ژوزف نیسفور نی ئپس ” پدر عکاسی نوین”

ژوزف نیسفور نی ئپس (Nicéphore Niépce) که سهم به سزایی درپیشرفت عکاسی دارد. در هفتم مارس سال ۱۷۶۵م در سون-اِ-لوآر فرانسه به‌دنیا آمد. نی ئپس پدرعکاسی نوین ونخستین عکاس جهان است.اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲م توسط مخترع فرانسوی، نی ئپس تولید شد اما در هنگام رونوشت‌برداری از بین رفت.

در سال ۱۸۲۶ توانست عکسی دائمی از طبیعت خلق کند. ولی زمان نوردهی این عکس هشت ساعت بود که زمان بسیار درازی است و مشکل دیگر هم این بود که تصویر،به صورت نگاتیو بود یعنی هرچه سفید بود را سیاه هرچه سیاه بود را سفید نشان می‌داد. به‌همین دلیل، او به‌دنبال یافتن فرآیند بهتری بود و با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز در سال ۱۸۱۶ انجام دادند؛

توجه نیپس به گرفتن عکس و ساختن دوربین و داروی مربوط از دهه‌ دوم قرن نوزدهم میلادی آغاز شده بود. نی ئپس که به خاصیت سیاه شدن سیلور کلوراید (ملح نقره) در برابر نور و به نسبت تابش آن پی برده بود، پس از انجام همین تجربه روی ماده‌ شیمیایی «بیتومن»، به ساخت دوربین همت گماشت. وی جعبه‌ای تهیه کرد که یک روزنه برای ورود نور در آن تعبیه شده بود.

این روزنه دریچه‌ای متحرک داشت. نی ئپس در ضلع دیگر جعبه، مقابل این دریچه و به فاصله‌ معین، یک قطعه فلز بشقاب‌مانند قرار می‌داد که رویش را لعابی از ماده‌ شیمیایی بیتومن پوشانده بود. این ماده که نسبت به نور حساس بود، متناسب با نور وارده از روزنه، فلز را سیاه می‌کرد که پس از شستن فلز، اثر نور به‌صورت سیاهی در آن باقی ماند که همانا عکس اشیاء بود، ولی دوام چنین عکسی چندان طولانی نبود.

نی ئپس  نخستین عکس (جهان ماندنی را در سال ۱۸۲۶م از پشت پنجره‌ اتاق خود در پاریس که در طبقه‌ دوم ساختمان قرار داشت، برداشت که در کتاب‌های تاریخچه‌ عکاسی، عنوان آن را «منظره‌ای از پنجره» نوشته‌اند.

این، نخستین عکس ثابت و بادوامی است که در جهان برداشته شده. ژوزف نی ئپس برای برداشتن این عکس، هشت ساعت وقت صرف کرده بود. ژوزف نیسفور نی ئپس، سرانجام در تاریخ پنجم جولای سال ۱۸۳۳ میلادی در سن شصت و هشت سالگی در زادگاهش سون-اِ-لوآر درگذشت .

عکس نور _ ژوزف نیسفور نی ئپس " پدر عکاسی نوین"

بیشتر بخوانید

دایان آربس «تاثیرگذارترین عکاس قرن بیستم»

جرج ایستمن “بنیان‌گذار کمپانی معروف کداک “

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا