گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه ویرایش عکسهای رنگی صورت گرفته است، ولی هنوز عکاسی سیاه سفید به عنوان یک سبک محبوب باقی مانده است .

با آمدن دوربین‌های دیجیتال، به‌ویژه دوربین‌های اختصاصی برای عکاسی سیاه و سفید، تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی را برای ادیت تصاویر به وجود آمده با این حال کار با رنگ‌های خاکستری همچنان یک کار پیچیده است.

عکس های سیاه و سفید کیفیت بالای دارند و چشم اندازی منحصر به فرد از واقعیت را ارائه می دهند. این نوع عکاسی با بهره‌گیری از سایه‌های قوی و طیف‌های خشن، سوژه را برجسته می‌کند و انتقال حس و مفهوم عکس را تسهیل می‌بخشد.

با مصطفی نوده کارشناس عکاسی سیاه سفید در مورد عکاسی باایشان گفت وگویی میکنیم. او به خاطر عکس های سیاه و سفید منظره مینیمالیستی جذابش شناخته شده است.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

مصطفی نوده هنرمند و عکاس خودآموخته ایرانی مقیم گیلان، در سواحل شمالی ایران است. او به خاطر عکس‌های سیاه و سفید منظره مینیمالیستی جذاب خود، که با الهام از عکاسی مفهومی، به شدت ریشه در مضامین، ایده‌ها و نمادگرایی دارد، شهرت دارد.مصطفی نوده (متولد ۱۳۵۹) هنرمند و عکاس خودآموخته ایرانی مقیم گیلان، در سواحل شمالی ایران است.

او به خاطر عکس‌های جذاب مناظر مینیمالیستی به رنگ سیاه و سفید، که عمیقاً ریشه در مضامین، ایده‌ها و نمادگرایی دارد، با الهام از عکاسی مفهومی شناخته می‌شود. نوده پیشینه‌ای در نقاشی دارد و در حالی که امروزه عکاسی رسانه مورد علاقه اوست، پیوند قوی بین نقاشی و عکاسی را می‌شناسد و اغلب جنبه‌های هر دو را در فرآیند کاری خود با هم ترکیب می‌کند.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

وقتی رنگ را حذف می کنیم، مجبور می شویم رابطه بین عناصر مختلف تصویر را خلق کنیم، که باعث می شود راه های مختلفی برای نشان دادن سوژه خلق کنیم. با انجام این کار، می‌توانیم آنچه را که بیننده انتظار دارد ساختارشکنی کنیم و امکان تعریف شکل بیان موضوع خود را از طریق عناصر قوی‌تر فراهم کنیم.

به لحاظ روانشناسی تونهای مختلف خاکستری و کنتراستهای عمیق بین سیاه و سفید برای ما جذاب هستند و ارتباطی ایجاد میکنند که ما را وادار به توجه به موضوع میکند. به همین دلیل بسیاری از عکاسان برای اهمیت دادن به ارتباطات مختلف درون عکس و بالا بردن و قویتر کردن احساسات و فضای صحنه از سیاه و سفید استفاده میکنند.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

برخلاف سایر ژانرهای عکاسی مانند سوررئالیسم، هنرهای انتزاعی، عکاسی هنری مفهومی سبکی است که برای انتقال پیام خود بر ایده های خاصی تکیه دارد. این ژانر عکاسی از همه روش ها برای انتقال پیام مورد نظر خود استفاده می کند.
این نوع عکاسی سبکی است که در آن، هنرمند به دنبال خلق یک مفهوم یا ایده توسط یک عکس است. عکس مفهومی میبایست بیننده را وادار به تفکر کند.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

فوکوس کردن برروی یک سوژه آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. نیاز به زملن دارد، به عنوان مثال، به جای گرفتن چندین عکس از سوژه های مختلف، ابتدا سعی کنید یک روز کامل یا حتی بیشتر را صرف عکاسی از یک سوژه کنید. یک درخت را انتخاب کنید و موضوع را بررسی کنید. با زاویه باز عکاسی کنید، با یک لنز ماکرو به آن نزدیک شوید، از برگ های آن عکس بگیرید و با یک لنز تله فوتو از آن عکس بگیرید. از زوایای مختلف عکاسی کنید و در ترکیب بندی ، کادر بندی ها خلاق باشید. نتایج ممکن است شما را شگفت زده کند.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

به نظر من، یک عکس تک رنگ عالی، عکسی است که صادقانه زیبایی واقعی سوژه را به تصویر بکشد. در مورد نقاشی هم همینطور است. اگر رنگ ها را حذف کنید، باید بتوانید زیبایی سوژه را ببینید. همین موضوع در مورد عکس ها نیز صدق می کند.وقتی رنگ را حذف می‌کنیم در واقع وادار می‌شویم که ارتباط المانهای مختلف را پیدا کنیم که این باعث میشه راه های مختلفی برای نشان دادن موضوع داشته باشیم.

توصیه من این است که هرگز عکس های خود را حذف نکنید، به خصوص زمانی مبتدی هستید. وقتی در عکاسی سیاه سفید حرفه ای تر شدید،می توانید به عقب برگردید و کارهای قدیمی خود را تجزیه و تحلیل کنید. این به شما نشان می‌دهد که به عنوان یک عکاس چقدر پیشرفت کرده‌اید و به شما ایده بهتری در مورد موقعیتهای مختلف می‌دهد. همچنین ممکن است متوجه شوید که عکسی که قبلاً فکر می‌کردید بی‌فایده است، فقط نیاز به ویرایش حرفه‌ای دارد.

گفتگو با مصطفی نوده عکاس مناظر مینیمالیستی

در این ماه نمایشگاه انفرادی در یکی از گالری های تورنتو کانادا به مدیریت فیروزه آقاداشلو دارم. از فیروز عزیز به خاطر دعوتم به کانادا تشکر می کنم. پس از آن، اوقات فراغت خود را به مسافرت و لذت بردن در طبیعت ادامه خواهم داد. از بیرون بودن و تمرکز روی یک هدف لذت می برم و این موفقیت من در عکاسی است. و این راه برای فرار از دنیای واقعی است ،

طبیعت همیشه من را مجذوب خود کرده زیرا همیشه در حال تغییر هستند. من می توانم به مکانی بروم که به دلیل زمان یا شرایط آب و هوایی همیشه با زمانی که آن را آخرین بار دیدم متفاوت خواهد بود. من همچنان تماشاگر نمایش بزرگ طبیعت خواهم بود.

ترجمه و تنظیم : لیلا سلیمانی
کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا