ماده مخدر ویرانگر “کوش”درمیان جوانان سیرالئون

در سیرالئون، مواد مخدر جدید به نام کوش که در ترکیب آن از پودر استخوان مرده استفاده می‌شود به دلیل سهولت در دسترسی، قیمت پایین و همچنین گسترش سریع آن در بین جوانان، نگرانی شدیدی در برخی کشورهای غرب آفریقا ایجاد کرده است.

ماده مخدر ویرانگر "کوش"درمیان جوانان سیرالئون

در سراسر این کشور تنها یک بیمارستان برای درمان بیماران از این دست وجود دارد که مملو از افراد معتادی است که به اندازه‌ای مواد مخدرمصرف کرده اند که به روان پریشی مبتلا شده اند. آن‌ها ظرف چند هفته باید ترک کنند.

به دلیل کمبود امکانات درمانی داوطلبان مکانی به نام ترک اعتیاد تاسیس کرده اند که افرادی که به این مواد مخدر روی آوردند درمان شوند، این پروژه در حومه بمبئی، پایتخت، فری‌تاون، در سال گذشته زمانی آغاز شد که گروهی از افراد سعی کردند به برادر کوچک‌تر یکی از همکارشان کمک کنند تا مواد مخدری به نام کوش را ترک کند. و پس از دوماه حبس توانست این مواد مخدر را ترک کند و به زندگی باز گردد.

داوطلبان یک ساختمان متروکه را به یک مکان درمان ترک اعتیاد تبدیل کردند تا خانواده های که درگیر این مواد مخدر خطرناک هستند کمک کنند تا این مواد مخدر را ترک کنند به گفته شاهدان تا کنون دربمبئی ۷۰ تا ۸۰ نفر را درمان شده اند. کوچکترین معتاد یک پسر ۱۳ ساله بود که توسط پدرش به آنجا فرستاده شده بود.

این مواد مخدر که به نظر می‌رسد خطرناکتر از انواع دیگر مخدرها باشد، در کشورهای سیرالئون، گینه، ساحل عاج، بورکینافاسو و نیجر به صورت گسترده‌ای منتشر شده است.

این نوع مواد مخدر از مخلوطی از چند ماده تشکیل شده است که مهمترین آنها حشیش، پودر استخوان انسان، فنتانیل، ترامادول و فرمالدئید است. سازندگان این دارو استخوان‌های جمجمه را برای افزودن به بقیه مواد انتخاب می‌کنند. گورکنان و کارگران گورستان استخوان‌های جمجمه افراد مرده ناشناس یا کسانی را که هیچ‌کس از ترس فاش شدن جرمشان به زیارت آنها نمی‌آید، تهیه می‌کنند.

این ماده مخدر یک اثر سرخوشی ایجاد می‌کند که معتاد را بیشتر به مصرف مواد وسوسه می‌کند و باعث اعتیاد کامل او می‌شود. اثرات منفی آن با توجه به غلظت مواد موجود در آن متفاوت است و از اثر آرام‌بخشی، سرخوشی کاذب تا از دست دادن هوشیاری، خواب آلودگی و غیبت کامل از واقعیت ادامه می‌یابد.

افزایش مصرف مواد مخدر در افغانستان

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا