نگاهی به آثار پل استرند، از پیشگامان عکاسی در قرن بیستم

پل استرند، عکاس آمریکایی، جزو اولین هنرمندانی بود که نقشی مهم در تثبیت عکاسی به عنوان فرمی هنری ایفا کرد. استرند طی شش دهه فعالیت هنری بسیار سفر کرد و با دوربین‌اش تصاویری ماندگار بر جا گذاشت.

پل استرند یکی از عکاسان برجسته قرن بیستم میلادی بود شاید حتی میشود گفت یکی از مهمترین های تاریخ عکاسی است او در سال ۱۸۹۰ در نیویورک به دنیا آمد جوانی اش به عکاسی در خیایانهای نیویورک گذراند.
پرتره های که در دهه بیست زندگی در جوانی اش گرفته است فوق العاده است ، هم عکسهای پرتره و منظره دارد هم عکسهای انتزاعی ، بعضی از اولین عکسهای انتزاعی تاریخ عکاسی کار او است استرند تصور ما از جایگاه عکاسی در دنیای مدرن را دگرگون کرد.

استرند جوان خودش را در فضای هنری نیویورک آن دوران غرق کرد در گالری استادش برای اولین بار نقاشی های پیکاسو، براک و مجسمه های برانکوزی رو از نزدیک دید ، استرند سعی می کرد از انچه در دنیای میگذشت سر در بیاورد .
جهان در حال گذراندن از قرن نوزدهم به عصر جدید بود استرند میخواست از عکاسی به عنوان یک رسانه هنری استفاده کند برخورد عکاسان نسل قبل از پل استرند با عکاسی شبیه نقاشی امپرسیونیسم بود که با بازی کردن با فکوس عکسهای محو میگرفتند تا جلوه هنری داشته باشد.

استرند هم از عکسهای محو می گرفت اما دید که اهل این کارها نیست میخواهد تصاویری خلق کند که هم مناسب عصر ماشین دنیای مدرن باشد و هم پراز ظرافت و ریزه کاری برای همین با کمک فکوس دقیق تصاویر سیاه سفید واضح و تکان دهنده ای خلق کرد که با موضوعاتی که به آنها علاقه داشت متناسب تر باشد.

نکته جالب اینکه کار استرند در آن دوران اینکه مدام مشغول تجربه روشهای مختلف و موضوعات متنوع هم داره از عکاسی خیابانی میکند هم عکاسی مناظر انجام میدهد و در کنارش پرتره های حیرت انگیزی از آدم ها در خیابانها ثبت می کند
استرند درباره ثبت پرتره میگوید: ( ثبت چهره کار خیلی سختی است برای اینکه شما ی عکاس باید بتوانید چهره یک آدم را جوری با دوربین ثبت کنید که کسانی که سوژه را نمیشناسند با دیدن عکس حضور آن ادم را چنان حس کنند که دیگران هیچ وقت تصویرش را از یاد نبرند به این میگویند عکاسی پرتره)

استرند معتقد بود اگر آدمها ندانند از آنها عکس گرفته میشود تصویرشان حقیقی تر از کار در می آید بخاطر همین یکی از دوربینهایش را برداشت یک طرفش را یک لنز اضافه وصل کرد لنز جلوی دوربین الکی بود و لنز اصلی زیر دستش پنهان بود این طوری که به نظر میرسید دارد به جلو نگاه میکند میتوانست از سوژه اصلی که با آن فاصله ای با زاویه ۹۰ درجه داشت عکس بگیرد

نتیجه کار عکس قوی و تاثیر گزاره میشد که هم حقیقت فرد رو به تصویر میکشید و هم وقارش را آن هم بدون اینکه لازم باشد جلوی دوربین ژست بگیرد .

زن نابینا تصویری عمیقا گیرا و فکر شده است به عنوان بینند عکس شما دارید به کسی نگاه میکنید نمیبینه دارید نگاهش میکنید برای همین این عکس پرسشهای درباره ماهیت ادراک دید و استفاده از عکاسی به عنوان ابزاری برای دیدن مطرح میکند عکاسی این امکان را فراهم میکند که شما چیزهای رو می بینید شاید در شرایط عادی نمی بینید یا اینکه بتوانید بدون اینکه عملا با کسی رودررو شوید به او نگاه کنید بنایراین عکس مثله اخلاقی را هم مطرح میکند.

