معرفی عکاس/دوروتا لانگ

عکاس مستند و خبری آمریکایی

دوروتالانگ از عکاسان تأثیرگذار آمریکایی و از اولین عکاسان زن در حوزه مستند اجتماعی است و در تاریخ ۲۶ می ۱۸۹۸ در نیوجرسی متولد شد. دوروتا عکاسی را زیرنظر کلارنس وایت آموزش دید و در چند استودیو شاگردی کرد. او مدتی نیز با آرنولد گنته کار کرد. در ۱۹۱۸ آتلیه شخصی خود را در سان فرانسیسکو گشود اما پس از گرایش به عکاسی مستند آتلیه پرتره خود را تعطیل کرد. تجربیات تلخ او از دوران کودکی اش باعث شد تا در عکاسی از دردمندان، احساس هم ذات پنداری کند. دوروتیا در ترکیب بندی و کیفیت چاپ تصاویرش وسواس زیادی داشت و چشمان او دوربین بود و دوربین او جزئی از بدنش بود.

با آغاز رکود بزرگ جهانی، شروع به عکاسی در خیابان ها کرد و کمتر در استدیو می ماند. عکس های خام و احساسی او از افراد بی خانمان و بیکار، توجه عکاسان محلی را به خود جلب کرد.علت شهرت وی تصاویر وی از دوره رکود بزرگ و تاثیرات جنگ جهانی دوم بر جامعه آمریکا بود.

بهترین هنر دوروتا لانگ ثبت کردن واقعیات بود،مشهورترین عکس وی که شاید بیشتر ما او را با این عکس بشناسیم (مادر مهاجر) است،این عکس از فلورنس اونز تامپسون و فرزندانش در نیپوموی کالیفرنیا و در اوج رکود آمریگا گرفته شده است.فلورانس که از نژاد سرخ پوستان آمریکاست، در زمان عکس ۷ فرزند و فقط ۳۲ سال سن داشته و کارگر مهاجری در مزرعه نخود بوده که مانند بسیاری دیگر از مهاجران روزگار را به سختی سپری می کرده است.

بعداً لانگ در باره این عکس نوشت: من مادر گرسنه و ناامید را در چادر ، لاغر و پراکنده  انگار که توسط یک آهنربا کشیده شده بود ، دیدم و به آنها نزدیک شدم. ” به یاد ندارم که چگونه خودم و یا دوربینم برای او توضیح دادم اما کاملا به یاد دارم که اصلا از من سوالی نپرسید. او ۳۲ سالش بود و به من گفت که با خوردن سبزیجات یخ زده از مزرعه های اطراف و شکار پرنده ها زنده مانده اند. تا آن روز مجبور شده بود برای خریدن غذا دو چرخ ماشینش را بفروشد.

لانگ عقیده داشت با مطالعه دقیق می توان دیگران را درک کرد. بچه ها و مادری با لب های برچیده، افسرده و غمگین و با نگاهی خالی و خیره به دور دست.وی می گوید از تعرض، مداخله و چینش پرهیز می کنم و تلاش می کنم تصویر را به مثابه ی بخشی از محیطش به صورت اصول وند بیافرینم و آن را به صورتی به نمایش بگذارم که چه در گذشته و چه در حال موقعیتش را حفظ کنم.

بازتاب این عکس آنقدر زیاد بود که دولت فدرال بلافاصله پس از انتشار آن ۹۹۷۹ کیلوگرم مواد غذایی به اردوگاهی که فلورانس و بچه هایش در آن بودند، می فرستد.

از ۱۶۰.۰۰۰ تصاویر گرفته شده توسط لانگ و عکاسان دیگر ، مادر مهاجر به نمادی از فقر شدید در دوران رکود بزرگ امریکا تبدیل شد.

هرچند آثار لانگ در این دوره بر کشاورزان جویای کار متمرکز بود، پاردو بر نکته‌ی دیگری در آثار او تاکید میکند: «آثار او درباره‌ی سیاست آن دوران است. آنچه دوروتا تلاش می‌کند تا در تمامی آثارش به‌ تصویر بکشد، بی‌ عدالتی نهفته در سیاست‌های اجتماعی است که نه تنها زندگی طبقه‌ی کارگر سفیدپوست را مختل می‌کرد بلکه بر زندگی زارعان سهم‌‌بگیر سیاه‌پوست نیز تأثیر منفی می‌گذاشت. لانگ از سوی اداره‌ی حفاظت کشاورزی مأمور شده بود تا این عکس‌ها را بگیرد؛ او قرار نبود از فیلیپینی‌های آمریکایی یا کارگران مکزیکی یا زارعان سهم‌بگیر سیاه‌پوست عکاسی کند، اما او به هر طریق ممکن این عکس‌ها را می‌گرفت. لانگ در عکس‌های‌ خود طیف کامل انسان‌هایی که در این مسیرِ مهاجرت قدم گذاشته بودند را ثبت کرده است.»

دیگر آثار دوروتا لانگ:

 

 

 

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن