مفقود شدن آلبوم عکس ناصری در کاخ گلستان

آلبوم عکس ناصری (ناصرالدین شاه) که حاوی صد قطعه عکس کوچک است در کاخ گلستان مفقود شده است.

یکی از آلبوم های عکس دوران ناصرالدین شاه قاجار در موزه تاریخی گلستان (Golestan palace) مفقود شده است آلبومی از عکسهای ناصرالدین شاه که علاقه زیادی به هنر عکاسی داشت عکسهای این دوران تقریبا به ۱۵۰ سال پیش بر میگردد از اولین عکسهای هستند که از ایران و مردم ایران گرفته شده است بعد از آنکه ناصرالدین شاه این هنر را از اروپا به ایران آورد .

بسیاری از عکسها در البوم های موزه گلستان را خود ناصرالدین شاه گرفته است حالا یکی از این آلبوم ها که اعلام نشده کدام البوم است مفقود شده است .

کاخ کلستان که حالا موزه کاخ گلستان است یکی از مهمترین مراکز جذب توریستی ایران است که تاریخچه اش به زمان شاه عباس صفوی حدود ۴۰۰سال پیش برمیگردد این کاخ در دوران قاجار با انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران و استفاده شاهان قاجار از این کاخ شکوه اهمیت تازه ای پیدا کرد .

ناصرالدین شاه _ مفقود شدن آلبوم عکس ناصری در کاخ گلستان

آلبوم های عکس این موزه عمدتا مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار که بسیاری از آن ها را خود او گرفته است

در اواخر اسفند سال ۹۸ امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در آخرین انبارگردانی خود متوجه شده اند یک آلبوم ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک در قفسه موجود نیست این موضوع به مسئولان موزه کاخ گلستان اطلاع داده می شود

ناصرالدین شاه _ مفقود شدن آلبوم عکس ناصری در کاخ گلستان

بلافاصله برای پیشگیری از موضوعات سوء بعدی، اقدامات حقوقی انجام می شود. با واحدهای ذی‌صلاح وزارتخانه، پلیس اینترپل و قوه قضائیه نیز در این زمینه مکاتباتی انجام می شود حتی مشخصات و تصاویر اثر نیز برای پلیس اینترپل ارسال می شود .

این آلبوم در مخزن آلبوم‌خانه کاخ گلستان نگهداری می‌شد و تاکنون برای نمایش در هیچ نمایشگاهی، از این مخزن خارج نشده است. با بررسی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مشخص شد هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر سرقت اثر وجود ندارد.

برای بررسی موضوع، کمیته‌ای متشکل از اداره‌ کل موزه‌ها، نماینده مدیریت کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نماینده ذی‌حسابی و اداره‌کل امور مالی وزارتخانه به‌منظور انبارگردانی رسمی تشکیل شد. این انبارگردانی آغاز شده و با توجه به اینکه حجم آثار زیاد است انجام این کار زمان‌بر است و نمی‌توان درباره مفقود شدن اثر تا پایان انجام آن نظر قطعی صادر کرد.

بیشتر بخوانید

اعلام برندگان جوایز عکاسی آیفون ۲۰۲۰

تصاویر منتخب مسابقه عکاسی نجوم سال ۲۰۲۰

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا