کپشن نویسی در عکاسی
در عصر حاضر ، یکی از معضلات بسیاری از عکاسان ، نحوه نگارش کپشن است . در سطحی بالاتر ، نوشتن کپشنِ عالی ، هنری است که نه تنها به ارزش عکس اضافه میکند بلکه فقط ازبرخی عکاسان بر می آید . مطلبی که در ادامه میخوانید ، شرحی است بر اهمیت کپشن عکس(داستان عکس)، روش نوشتن آن و ذکر نکاتی که برای نوشتن یک کپشنِ خوب ، لازم است.
اهمیت کپشن
کپشن خوب میتواند بیننده را به آگاهی بالاتری از آنچه که در تصویر میبیند ، برساند .
کپشن خوب میتواند بیننده را علاقمند کند تا در مورد موضوع عکس ، چیزهای بیشتری را جستجو کند و بداند .
بیننده ، ابتدا تصویر را میبیند و سپس کپشن را میخواند . اگر کپشن خوبی نوشته شده باشد ،بیننده مجدداً به عکس بر می گردد ( چون چیزهای جدیدی فهمیده که قبلاً نمیدانسته است ).
اگر کپشن و عکس ، مجموعه کامل و خوبی را تشکیل دهند ، بیننده ، عکس را به عنوان سرتیترِ خبرمی بیند و کپشن را به عنوان داستان کامل خبر .
کپشن ، در واقع کامل کننده داستان عکس است.
کپشن ، فرصتی است تا داستان تصویر به بهترین وجه کامل گردد .
کپشن ، کاری با مخاطب میکند که عکس به تنهایی قادر به آن نیست .
هدف کپشن نویسی
قدم اول ، شرح و توضیح عکس برای بیننده است . در مرحله بالاتر ، نوشتن توضیحی که دقیق ، جالب و مورد توجه برای بیننده باشد ، چالش اصلی است . در مرحله بعدی ، نوشتن نوعی کپشن که با نشاط ، هیجان انگیز و زنده باشد تا علاوه بر اطلاع رسانی برای بیننده ، او را جذب کند .
نُکتـه
چه کسی یا کسانی در تصویر هستند ؟ سن ، اسم و شغل افراد حاضر در تصویر باید نوشته شود . اگرافراد متعلق به سازمان خاصی هستند ، نام سازمان و عنوان شغلیشان ذکر شود . املای نام افراد بایستی با دقت نوشته شده و در صورت نیاز از خودشان پرسیده شود . برای عکس های کلوزاپ تا ۵نفر ، باید اسم همه را بنویسید . در مورد عکسهای جمعی ، باید توضیحی در مورد افراد بدهید .
چه اتفاقی در تصویر افتاده است یا چه اتفاقی در جریان است . کاملاً به صورت اختصاصی مساله راتوضیح دهید . این فرض را فراموش کنید که خودِ مخاطب میتواند حدس بزند چه اتفاقی رخ داده است .
این اتفاق در چه زمانی رخ داده است ؟ از روز و تاریخ استفاده کنید . سال را ذکر کنید . ساعتِ روزمعمولاً لازم نیست ، مگر اینکه برای داستان عکس مهم باشد .
اتفاق عکس در چه جایی رخ داده است ؟ نام محل ، شهر و استان را بنویسید .
اطلاعات اضافی که نشان دهد چرا چنین اتفاقی افتاده است ( مثلاً فقط نگویید که جمعی از مردم در حال راهپیمایی هستند ، بلکه بگویید چرا در حال راهپیمایی هستند ) .
نکات کلیدی برای نوشتن یک کپشن خوب
همواره موقع نوشتن کپشن مجدداً تصویر را ببینید ( از حافظهتان استفاده نکنید ) این نکته در عین سادگی ، باعث پیشگیری بسیاری از مشکلات خواهد شد .
هر چقدر اطلاعات بیشتری بدهید ، بهتر است .
به جزئیاتی در عکس اشاره کنید که یک بیننده معمولی به آنها توجه نمیکند .
متن باید بدون غلط املایی باشد .
توضیحات باید دقیقاً با تصویر تطابق داشته باشند . اگر از ۵نفر صحبت میکنید ولی در عکس ۶نفرحضور دارند ، این نوشتن صحیح نیست .
اگر امکانش باشد ، حتی نقل قولی از فردی که در تصویر است ، در کپشن بیاورید .
اگر تکنیک غیرمعمول یا خاصی در عکاسی استفاده کرده اید ، میتوانید در کپشن به آن اشاره کنید.
به نکات واضح در عکس اشاره نکنید ، بطور مثال بیننده میبیند که سوژه در حال قدم زدن است یا روی نیمکت نشسته است . چیزهایی بگویید که بیننده نمیداند یا به آنها توجه نمیکند .
از جملات کامل استفاده کنید .
در مورد عکس هایی که در یک مجموعه هستند ، با هر کپشن ، دکمه ریسِت را نزنید ! اگر در عکس اول از فردی با نام کامل یاد میکنید ، لازم نیست در عکس های دیگر نام کاملش را تکرار کنید . دراینگونه موارد دقت کنید که با یک بسته اطلاعاتی روبرو هستید و کپشنها نیز متناسب با این بسته، ارائه شوند .
فقط به حقایق اشاره کنید . فرضیات خود را از اینکه سوژه عکس چه احساسی دارد یا چگونه فکر میکند ، در کپشن ننویسید . در مورد سوژه یا اتفاقات قضاوت نکنید . چیزهایی را بنویسید که میدانید ، داستان پردازی نکنید .
از طنزپردازی در کپشن بپرهیزید .
از زمان حال برای توصیف عملِ رُخ داده در عکس استفاده کنید . مطلب را به گونهای بنویسید که گویی همین حالا در حال رخ دادن است . چرا که عکس ، نمایانگر لحظه ای از زمان است که ثبت شده است .
اطلاعاتی را به بیننده بدهید که فقط با دیدن تصویر نمیتوانند بدست آورند .
بهتر است متن کپشن را با اسامی آغاز نکنید .
در کپشن نویسی از جزء به کل یا از کل به جزء حرکت کنید .
وقتی میخواهید اعضاء یک گروه را معرفی کنید بجای اینکه بگویید از چپ به راست ، فقط بگویید از چپ.
اگر نام افراد برای داستان عکس مهم است ، نام آن ها را بگویید .
نوشتن کپشن را به عنوان یک کار اضافی در نظر نگیرید ، بلکه آن را به عنوان یک ارزش افزوده برای عکس در نظر بگیرید . کپشن مانند خودِ عکس اهمیت دارد . به همان اندازه تصویر ، به کپشن اهمیت دهید و آن را از لحاظ کیفیت بررسی کنید .
توصیه پایانی
سعی کنید با کپشن ، داستان عکس را به جلو هدایت کنید . روی کُنش ها در تصویر تمرکز کنید و سپس با جملات خود ، این کُنش ها را به حرکت وادار کنید .
سعی کنید با کپشن ، قطعات و تکه های تصویر را به هم متصل کنید و مانند یک اِدیتور فیلم ، عکس را تبدیل به یک داستان جذاب نمایید .
کپشنِ خوب ، باید بتواند به بیننده اطلاعات دهد ، او را غافلگیر یا متعجب کند ، او را تحریک کند تا عکس را به دقت ببیند.
گردآوری و تنظیم : فاطمه نوروزی
مطالب مرتبط