انتخاب تعادل سفیدی نور در عکاسی

انتخاب تعادل سفیدی نور در عکاسیReviewed by لیلا سلیمانی on Jan 28Rating:
در عکاسی دیجیتال تراز سفیدی (White Balance) عبارت است از تنظیم رنگ تصویر به گونه ای که طبیعی به نظر برسد. به عبارتی رنگ های موجود در تصویر با آنچه که در صحنه عکاسی با چشم دیده ایم همخوانی داشته باشند.

انجام تعادل سفیدی نوریا (White Balance) فرآیند جدا کردن سایه رنگ های غیر واقعی است طوری که سوای هر ته رنگ hue موجود ، سفید در عکس به نظر برسد. چشمان ما سفید را حتی اگر وجود نداشته باشد ، می بینند . روزنامه ای که تحت نور یک لامپ خانگی می خوانیم در حقیقت یک رنگ زرد به خود گرفته است، امابه چشم ما کاغذ آن کماکان سفید است . ما در حقیقت خودمان را تنظیم میکنیم و سفیدی نور درستی را به مغز می فرستیم .

اما در یک عکس اگر سفید واقعا سفید نباشد، بنابراین سایر رنگ های صحنه هم دارای ترکیبی غیر واقعی می شوند. تنظیم سفیدی نور به این معنی است که عکاس می خواهد صحنه مثل روزی آفتابی به نظر برسد. اما نور خورشید از طلوع با نور طلایی شروع ، وسط روزسرد میشود و بعداظهر دوباره به تون های طلایی باز می گردد. با این وجود خیلی از عکاس ها تنظیم سفیدی نور یرای صحنه های خارجی را نادیده می گیرند ولی برای نور داخلی به شدت تلاش می کنند.

تنظیم تعادل سفیدی نور

دوربین ها به اندازه چشم های ما مهارت تنظیم را ندارند ، اما اغلب آن ها دارای مجموعه ای از تنظیمات تعادل سفیدی نور هستند. وقتی دوربین در حالت تنظیم سفیدی نور خودکار AWB باشد سعی می کند رنگ های دقیقی را بدون در نظر گرفتن اینکه آیا در داخل هستید یا خارج ، زیر نور خورشید هستید یا در روزی ابری، باز تولید کند. اما از تنظیم AWB نباید بدون دور اندیشی استفاده کرد. مواقعی هستند که می خواهید رنگ نور همان طوری که می بینید در عکس بیاید ، مثل طلوع و غروب کار کرد AWB در بسیاری از شرایط خوب عمل میکند، اما در شرایطی هم ضعیف عمل می کند، مخصوصا تحت شرایط نورهای مصنوعی مثل لامپ های تنگستن ، هالوژن ، یا مهتابی این منابع دارای مایهtint رنگ و نیز حرارت رنگ هستند ، و جبران و اصلاح آن ها کار دشواری است

تعادل سفیدی نور پیش تنظیم شده

دوربین های دیجیتال دارای برنامه های از پیش تنظیم شده زیادی برای حالت های تنظیم سفیدی نورهستند، مثل فلش ، خورشید ، ابر استفاده از این حالت ها آسان است اماآن ها مقدار تقریبی از رنگ نور حاضر هسند ، معادل دیجیتالی بین انتخاب فیلم نور روز یا لامپ تنگستن.

سفید که در حقیقت ترکیبی از رنگ های روشن است به عنوان استاندارد انتخاب شده چرا که خنثی است و هر نوع تغییری در رنگ بلافاصله قابل دیدن است. از کارت خاکستری که عکاس های زیادی از آن برای نور سنجی استفاده می کنند نیز برای تعادل سفیدی نور استفاده کرد. از آن جا که کارت خاکستری دارای یک ته رنگ خنثی است ، هر تغییر از خنثی که دوربین ثبت می کند باید از رنگ نوری که آن را روشن کرده بیاید . این روش که به روش دستی یا سنتی تنظیم سفیدی نور معروف است روش بسیار دقیقی برای کارهایی که دقت در آن ها اهمیت دارد است . بعضی از دوربین ها هم دارای تنظیم بر حسب مقیاس کلوین هستند که نور را به شکل دقیق تری تنظیم می کند.

مراقب انتخاب تعادل سفیدی نور دوربین خود باشید تنظیم های مختلف می توانند باعث رنگ های گوناگون شوند البته هر چند که این چیز صددرصد درست نیست ولی ایمن ترین راه استفاده از تعادل سفیدی نور خودکار است

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه