برپایی نمایشگاه عکس سارا ساسانی در گالری ابریشم

نمایشگاه عکس انفرادی سارا ساسانی «روزمرگی» با موضوع زنان از ۱۴ الی ۳۰شهریور در گالری ابریشم در حال برگزاری است.

نمایشگاه عکس‌های «روزمرگی» شامل ۲۵ فریم عکس از سارا ساسانی در ابعاد مختلف است ، در این نمایشگاه، علاوه بر نمایش ۲۵ فریم عکس رنگی در ابعاد مختلف، ویدئویی مبتنی بر روایت‌هایی مستند از روزمرگی زنان در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

برپایی نمایشگاه عکس سارا ساسانی در گالری ابریشم

شرح مجموعه عکس/ روز-مَرگی “به قلم سارا ساسانی”

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: واژگان زیادی در زبان فارسی هستند که شبیه هم نوشته می شوند اما معانی متفاوتی دارند. من جمله دو واژه “رو ْزمرِّگی” و “روز-مرگی”؛ از قضا این دو واژه این روزها در ایران، علاوه بر شکل واحد، معانی نزدیک به هم نیز یافته اند. مجموعى از شرایط، بخش عمده ای از زنان کشور را به روز-مرگی یعنی هر روز مردن وا داشته است. آن ها روزها را سپری می کنند و بدون اینکه منتظر آینده ای بهتر باشند، هر روز در خود و روزانه هایشان دفن می شوند.

روزهای زنان مجموعه روز- مرگی بدون هیچ امیدی به آینده تکرار می شوند و این روزها آنچنان در پی هم می آیند که ناگهان زمین تمام وجود آنها را در خود می بلعد و مدفون می کند. آنها راه می روند،کار می کنند، می بینند، می شنوند اما نمی دانند که روز بیش از پیش در عمق ناامیدی و بی فرجامی دفن می شوند.

دفن شدن نشانه مرگ است و این زنان در تلی از خاک قرار می گیرند و هر روز بر اثر روزمرگی به روز-مرگی دچار می شوند. در این میان زنانی هم هستند که تلاش می کنند به مرگ ناشی از روزمرگی گرفتار نشوند.

بیوگرافی

سارا ساسانی عکاس ،متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، فوق لیسانس جامعه شناسی و پژوهش هنر است و سابقه تدریس در دانشگاه های هنر در زمینه عکاسی و جامعه شناسی هنر دارد.او از سال ۱۳۸۲ تاکنون،۴ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی عکس و اینستالیشن ” در ایران، امریکا ،اتریش ،فرانسه،آلمان ،ایتالیا،بلژیک و گرجستان” و همچنین دو جلد کتاب با عناوین “یزد من” و “زمستان” و همچنین تالیف چندین مقاله در زمینه جامعه شناسی هنر را در کارنامه کاری خود دارد.

نگاهی به مجموعه عکس روز-مَرگی

سارا ساسانی (عکاس) در این مجموعه عکس،نگاهی کاملا انتقادی به شرایط کنونی جامعه و ارتباطش با زنان دارد.این پروژه از زمان ایده تا اجرا و مرحله ارائه یکسال به طول انجامیده است.عکاس برای نگاه انتقاد گونه خود به زندگی زنان ،از عنصر “خاک” استفاده کرده است.خاک در این مجموعه نمادی از مرگ ،خاموشی و نابودی است.

سارا ساسانی (عکاس) در این مجموعه ،زنان را در موقعیت های مختلف و در حین فعالیت های روزمره نشان می دهد.و در عین حال به فعالیت عبث و بیهوده این زنان اشاره دارد.سارا در این مجموعه برای تاکید بر بی سرانجامی آینده زنان ،علاوه بر استفاده از عنصر خاک ،تعمدا از فضاهای بی رنگ و خاکستری بهره برده است. که کنایه به زیستن همراه مرگ را داراست.

۲ عکس پایانی این مجموعه، یکی تعدادی زن در یک قاب ، که نماینده زنان معاصر هستند که در فضای مه آلود و کاملا خاکستری رو به نیستی و پوچی می روند. که استعاره ای از آینده مبهم این زنان است.

و در عکس آخر خاک هایی که حکایت از آینده این زنان است.

سبک سارا ساسانی (عکاس) در این مجموعه عکس ، استیج است.و اغراقی که در بعضی از عکس ها وجود دارد ، آن ها رابه فرا واقعی و سوررئال نزدیک می کند.


بیشتر بخوانید

برگزاری مجازی پنجمین نمایشگاه ملی عکس نگاه

برپایی نمایشگاه انفرادی «عکس از م. صیاد» درمرکز نبشی

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا