معرفی عکاس: ریچارد اودون (عکاس مد و پرتره)

معرفی عکاس: ریچارد اودون (عکاس مد و پرتره)Reviewed by لیلا سلیمانی on Feb 7Rating:

ریچارد اودون یکی از بزرگترین عکاسان مد دوران معاصر و مدرن به حساب می آید. به دلیل ایجاد جنبشی تازه در عکاسی مد می توان او را هنرمند پست مدرن نامید.بسیاری از عکاسان و منتقدان هنری دوران عکاسی در استدیو را به قبل و بعد از ریچارد اودون تقسیم میکنند.

ریچارد اودوون در ۱۵ می ۱۹۲۳ در نیویورک و در یک خانواده روس یهودی مذهبی متولد شد.

پدرش “جاکوب اسرائیل” یک مهاجر روس تبار بود که به کار خرده فروشی لباس می پرداخت و مادرش “انا” از خانواده ای بود که طراحی و دیزاین لباس و مد انجام می دادند و همین موضوع سبب شد ریچارد به هنر و مد گرایش یافته و تشویق گردد.علاقه ریچارد به عکاسی از سن ۱۲ سالگی شروع شد، هنگامی که او در کلوب کمرا( دوربین) به انجمن مردان جوان علاقمند به زبان عبری پیوست.

در آن زمان او از دوربین خانوادگیشان که یک دوربین “کداک باکس برونیگ بود استفاده می کرد و این دوربین چندان حس اشتیاق وی را ارضا نمی کرد و او را از عکاسی از زندگی شخصی افراد دور می کرد.پدر او شخصی بسیار سخت گیر و منضبط بود و به قدرت بالای فیزیکی ، تحصیلات و پول برای زندگی اعتقاد داشت.

اولین سوژه ریچارد برای عکاسی خواهر زیبای کوچکترش “لوئیز” بود.

لوئیز در سن نوجوانی و در حین بزرگ شدن مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شد و این موضوع ریچارد را به عکاسی از سوژه های تراژیک و زیبا علاقمند کرد و بعدها در شغل عکاسی وی بسیار تاثیر گذاشت.

او در دبیرستان “دوویت کلینتن” تحصیل کرد و بعد از آن در رشته فلسفه و شعر در دانشگاه کلمبیا مشغول به تحصیل شد، اما پس از یک سال دانشگاه را برای همیشه ترک کرد و تحصیلاتش را نیمه تمام گذاشت.

پس از آن با دوربین “رولیفلکسی” که پدرش به او هدیه داده بود مشغول عکاسی شد و به عنوان عکاس از تفنگداران دریایی بازرگان عکس می گرفت.

از ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۰ اودون مشغول مطالعه و یادگیری عکاسی در محضر “الکسی برودویچ” ،در لابراتوار او ،در مدرسه جدید مطالعات اجتماعی شد.

در همان سال ۱۹۴۴ او به عنوان عکاس برای تبلیغات یک فروشگاه استخدام شد، اما در مدت کوتاهی پس از آن ، توسط برودویچ به عنوان مدیر هنری مجله “مد هایپر بازار” برگزیده شد.

“لیلیان باسمن” باعث ترقی او در مجله هایپر بازار شد و در ۱۹۴۵ عکس های اودوون ابتدا در مجله “جونیور بازار” و سپس در “هایپر بازار” به چاپ رسید.

در ۱۹۴۶ اودوون استودیوی خودش را افتتاح کرد و به عکاسی مد برای مجلات “ووگ” و “لایف” پرداخت. و در همان هنگام نیز مدیر مجله هایپر بازار شد.

از ۱۹۵۰ عکسهایش در مجلات “لایف” و “گرافیس” چاپ می شد و در ۱۹۵۲ تدوینگر مجله هنر تئاتر نیز شد.

اودوون از تکنیک استاندارد عکاسی در آتلیه با مدل هایی که بی حرکت می ایستادند و لبخند می زدند راضی نبود و برای اولین بار پا از استودیو بیرون گذاشت و برای عکاسی مد به بیرون از استودیو روی آورد. او از مدلها در حالت حرکت و پرش و رقص و حالت های متحرک شروع به عکاسی کرد .

در آن زمان این حرکت وی یک حرکت انقلابی محسوب می شد.

اودون در عکاسی پرتره علاقمند بود تا جوهره باطنی و حالت روحی سوژه هایش را به نمایش بگذارد . قبل از شروع عکاسی گاها سوژه هایش را در شرایط ناراحت گیر می انداخت یا با سوال های روانشناسی بحث انگیز آنها را درگیر می کرد و به این ترتیب عکس های غیر معمولی از سوژه هایش برمی داشت.

او از بسیاری از شخصیتهای هنری و سیاسی زمان خودش عکاسی پرتره تهیه کرده است افرادی چون: باستر کیتون، مارین اندرسون، مارلین مونرو، عذرا پوند، ایزاک دینسن، دویت ایزنهاور ، اندی وارهول و….

از ویژگیهای دیگر عکس های او ، چاپ عکس در سایزهای بسیار بزرگ بود به طوری که گاهی ارتفاع عکس هایش به ابعاد ۳ در ۱٫۵ متر می رسید.

از دیگر کارهای او سفر به غرب امریکا و عکاسی از کابوها و معدنچیان و سایر ساکنین غرب امریکا بود و نمایشگاهی که با این تصاویر بر پا کرد ،با عنوان « در غرب امریکا» در ۱۹۷۹ از جنجال برانگیزترین نمایشگاه های دورانش بود که شامل ۱۲۴ عکس پرتره از ساکنین غرب امریکا بود. در این نمایشگاه تصاویر در ابعاد واقعی برابر ابعاد انسان نمایش داده شدند. برای این نمایشگاه اودون دو بار به غرب سفر کرد و در ۷۵۲ جلسه عکاسی کرد و ۱۷۰۰۰ قطعه عکس گرفت!

عکس هاش رتوش نشده اند و هیچ قسمتی از عکس هایش برش نخورده اند.

از دیگر آثار ارزشمند او مجموعه چهره « به تاراج رفته» است که از پدر در حال احتضار و مبتلا به سرطانش تهیه کرده است.

این عکاس مشهور آمریکایی در پاییز سال ۲۰۰۴ در اثر عارضه‌ی مغزی در سن ۸۱ سالگی در سن ‌آنتونیوی ایالت تگزاس درگذشت.

کلاسهای عکاسی باشگاه عکاسان جوان

نوشته های مشابه