استرند در جوانی به یک مدرسه پیشرو در نیویورک رفته بود به اسم مدرسه فرهنگ اخلاقی همانطور که از اسم مدرسه معلوم است اصول زندگی اخلاقی جزوه تعلیمات اصلی آن مدرسه بود اینکه ما انسانها چطور در کنار انسانهای دیگر در دنیا زندگی کنیم با وجود تفاوتهای فرهنگی چطور میتواند همدیگر را درک کنیم و با هم ارتباط برقرار کنیم.

برای استرند که با این نوع درسها بزرگ شده بود حفظ حرمت آدمها خیلی مهم بود ، در طول زندگی اش دور دنیا سفر کرد سراسر آمریکا ، کانادا و مکزیک را دید بعدها عازم فرانسه ، ایتالیا و اسکاتلند شد و حتی به مصرف مراکش و قناء هم رفت در طول این دوران به تدریج در استرند نوعی احساس مسولیت نسبت به آدمهای که در طول این سفرها می دید بیدار شد.

پل استرند از دهه ۱۹۲۰میلادی به بعد مشغول فیلمسازی هم شد در دهه ۱۹۳۰ دولت مکزیک ازاو دعوت کرد تا فیلمی درباره حقوق ماهیگیرها و اعتصابشان در اعتراض به دست مزدها پایین فیلم بسازد، پل استرند شروع کرد به فعالیت سیاسی با گرایش سوسیالیستی این رو در عکسهای که در سفرهایش در مصر و قناء گرفته به خوبی میشود دید در آن دوران مصر قناء تازه انقلاب کرده بودند و در پی تشکیل دولتهای جدید بودند میخواستن جامعه ای بسازند که در عین احترام به سنتهای کهن پیشرو باشن برای پل استرند جالب بود که ایدهای سوسیالیستی چه نقشی در این تغییر می تواند داشته باشد نگاه سیاسیش به حرمت قشر کارگر یک نگاه آرمانگرایانه است .

پل استرد تا اخر عمر مشغول کار بر روی چندین و چند پرژه بود به عنوان مثال دولت جدید سوسیالیستی قناء از او خواست به قناء سفر کند تا از جامعه در حال تغییر عکاسی کند پرژه استرند هم به تاریخ قدیم سنتهای قناء میپردازد و هم ساختمانهای جدید سازه های فولادی و سدهای تازه تاسیس رو به تصویر میکشد و جامعه در حال پیشرفت رو نشان میدهد .

در عکسهای استرند یک پرتره زیبا از یک دختر است که چندتا کتاب به روی سرش گذاشته معلوم هست که این کار بخشی از تمرینهای مدرسه است اما نگاه عکاس به این دختر توریستی نیست می توانید انسانیت دختر را در عکس احساس کنید ببینید کتابها روی سر دختر حس حال انتزاعی به عکس داده در عین حال کتابها ما رو یاد کلاهای سنتی زنهای آفریقای میندازد بنابراین میشود گفت که استرند به دنبال تصویر کردن نقاط پیوند میان گذشته ، حال و آینده غناء است.

استرند هنرمند پیچیده و متمایز بود اما در عین حال در تمام زندگی حرمت انسانی و ارتباط برقرار کردن با دیگران برایش مهم بود میخواست این کارو از طریق عکاسی انجام دهد اینها رو در عکسهای که در اوایل کارش گرفته بود میشود دید و هم در عکسهای که در دهه ۱۹۶۰ میلادی در غناء گرفته است.

اگر با دقت به عکسهای پل استرند نگاه کنیم می بینیم وجوه سبکی مشترکی دارند در همه آنها نگاه مستقیم آرام موقر و ژرف اندیش حضور دارد که با آدمها به محیط زندگی شان می پردازد و در عین حال در خیلی از عکسهایش در و پنجره وجود دارد انگار عکاس از ما دعوت میکند از این دریچه ها به جهانش نگاه کنیم .
استرند با دادن سرنخهای میخواست نشان دهد که هر چند این عکسها طی سالها سفر به کشورهای مختلف گرفته شده احترامی که موقع نگاه کردن به آدمها و دنیایشان داشته در سراسر مسیر حفظ شده است.

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
بستن