اینگه مورات ” روایتگر زندگی ایرانیان “
کتاب عکس ایران گزیده عکسهای اینگه مورات (Inge Morath) روایتگر زندگی ایرانیان برای نخستین بار درسال ۲۰۰۹ توسط انتشارات steidl در قطع رحلی بزرگ ودر۳۰۴صفحه به زبان انگلیسی منتشر گردیده است.
اینگه مورات ، (عکاس ) متولد ۱۹۲۳ در استرالیاست که در زمان کار حرفه ای عکاسی با آژانس مگنوم آشنا می شود. در سال ۱۹۵۶ به سفارش کارتیه برسون سفرهایی به کشورهای خاورمیانه برای تهیه عکس انجام میدهد.
وی در سفر به ایران عکسهایی از تهران و حاشیه های آن، شهر ری، کرج، رشت و بندرپهلوی، چالوس، یزد، اصفهان، شیراز، آبادان، آقاجری تهیه کرده است.
اینگه مورات (عکاس) ، علاوه بر ایران به کشورهای دیگری در منطقه خاورمیانه مانند عربستان سعودی، اردن، لبنان، سوریه و عراق سفر کرده است .
کتاب عکس ایران دربردارنده عکسهایی از ایران از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۹ است و با توضیحات مونیکا فابر و آذر نفیسی درباره روش اینگه و مقدمه جان ژاکوب همراه است.
عکسهای مورات نشانگر دقت و توجه او به جنبه های عمومی و فرهنگ ایرانی است. برخلاف آثار بسیاری دیگر از عکاسان، معماری در حد پس زمینه برای او اهمیت دارد. زندگی اجتماعی، آداب و رسوم و پوشش مهمترین نقطه توجه عکاس است.
عکسهای این عکاس در مرحله ای از شکل گیری زندگی شهرنشینی ایرانیان در مسیر توسعه تصویری آشنا به ذهن می آورد. شباهت های ناگزیری از دیروز با امروز ایران در این تصاویر دیده می شود. شاید این شباهت ها به دلیل حضور سنتهای فرهنگی متداومی باشد که تا امروز نیز در زندگی ایرانیان جاری است.
اینگه مورات (عکاس) ، در مدت اقامت در ایران سفارشهای عکاسی برای کمپانی پپسیکولا و شرکت نفت آبادان انجام داده است. این عکسها جلوه ای متمایز به کتاب داده است.
آشناترین نماد و فرهنگ آمریکایی حضور پپسیکولاست. این نوشابه آمریکایی در دهه توسعه مدرنیزم و پس از کودتای آمریکایی علیه مصدق در ایران تبلیغ و عرضه می شده است و به همین صورت در مرکز نگاه مورات قرار گرفته است و میتوان گفت تضاد سنت و مدرنیزم در ساده ترین مظاهر زندگی روزانه در عکسهای او تصویر شده است.
به ویژه عکسهای او از منطقه نفت خیز آبادان که جلوه ای متفاوت از سایر عکسها را نشان میدهد و در آنها، به واسطه آمدن آمریکایی ها در جنوب و، نفت، چهرهای دیگر از ایران دیده می شود.