مجموعه عکس « چوپانان ترانسیلوانیا »

عکاس : Istvan Kerekes

ایستوان کرکس (Istvan Kerekes) به مدت پانزده سال صرف عکاسی از زندگی چوپانان در منطقه تاریخی ترانسیلوانیا در رومانی کرده است او به زندگی چوپانان چه در دشت و چه در کوه های کارپات بسیار علاقمند است.ترانسیلوانیا یک منطقه تاریخی در بخش مرکزی کشور رومانی است. این شهر در میان کوه کارپتیان قرار دارد و به شهر زوزه گرگ مشهور است.

منطقه _ مجموعه عکس « چوپانان ترانسیلوانیا »

ترانسیلوانیا با کوه‌ها، قلعه‌ها، کلیساها، صخره‌ها و در کل طبیعت کم‌نظیرش شناخته می‌شود. شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و چوپانی است. نام این شهر به معنای هفت قلعه است و معروفترین قلعه آن سبوس است که مردم منطقه آن را به عنوان شهر خون‌آشام‌ها می‌شناسند.

همین ویژگی‌ها این شهر را به شهری افسانه‌ای که در قصه‌ها نیز از آن یاد می‌شود، بدل کرده است. خاستگاه شخصیت داستانی «دراکولا» نیز همین شهر ترانسیلوانیا است و قلعه‌ای به نام خانه دراکولا در دامنه کوه قد علم کرده است. این شهر در زمان کمونیستی و دیکتاتوری چائوشسکو افت و خیز و ویرانی بسیاری را تجربه کرد.

در شهر ترانسیلوانیا اغلب احساس می کنید که به گذشته سفر کرده اید. در اینجا تقریباً هیچ نشانه ای از فناوری مدرن وجود ندارد، گویی زمان متوقف شده است، در حالی که زیبایی و طبیعت حفظ شده است. پرورش گوسفند از قرن ها پیش در این منطقه یک سنت بوده است.

مهم‌ترین جاذبه ترانسیلوانیا طبیعت آن است. مراتع وسیع و سبزی که گوسفندان در آن‌ها پراکنده شده‌اند و صدای زنگوله‌هایشان در اطراف می‌پیچد یکی از بهترین چشم‌اندازهایی است که هر مسافری می‌تواند با آن روبه‌رو شود. همچنین حیات وحش ترانسیلوانیا نیز بسیار غنی است و به عنوان بزرگترین زیستگاه خرس‌های قهوه‌ای در دنیا شناخته می‌شود.

در این منطقه قله‌ها و دامنه‌های بکر بسیاری وجود دارند که مورد توجه گردشگران بسیاری از سراسر جهان قرار گرفته‌اند؛ قله کارای مان با یادبود جنگ جهانی که در فرازش به کار گذاشته شده است، قله موادووینو که بسیار شهرت دارد و کوه آپوسنی با چشم‌انداز مرموز اماکنی هستند که در کنار نام ترانسیلوانیا جاودانه شده‌اند.

ایستوان کرکس یک معلم و عکاس خبرنگار آزاد مجارستانی است. در سال ۲۰۱۸، او جوان‌ترین عکاس جهان بود که برای دستاورد عکاسی‌اش جایزه های بین المللی متعددی را دریافت کرده است و نشان «Excellence FIAP diamond3 (EFIAP/d3)» را دریافت کرد، که بالاترین نشانی است که توسط FIAP (فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی) اعطا می شود زمانی که او این جایزه را دریافت کرد، تنها شش هنرمند با این تمایز در جهان وجود داشتند.او برای موفقیت خود در زمینه عکاسی، در آگوست ۲۰۱۸، رئیس جمهور مجارستان به او نشان شایستگی صلیب طلایی مجارستان را اعطا کرد.
مجموعه عکس چوپانان ترانسیلوانیا از عکاس شناخته شده مجارستانی ایستوان کرکس (Istvan Kerekes) مشاهده میکنیم.

ترجمه وتنظیم محمد رضا طائب

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا