمق میدان و یا حتی چیزهای ساده‌ای مثل تنظیمات دوربین هم ممکن است روی کیفیت تصاویر شما تاثیر بگذارند.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 70-200 mm f / 4 @ 105 mm ، ISO 200 ، ۱/۲۵۰ ، f / 4.0

۷) عکاسی سیاه و سفید را امتحان کنید

با وجود اینکه من به شدت عاشق رنگ‌های مناظرفصل زمستان هستم، یخ و برف سوژه‌ی خیلی خوبی برای عکاسی سیاه و سفید هستند. ارتفاع پائین خورشید باعث طولانی شدن سایه‌ی تمام اجسام خواهد شد. این سایه‌های می‌توانند شکل‌ها و خط‌های جالبی خلق کنند. من ترجیح می‌دهم زمان عکاسی زیر نور سخت میانه‌ی روز از عکاسی سیاه و سفید استفاده کنم.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 70-200mm f / 4 @ 200 mm ، ISO 100 ، ۱/۱۶۰۰ ، f / 8.0

عناصر پایه‌ی ترکیب‌بندی (مثل خط و شکل) در عکاسی سیاه و سفید خیلی بیشتر به چشم می‌آیند. به خصوص در صورتی که زمان ادیت عکس کمی آن‌ها را برجسته‌تر نمایش دهید. در روزهای آفتابی فصل زمستان شما می‌توانید با سایه‌هایی که روی برف‌ها افتاده‌اند هم بازی کنید و عکس‌های خیلی خوبی به دست بیاورید.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 70-200 mm f / 4 @ 185 mm ، ISO 100 ، ۱/۸۰۰ ، f / 8.0

۸) استفاده از از وارونگی دما

در صورتی که امکان این کار را دارید می‌توانید از وارونگی دما به نفع خودتان استفاده کنید. ممکن است بپرسید که منظور از وارونگی چیست؟ در فصل زمستان، اغلب اوقات شرایط خاصی ایجاد خواهد شد که مناطق کم ارتفاع، دمای کمتری نسبت به مناطق مرتفع دارند.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 200-500mm f / 5.6 @ 230mm ، ISO 250 ، ۱/۵۰۰ ، f / 7.1

این موضوع معمولا باعث پدید آمدن ابرهایی در ارتفاع کم خواهد شد که همه چیز به جز کوه‌ها را می‌پوشاند. زیر ابرها نور معمولا ضعیف و بی رمق است ولی بالای ابرها شما یک آسمان صاف خواهید داشت و ابرها نیز مثل یک دریا دیده خواهند شد. در این شرایط فقط قله‌ی برخی کوه‌ها بیرون است و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به ترکیب‌بندی‌های خیلی جذابی برسید. تقریبا زمان طلوع و غروب آفتاب وقتی است که بهترین نور و رنگ‌ها در اختیار شما قرار خواهد داشت.

۹) به دنبال جزئیات باشید

در صورتی که برف منظره را پوشانده باشد، من توصیه می‌کنم به دنبال جزئیات ریز بگردید. حتی در روزهایی که هوا ابری است هم برخی اجسام وجود دارند که با وجود برف خیلی جذاب‌تر از وقتی هستند که برف روی آن‌ها ننشسته است.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D3100 + 18-105mm f / 3.5-5.6 @ 105mm ، ISO 100 ، ۱/۵۰ ، f / 6.3

شاخه‌ها، فنس‌ها و دیگر اجسام روزمره‌ای که روی یک پس زمینه سفید قرار دارند. یخ، قندیل، دانه‌های برف، حباب‌ها و ترک‌های روی یخ‌ها همگی سوژه‌های جذابی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که خیلی باید به سازه‌های مختلف نزدیک شوید و چند عکس مختلف از جزئیات آن‌ها بگیرید. این عکس‌ها می‌توانند آلبوم نمونه کارهای شما را خیلی متنوع کنند.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D750 + 70-200mm f / 4 @ 200 mm ، ISO 100 ، ۱/۱۲۵ ، f / 4.0

۱۰) از تکنیک‌های ادیت مختلف استفاده کنید

در حال حاضر فقط توصیه می‌کنیم که اسلایدر Clarity را خیلی افزایش ندهید. در مقایسه با عکس‌های منظره‌ی معمولی من ترجیح می‌دهم از تکنیک‌های مختلفی برای ادیت عکس‌های مناظر فصل زمستان استفاده کنید. قدرت ساده‌سازی برف می‌تواند روی درخشندگی تصویر هم تاثیرگذار باشد: چیزی که عکاس‌های پرتره تحت عنوان عکاسی High-Key می‌شناسند می‌تواند با استفاده از برف هم به دست بیاید.

چگونه از مناظر زمستانی عکاسی کنیم؟
NIKON D7100 + 10-24mm f / 3.5-4.5 @ 10mm ، ISO 100 ، ۱/۱۶۰ ، f / 6.3

امیدواریم از این مقاله در مورد عکاسی از مناظر زمستانی لذت برده باشید.توانسته باشد به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید

نحوه عکاسی از ابرها

عکاسی به زبان ساده

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا